گردشگری و توریسم

ترامپ در آستانه انتخابات به دنبال خروج نظامیان آمریکایی از سومالی است

تارنمای شبکه بلومبرگ سه‌شنبه در گزارشی به نقل از چند منبع آگاه نوشت که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به مشاوران ارشد خود اطلاع داده که قصد دارد نظامیان آمریکایی را از سومالی خارج کند.

به نوشته بلومبرگ، این اقدام به ترامپ امکان می‌دهد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان‌ماه، روی وعده انتخاباتی خود مبنی بر بازگرداندن همه نیروهای آمریکایی حاضر در کشورهای خارجی به خانه مانور بدهد.

براساس این گزارش، پنتاگون کار کردن روی طرح پیش‌نویس برای این اقدام را آغاز کرده و مقام‌هایی نظیر «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی، «مارک اسپر» وزیر دفاع و «مارک میلی» رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در مباحث مربوط به آن نقش داشته‌اند.

آمار مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا حاکی است که این کشور ۷۰۰ نیروی نظامی از میان نیروهای ویژه در سومالی دارد که مشغول آموزش ارتش این کشور هستند و همگی یا تقریبا همه آنان در دوران ریاست جمهوری ترامپ به آنجا اعزام شده‌اند.

یک منبع آگاه به بلومبرگ گفت که این برنامه ترامپ باعث ایجاد تنش در میان مقام‌های دولت او شده و آن‌ها هشدار داده‌اند که خروج نظامیان آمریکایی از سومالی باعث ایجاد خلئی می‌شود که گروه‌های تروریستی نظیر الشباب می‌توانند از آن استفاده کنند.

آمریکا در سال ۱۹۹۴ در فرایندی پرسروصدا همه نیروهای خود را از سومالی خارج کرد، اما پس از آن شماری نیروی نظامی را برای آموزش‌های مرتبط با قحطی به این کشور اعزام کرد که به کشته شدن ده‌ها تن از آنان منجر شد.

ترامپ در اواسط سال ۲۰۱۷ شمار بیشتری نیروی نظامی را برای اقداماتی که ضدتروریستی عنوان شد، به سومالی اعزام کرد؛ این در حالی است که بازگشت نظامیان آمریکایی به کشورشان از وعده‌های انتخاباتی او بوده و اکنون قصد دارد نظامیانی را که خود اعزام کرده بود، بازگرداند.