گردشگری و توریسم

واکنش فراکسیون الفتح عراق به اهانت زیباری به الحشد الشعبی

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری “بغداد الیوم” الغبان در بیانیه‌ای که در اختیار این پایگاه قرار گرفت،  اعلام کرد که اظهاراتی که وزیر [دارایی] برکنار شده عراق در توهین به الحشد الشعبی گفته شد، بشدت محکوم می‌کنیم.

رییس فراکسیون الفتح در پارلمان عراق افزود: الحشد الشعبی مهم‌ترین نهاد امنیتی دولتی عراق  است که در نابودی داعش مشارکت داشته است.

اظهارات زیباری در توهین به الحشد الشعبی موجی از نارضایتی در میان سیاستمداران عراقی به دنبال داشته است و آنان خواستار عذرخواهی وزیر دارایی و خارجه پیشین عراق شده بودند.

زیباری پیشتر در یک مصاحبه تلویزیونی با توهین به بسیج مردمی عراق مدعی شد: حمله گروه‌های عراقی به پایگاه‌های آمریکا در اربیل به این دلیل است که آنان اقلیم کردستان را نزدیک [متحد] آمریکا میدانند و این گروه‌ها بغداد و اربیل را همانطور که پیشتر تروریست‌های داعش انجام می‌دادند، به اربیل و بغداد حمله می‌کنند.

به دنبال این اظهارات سخیف، “حسن الکعبی” معاون اول رییس پارلمان عراق از زیباری خواست که به خاطر اظهارات توهین‌آمیزش به الحشد الشعبی معذرتخواهی کند.

الکعبی در جلسه مجلس نمایندگان گفت: هرگز توهین به یک نهاد رسمی در دولت عراق را نخواهیم پذیرفت و اظهارات زیباری مردود است و باید عذرخواهی متناسب با نقش الحشد الشعبی و فداکاری و از خودگذشتگی آن انجام دهد.

 وی افزود: “ما همچنین از حزب دمکرات کردستان میخواهیم موضع رسمی خود را در قبال این اظهارات غیرمسئولانه را که عاملی برای بی‌ثبات صلح و ثبات داخلی در عراق است، روشن کند.

«جاسم العلیاوی» یکی از رهبران ائتلاف «النصر» عراق به رهبری «حیدر العبادی» نخست وزیر اسبق این کشور نیز در واکنش به اظهارات زیباری گفته بود:با وجود اینکه الحشدالشعبی بخشی از دستگاه امنیتی عراق است، اما دشمنان این را نمی‌خواهند.

وی افزود: دشمنان عراق چشم دیدن نیروهای آماده و توانمند الحشد الشعبی برای مقابله با مشکلات امنیتی را ندارند و تلاش می‌کنند عراق را ضعیف باقی گذارند.

«ابوآلاء الولائی» دبیرکل گردان‌های سید الشهداء (ع) عراق در توئیتی به توهین وزیر خارجه پیشین عراق اعتراض کرد و نوشت: اجازه دهید بگویم کثیف‌ترین مردمان دنیا، آن مزدوران بی غیرتی هستند که زنان سنجار و موصل را رها کردند تا به آنها تعرض شود. هر چه پول در نینوا را غارت و الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی را رها کردند تا به تنهایی در برابر داعشی‌ها ایستادگی کنند.