گردشگری و توریسم

۸۳.۵ درصد هیاتهای مذهبی مشهد در ماه محرم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کردند

احمد ریواده در هفتادمین جلسه ستاد مقابله با کرونا در شهرستان مشهد افزود: اداره تبلیغات اسلامی مشهد متولی برگزاری مراسم مذهبی در محرم و صفر است لذا باید عدم پایبندی برخی هیات‌های مذهبی به شیوه نامه‌های بهداشتی را به ستاد مقابله با کرونا در شهرستان اعلام کند.

وی بر منع برپایی ایستگاه‌های صلواتی در شهر تاکید کرد و ادامه داد: شرایط مشهد از نظر شیوع کرونا همچنان قرمز است لذا افزایش نظارتها بار سنگین فعالیت را از دوش فعالان عرصه سلامت کاهش می‌دهد.

معاون فرماندار مشهد گفت: برای دستیابی به این هدف باید فرهنگ استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی دستها به صورت مداوم پیگیری شود تا از ایجاد هزینه های مضاعف در بخش درمان جلوگیری شود.

وی افزود: همانند روز اربعین سه محور مشخص منتهی به حرم مطهر رضوی برای عبور مردم و اجرای مراسم مذهبی در مشهد تعیین شده است که با هماهنگی نیروی انتظامی، شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و با مسوولیت سازمان تبلیغات اسلامی، مراسم عزاداری در سالروز وفات پیامبر اکرم (ص) و شهادت حضرت امام حسن (ع) و شهادت حضرت امام رضا (ع) در آنها برگزار می‌شود.

ریواده ادامه داد: اگر در محورهای منتهی به مشهد برنامه مذهبی در قالب پیاده روی و خارج از پروتکلهای بهداشتی بویژه در مسیر روستاهای منتهی به مشهد صورت گرفت باید به نوعی برنامه ریزی انجام شود که حساسیت اجتماعی ایجاد نشود و عبور زائران در قالب معبر حسینی انجام شود.

مورد انتقاد جدی هیات‌های مذهبی قرار داریم

رییس اداره تبلیغات اسلامی مشهد نیز گفت: برپایی ایستگاه های صلواتی در ایام عزاداری روزهای آخر ماه صفر ممنوع است اما برپایی برخی از این ایستگاه ها در سطح شهر بوسیله برخی هیات‌هایی که مجوز فعالیت ندارند انتقاد دیگر هیات‌های مذهبی را در پی داشته است. 

حجت الاسلام علی کریم پور افزود: هیات‌هایی که تحت نظارت رسمی فعالیت دارند می گویند چرا به ما مجوز نمی دهید اما سایر هیات‌های بدون مجوز به راحتی ایستگاه‌های صلواتی برپا می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از شیوع کرونا به خاطر رعایت شیوه نامه های بهداشتی فعالیتهای هیات های مذهبی در مشهد تعطیل شد و اکنون فعالیتها منوط به مراسمی است که مجوز آن در فضای باز داده می شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی مشهد گفت: هیات‌های دارای مجوز در برپایی مراسم مذهبی مطابق شیوه نامه های بهداشتی با کمبود ماسک مواجه هستند، هرچند تاکنون ۴۰۰ هزار ماسک رایگان بین هیات‌ها توزیع شده اما در حال حاضر توان تامین ماسک بهداشتی را نداریم و نیاز به کمک در این خصوص وجود دارد.

وی افزود: با توجه به ممنوعیت فعالیت هیات‌های مذهبی، برگزاری مراسم در فضای باز و طرح معبر حسینی را برای حرکت هیات‌ها در معابر جایگزین کرده‌ایم که برای برپایی هر چه بهتر مراسم در چند روز آینده نیازمند درک مسائل از سوی نهادهای همکار در ستاد شهرستانی مقابله با کرونا هستیم.

تست کرونای ۵۱ درصد از موارد مشکوک در مشهد مثبت است

رییس مرکز بهداشت شماره سه مشهد نیز گفت: طی هفته گذشته سه هزار و ۲۲۹ بیمار مشکوک به کرونا در مشهد در قالب نظام ارجاع بیماران معاینه شده که در این راستا سه هزار و ۱۹ تست کرونا از این افراد گرفته شده که نتیجه ۵۱ درصد آن مثبت بوده است.

دکتر ناصر امینی افزود: این تعداد در مقایسه با افرادی که هفته پیش از آن تست کرونایشان مثبت شده بود ۲ درصد افزایش دارد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته، رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز مختلف شهری در مشهد به میزان ۵۴ درصد بوده است که کمترین اهتمام به رعایت شیوه نامه های بهداشتی مربوط به واحدهای صنفی و مطب پزشکان بوده است.

رییس مرکز بهداشت شماره سه مشهد همچنین بر واکسیناسیون گروه های پرخطر در برابر بیماری ویروسی آنفلوآنزا تاکید کرد و گفت: طی هفته گذشته به ۱۷ هزار و ۹۱۸ نفر واکسن آنفلوآنزا تزریق شده که ۱۱ هزار و ۴۳۲ نفر از آنان مادران  باردار بوده و بقیه نیز گروه های پرخطر همچون، جانبازان ۵۰ درصد به بالا، بیماران دیالیزی یا دارای بیماری زمینه ای بوده اند.

وی به افزایش شمار فوتی های موج سوم کرونا در کشور اشاره و بیان کرد: یکی از مشکلات پیش رو پایان ماه صفر و آغاز جشن های عروسی در مشهد است، چنانچه برخی کارشناسان معتقدند برپایی جشنهای عروسی مانند قتلگاه های عمومی عمل خواهد کرد و آمار مرگ و میر کرونا را افزایش خواهد داد.

شهرستان مشهد ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارد که سه میلیون نفر از این افراد ساکن کلانشهر مشهد هستند.  همچنین بیش از ۱.۲ میلیون نفر از ساکنان این شهرستان ساکن مناطق حاشیه شهر، سکونتگاه های غیررسمی و روستاهای چسبیده به مشهد هستند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد به طور متوسط نتیجه آزمایش کرونای ۳۵ تا ۴۰ درصد مراجعان سرپایی به مراکز بهداشتی زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی با علائم مشکوک و مثبت اعلام می‌شود.  تاکنون بیش از ۷۶ هزار آزمایش کرونا از مراجعان سرپایی به مراکز خدمات جامع سلامت زیرپوشش این دانشگاه انجام شده است.  

براساس آخرین آمار رسمی، تاکنون ۵۱۳ هزار و ۲۱۹ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۷۹ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۲۹ هزار و ۳۴۹نفر رسیده است.  

همچنین تاکنون ۴۱۴ هزار و ۸۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.