گردشگری و توریسم

قتل یا خودکشی؛ افزایش تردیدها نسبت به علت مرگ مدیر شرکت کُره‌ای در بصره

به گزارش ایرنا، بسیاری از شخصیت ها و فعالان شبکه های اجتماعی نسبت به حادثه خودکشی تردید کرده و گفته اند که مدیرشرکت «دوو» کره جنوبی متخصص در امور سازه در بصره به قتل رسیده است.
این فعالان و شخصیت های عراقی معتقدند که برخی کشورها مانند کویت، عربستان سعودی و امارات که از اجرای پروژه راهبردی بندر بزرگ فاو متضرر می شوند، اقدام به قتل این مدیر شرکت کره جنوبی کرده اند.
در عین حال برخی نیز انگشت اتهام را به سمت آمریکا نشانه رفته و افزوده اند که به دلیل ارتباط بندر بزرگ فاو با پروژه «راه ابریشم» کشور چین که عراق را در مسیر این طرح بزرگ اقتصادی قرار می دهد، واشنگتن یکی از مظنونان این حادثه تلقی می شود.
در این راستا وزیر حمل و نقل پیشین عراق ادعای خودکشی را بعید دانسته و گفته است که مدیر شرکت کره ای به دست برخی کشورهای همجوار عراق که از طرح احداث بندر بزرگ فاو متضرر می شوند، کشته شده است.
«عامر عبدالجبار» که از مهمترین حامیان احداث طرح بندر بزرگ فاو در عراق به شمار می رود افزوده است: «آیا حادثه، خودکشی بوده یا طرح برخی کشورهای متضرر از احداث پروژه بندر فاو؛ تردید دارم که گزینه نخست درست باشد.»
وی فراخوان عمومی در عراق داده است تا با وجود همه چالش ها و سنگ اندازی ها ، پروژه بندر بزرگ فاو به اجرا گذاشته شود.
در همین حال عضو برجسته ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) گفته است که آنهایی که از توقف اجرای طرح بندر بزرگ فاو بهره می برند اکثر کشورهای همجوار عراق و حتی کشورهای دورتر هستند.
«عباس الموسوی» افزوده است که آیا دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر، تحقیقات در حادثه مرگ مدیر شرکت کره ای را با مشارکت دولت کره جنوبی آغاز می کند یا اینکه برای خشنودی آنهایی که بندر مشابه کشور یمن را نابود کردند، سکوت می کند.
پژوهشگر امور تاریخی عراق نیز در همین راستا در صفحه شخصی خود در توئیتر اظهار داشته است که «خودکشی یا قتل مدیر پروژه بندر بزرگ فاو، زنگ خطر را در عراق به صدا در آورده است.»
«عباس شمس الدین» بر ضرورت پیگیری مساله و عواملی که می خواهند اقتصاد عراق را در تنگنا قرار دهند تاکید کرده است.
در عین حال تلویزیون «آسیا» ارگان حزب کنگره ملی عراق به نقل از «مصطفی جابر» مسوول در شرکت نفت جنوب عراق گفته است که مدیر شرکت کره جنوبی بارها در معرض تهدید برخی باندهای مافیا در عراق قرار گرفته بود.
وی گفته است که این باندهای مافیا مدیر شرکت کره ای را تهدید کردند که با پنبه سرش را می برند.
در همین حال سفارت کره جنوبی در بغداد در واکنش به بازتاب گسترده ای که حادثه مرگ مدیر شرکت کره ای مجری طرح بندر فاو در عراق داشته در بیانیه ای به این قضیه واکنش نشان داد.
در این بیانیه آمده است: «سفارت کره جنوبی در بغداد در ساعت ۹ صبح روز نهم اکتبر ۲۰۲۰ (دیروز جمعه) از مرگ مدیر شرکت کره ای «دوو» متخصص در امور سازه ها مطلع  شده است.
این بیانیه ضمن تسلیت به خانواده مدیر شرکت کره ای، از اهتمام گسترده افکار عمومی عراق به مرگ این مدیر کره ای قدردانی کرده است.
سفارتخانه کره جنوبی افزوده است که با همکاری وزارت کشور عراق کمیته ای مشترک برای تحقیق در این حادثه دردآور تشکیل داده و تحقیقات با کمک پلیس بصره در این حادثه آغاز شده و در انتظار نتائج تحقیقات است.
این سفارتخانه از تمامی رسانه ها خواسته است که از نشر شایعات و اخبار نادرست و همچنین انتشار تصاویر خودکشی مدیر به خاطر احترام به احساسات خانواده متوفا، خودداری کنند.
در عین حال سفارت کره بر حمایت از شرکت دوو برای پیشبرد اجرای طرح بندر فاو تاکید کرده است.
رسانه های عراق گفته اند که در پی پیدا شدن جسد مدیر شرکت کره ای، این شرکت فعلا کار در طرح بندر فاو بزرگ را متوقف کرده است.
سنگ بنای اجرای طرح بندر فاو بزرگ در سال ۲۰۱۰ گذاشته شد و حدود چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای اجرای پروژه پیش بینی شده تا در مدت زمان چهار تا پنج سال به اتمام برسد.
این طرح به دلایل مختلف با وجود گذشت ۱۰ سال هنوز در مراحل اولیه اجرا است.
«ناصر الشبلی» وزیر حمل و نقل عراق سه شنبه گذشته از توافق بر سر قرارداد نهایی با شرکت کره جنوبی برای اجرای بندر بزرگ فاو خبر داد.
متعاقب این خبر، جسد حلق آویز مدیر شرکت دوو کره جنوبی دیروز جمعه در بصره شناسایی شد در حالی که گزارش های اولیه از حادثه خودکشی مدیر مربوطه حکایت می کرد.