گردشگری و توریسم

تاکید ایران و افغانستان بر همکاری در پروژه‌های اقتصادی

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه افغانستان امروز یکشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در نشستی ویدئویی با «رضا اردکانیان» وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران با سپاس و قدردانی از کمک و همکاری دولت و مردم ایران به مردم افغانستان طی ۱۹ سال گذشته، بر توسعه مناسبات تاکید کرد.

دو طرف در این نشست پیرامون موضوعات مهم از جمله آمادگی‌ها برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی در آبان ماه، طرح و تطبیق برنامه‌های مشترک اقتصادی، برنامه تولید برق در چارچوب پروژه‌های مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان همچنین در این گفت و گو موضوعاتی چون برق وارداتی، تعرفه‌های گمرکی و ایجاد تعرفه‌های ترجیحی برای صادرات محصولات کشاورزی افغانستان به ایران و توازن تجارت بین دو کشور را مورد بحث و بررسی با مقام ایرانی قرار داد.

هر دو طرف ضمن تأکید بر اهمیت تطبیق پروژه‌های مشترک اقتصادی، گسترش روابط میان دو کشور در زمینه‌های مختلف و مورد علاقه و بحث و تسریع روند تطبیق این برنامه‌ها را، مهم ارزیابی کردند.

 رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران نیز در این کنفرانس ویدئویی بر ادامه حمایت و همکاری این کشور با افغانستان به‌ ویژه در بخش تولید و انتقال انرژی به محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان اطمینان داد.

افغانستان و ایران در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با یکدیگر رابطه نزدیک و دوستانه ای دارند و دولت ایران طی ۱۹سال گذشته در عرصه های مختلف با دولت افغانستان همکاری کرده است که مهمترین آن پروژه راه آهن هرات- خواف می باشد.

مقامات افغانستان اعلام کرده اند که دو کشور ایران و افغانستان به زودی طی ماه آینده راه آهن هرات- خواف را افتتاح خواهند کرد و با آغاز بکار این خط آهن، تحول بزرگ تجارتی بین دو کشور رخ خواهد داد.