گردشگری و توریسم

۲ کشته، حاصل بی‌توجهی به اخطارهای شهرداری

به گزارش ایرنا حادثه ریزش آوار ساعت هفت صبح جمعه به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد و بلافاصله چند خودرو آتش‌نشان آژیرکشان از ایستگاهی چند متر آن طرف‌تر به محل حادثه اعزام و بعد از آن نیز عوامل اجرایی وارد عمل شدند تا بتوانند با قطع جریان‌های آب، برق و گاز تا حدودی خطرهای ناشی از آن را برای ساکنان از بین ببرد.

مسیرهای منتهی به محل حادثه توسط عوامل اجرایی و انتظامی مسدود شد تا خطرهای رفت و آمد شهروندان و همچنین ازدحام جمعیت تا حدود زیادی کنترل شود.

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه 

برای تجسس بهتر در این محل ماموران آتش‌نشانی از سگ‌های زنده‌یاب استفاده کردند و این کار باعث شد که توجه مردم و عکاسان به این امر جلب شود و شهروندان برای دیدن این صحنه به محل حادثه نزدیک‌تر شدند.

مربی این سگ‌ها تلاش کرد تا شاید افرادی که زیر چند تن نخاله ساختمانی مبحوس شده بودند را نجات دهند اما با توجه به حجم بالای آوار، خیس بودن زمین و ناایمن بودن محل حادثه این اقدام تا حدودی بی‌نتیجه بود.

حس انسان دوستی دیگر سازندگان محله فلاح

از دیگر نکات ارزشمند این صحنه می‌توان به حس انسان دوستی برخی از سازندگان اشاره کرد که پس از شنیدن اخبار این حادثه از نقاط مختلف محله فلاح خود را به محل  حادثه رساندند تا بتوانند تجهیزات کمکی را به ماموران آتش‌نشانی بدهند و به خانواده‌هایی که در این حادثه چشم انتظار عزیزان خود بودند قوت قلبی دهند.

برخی از سازندگان به فرمانده عملیاتی محل حادثه پیشنهادهای از جمله ارائه بیل مکانیکی، جرثقیل و کامیون خاک‌بردار دادند که مورد استقبال عوامل در صحنه قرار گرفت.

سختی کار در هوای تارک و بارانی 

با توجه به حجم بالای آوار، ناپایداری خاک محل حادثه و تلاشی که عوامل آتش‌نشانی صرف دور کردن مردم می‌کردند، آواربرداری به کندی پیش رفت.

یکی از ساکنان منطقه ابوذر به خبرنگار ایرنا گفت: ساعت‌ها در محل حادثه نظاره‌گر اقدام و از خود گذشتگی عوامل اجرایی بودم.

بی توجهی به اخطارها

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران بزرگ نیز گفت: طی سال‌های گذشته بارها از سوی سازمان آتش‌نشانی و شهرداری منطقه«۱۷» به مالک این ساختمان اخطار داده شده بود اما وی این هشدارها را جدی نگرفت.

سیدجلال ملکی افزود: گرچه بارش باران شب گذشته در فروریختن ساختمان تاثیر داشت اما دلیل اصلی این حادثه قدمت بالای این بنا بود که متاسفانه مالک و پیمانکار این پروژه کارگاهی آن را جدی نگرفته بودند.

وی بیان کرد: برای حفاظت بیشتر افراد محله از ریزش آوار، ۶ ساختمان مسکونی اطراف این حادثه نیز تخلیه شده بود و با تلاش چند ساعته آتش‌نشانان تهران سرانجام پیکر ۲ کارگری که روز گذشته بر اثر حادثه ریزش ساختمان در خیابان ابوذر زیر آوار مانده بودند، کشف شد.

وی ادامه داد: پیکر این کارگران حوالی ساعت سه بامداد در یک نقطه و در کنار هم پیدا شد و به گفته مسئول این پروژه ساختمانی فرد دیگری هنگام وقوع حادثه در داخل ساختمان حضور نداشته است و به همین علت عملیات جست‌وجوی آتش‌نشانان نیز پایان یافت.
روز گذشته و در مراحل ابتدایی عملیات آواربرداری مسوولان از محبوس شدن سه یا چهار نفر در زیر آوار خبر داده بودند.

این حادثه حوالی ساعت ۷ صبح روز گذشته، جمعه به وقوع پیوست و یک ساختمان ۲ طبقه متروکه در کنار یک پروژه ساختمانی در حال ساخت، فرو ریخت.

محله ابوذر در جنوب پایتخت و در منطقه ۱۷ شهرداری  قرار دارد و این محله از مناطق فرسوده پایتخت محسوب می‌شود که در آن تعداد زیادی ساختمان و منازل قدیمی و متروکه وجود دارد.