گردشگری و توریسم

معین‌های اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کردند

علی اکبر لبافی روز سه‌شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در محل استانداری افزود: تاکنون چهار هزار و ۳۸۶ طرح کسب و کار خرد و متوسط از طریق ۱۹۰ معین اقتصاد مقاومتی در سامانه این نهاد ثبت شده است که از این تعداد سه هزار و ۱۳۹ طرح از ۱۳۶ معین به تایید گروه کارشناسان این نهاد رسیده است.

وی اظهار کرد که ۶۸ درصد از این طرحها مربوط به سه بخش کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد خراسان رضوی گفت: در صورت بهره برداری از  این طرحها  برای ۳۸ هزار و ۷۵ نفر شغل ایجاد می‌شود.

لبافی افزود: از سه هزار و ۱۳۹ طرح تایید شده در سامانه این نهاد تاکنون هزار و ۷۶۰ طرح به مرحله بهره برداری رسیده است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی ادامه داد: کارشناسان این نهاد در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی تاکنون ۲۵۴ حساب سپرده توسعه روستایی را توسط ۲۹ معین در ۲۰ شهرستان با هشت هزار و ۵۲۵ عضو و  ۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری تایید کرده اند.

لبافی افزود: سرخس و کلات ضعیف ترین عملکرد و درگز، سبزوار، جوین، بردسکن، رشتخوار، تربت حیدریه، صالح آباد، فیروزه و  کاشمر بهترین عملکرد را در حوزه اجرای مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی داشته‌اند.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری که ذیل الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی در سامانه “بی.پی.ام.اس” تاکنون به ثبت رسیده شامل هزار و ۲۸۰ تفاهمنامه با سرمایه‌گذاری ۲۶۰ هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان است که در صورت اجرای کامل طرحهای آنها برای ۲۲۵ هزار و ۶۵۱ نفر شغل ایجاد می‌شود.

وی افزود: از مجموع این تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری  ۶۰ درصد مربوط به طرحهای ایجادی، ۲۵ درصد مربوط به طرحهای توسعه‌ای و ۱۵ درصد مربوط به طرحهای تکمیلی است.

وی اظهار کرد: از کل طرحهای ذیل این تفاهم‌نامه‌ها، ۲۷۷ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار و ۳۸۱ میلیارد ریال و اشتغال برای ۱۳ هزار و ۲۰۴ نفر  به طور کامل اجرا شده است.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خراسان رضوی گفت: از طرحهای ذیل مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی که در سامانه بی.تی.ام.اس به ثبت رسیده است، ۳۵۱ طرح با سرمایه‌گذاری ۲۵۴ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال با پیش بینی اشتغالزایی برای ۲۰۶ هزار و ۵۴۱ نفر مربوط به “مگاپروژه” یا طرحهای بزرگ سرمایه‌گذاری در استان است.

رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این مرکز ۲۶۹ طرح را به عنوان طرحهای بزرگ ذیل مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در استان بررسی کرده است که مشکلات ۸۰ طرح در ۱۴ نشست با حضور استاندار پیشین و سرپرست فعلی استانداری خراسان رضوی برطرف شد و بررسی مشکلات ۶ طرح دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

حسن فاضل خیاط افزود: ۲۸ طرح نیز در کمیته تامین مالی که در زمان استاندار پیشین خراسان رضوی در تهران تشکیل شد، مطرح و تصمیمات لازم برای تامین مالی  آنها گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، ششم بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با طرح ابتکاری “علیرضا رزم حسینی” استاندار پیشین خراسان رضوی، ریل‌گذاری دیگری برای تحقق توسعه در این استان آغاز شد و امروز بعد از گذشت یک سال و نیم از اجرای این طرح با عنوان “الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی” نرخ بیکاری استان کاهش یافته و همدلی و همزبانی بین نمایندگان ارکان حاکمیت و بخش خصوصی تقویت  شده است.

این طرح در دو قالب شامل “ثبت عملکرد معین‌های اقتصادی در سامانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی ذیل اتاق بازرگانی مشهد” و ثبت تفاهم‌نامه های سرمایه‌گذاری در سامانه “بی.پی.ام.اس” در حال اجراست.