گردشگری و توریسم

تحلیل‌گر سوئیسی: ریاض به دنبال بهانه برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو است

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، انتقادات بی‌سابقه اخیر شاهزاده بندر بن سلطان یک مقام امنیتی پرنفوذ عربستان سعودی از رهبری گروه های فلسطینی انتقادات زیادی را متوجه ریاض کرده است. در این میان کارشناسان این اظهارات را در راستای فرافکنی رژیم سعودی و پیگیری هدف پنهان آن برای عادی سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی ارزیابی می کنند.

تارنمای شبکه دویچه وله امروز (دوشنبه) در این رابطه نوشت: شاهزاده بندر بن سلطان، یکی از چهره‌های موثر در سیاست خارجی عربستان سعودی به شمار می‌آید. او اخیرا در مصاحبه‌ای با تلویزیون “العربیه” از عملکرد رهبران حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی به شدت انتقاد کرده است.

بر این اساس ناظران، انتقاد او را صرفا انتقاد شخصی یک شاهزاده عربستان نمی‌دانند و از آن به عنوان چرخشی در رویکرد عربستان در قبال بحران خاورمیانه یاد می‌کنند. تحلیلگر روزنامه سوئیسی “نویه زورشر” چاپ زوریخ بر این باور است که انتقاد شدید و بی ‌سابقه شاهزاده بندر از رهبری فلسطینیان، بیشتر متوجه سیاست داخلی عربستان بوده و هدف عادی‌سازی مناسبات این کشور با اسرائیل را دنبال می‌کند.

تحلیلگر روزنامه یاد شده تاکید کرده که سخنان شاهزاده بندر برای مهندسی سیاست خارجی و همچنین رویکرد عربستان به مناسبات بین‌المللی این کشور از وزن و اهمیت خاصی برخوردار است.

شاهزاده بندر در مصاحبه با العربیه گفته است: «موضع فلسطینیان، موضعی عادلانه است، اما نمایندگان آن‌ها ناتوان و بازنده هستند. حال آنکه موضع اسرائیل، موضعی ناعادلانه است، اما نمایندگان آن‌ها موفق عمل کرده‌اند.»

روزنامه سوئیسی یاد شده در ادامه گزارش خود اشاره کرده است که موضع صریح و روشن شاهزاده بندر، تکرار همان  چیزی است که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان پشت درهای بسته در سال ۲۰۱۸ خطاب به سازمان‌های یهودیان در نیویورک گفته است.

مناسبات با رژیم اسرائیل

عربستان حتی گروه‌های فلسطینی را تهدید به قطع کمک‌های مالی کرده است. چنین امری می‌تواند فشار زیادی بر حماس در نوار غزه و همچنین بر تشکیلات خودگردان فلسطینی وارد سازد.

روزنامه سوئیسی “نویه زورشر” در ادامه گزارش خود مصاحبه شاهزاده بندر را واکنشی  به سخنان اخیر رهبران فلسطینی در قبال عادی‌سازی مناسبات بین امارات متحده عربی و اسرائیل می‌داند.

محمود عباس و رهبران حماس از عادی سازی روابط بین اسرائیل با دو کشور بحرین و امارات متحده عربی به عنوان “خیانت به مردم فلسطین” یاد کرده بودند. شاهزاده بندر بن سلطان در مصاحبه خود با “العربیه” اعلام کرده است که رویکرد تند او نسبت به رهبران فلسطینی به علت “اظهارات تند” آن‌ها بوده است.