گردشگری و توریسم

آموزش غیرحضوری دانش آموزان، گرفتار دغدغه‌های بی پایان

تعطیل نشدن آموزش از یک طرف موجب خشنودی جامعه تعلیم و تربیت شده است ولی از سویی تغییر آموزش‌ها به شکل غیرحضوری و  ناگهانی با زیرساخت‌های نامناسب فناوری به لحاظ سرعت پایین اینترنت و مشکلات متعدد برنامه آموزشی شاد و همچنین نرم‌افزارهای بکارگرفته در مدارس به این نگرانی‌ها دامن زده است.

بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان از ساعات اولیه شروع کلاس‌ها با مشکل کندی اینترنت و قطعی برنامه‌های آموزش مجازی مواجه می‌شوند و ساعت‌ها این وضعیت ادامه دارد و وقت آنها به بطالت می‌گذرد.

از سویی شیطنت و بازیگوشی برخی از دانش‌آموزان که در زمان حضور فیزیکی در مدارس هم وجود داشت و نیازمند کنترل از سوی معلمان بودند با آموزش غیرحضوری بیشتر شده است به صورتی که برخی از آنها هیچ توجهی به کلاس و درس مجازی ندارند.

بر این اساس بسیاری از والدین نگران این وضعیت و افت کیفیت آموزش دانش‌آموزان هستند و بارها از مسوولان آموزش و پرورش درخواست کردند که برنامه‌ای منسجم و قوی برای آموزش غیرحضوری معرفی کنند و معلمان را به پرسش و پاسخ از دانش‌آموزان ملزم کنند.

 مادر یک دانش‌آموز ابتدایی مدرسه پسرانه حجت در اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت که با وجود نگرانی بسیار از بابت سلامت فرزندم ناچار شدم به دلیل مشکلات مربوط به برنامه آموزشی و کندی اینترنت ، او را راهی مدرسه کنم.

شفیعی افزود: پیش از شروع سال تحصیلی بارها مسوولان مدرسه به والدین گفتند که همه زیرساخت‌های آموزش مجازی برای دانش آموزان فراهم است ولی در عمل چنین نشد.

وی همچنین ارتباط ضعیف معلم با دانش آموزان را نیز یکی دیگر از مشکلات آموزش مجازی برشمرد و گفت: برعکس آموزش حضوری، بسیاری از معلمان تلاشی برای ارتباط قوی با دانش‌آموزان نمی‌کنند و به راحتی از آموزش دروس مختلف می‌گذرند.

مادر یک دانش آموز دوره متوسطه مدرسه دخترانه نرجس اصفهان نیز با اشاره به بی‌توجهی دانش آموزان به شرایط درس و تحت تاثیر حضور در خانه گفت: می‌طلبد که متولیان مدرسه با صلابت بیشتری به دانش آموزان، جدی بودن فضای آموزش غیرحضوری را تاکید کنند.

سمیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش غیرحضوری فشار بسیاری به خانواده‌ها وارد کرده است زیرا ساعت‌ها باید وقت خود را معطوف وضعیت فراگیری علمی فرزند خود کنند و بر این اساس من فرزندم را برخی روزها با وجود نگرانی بسیار از وضعیت سلامت ولی با مراقبت‌های بهداشتی راهی مدرسه می‌کنم.

وی با بیان اینکه بارها تکرار می شود که برنامه آموزش غیرحضوری یا از اول یا از وسط زمان کلاس قطع می شود و دانش آموزان هیچ ارتباطی با معلم خود ندارند و به ناگهان آموزش آنها رها می‌شود.

این مادر دانش آموز افزود: تغییر ساعت کلاس درس از صبح به غروب نیز موجب بی‌برنامگی و بهم ریختگی وضعیت آموزش دانش‌آموزان می‌شود.

وی از متولیان امر درخواست کرد که مقوله آموزش غیرحضوری را بسیار جدی بگیرند و نگذارند که دانش‌آموزان به لحاظ شرایط شیوع کرونا، ضربه تحصیلی ببینند.  

برنامه آموزشی شاد پاسخگوی آموزش غیرحضوری دانش آموزان نیست

مدیر یک مدرسه متوسطه اول در اصفهان با تایید مشکلات مطرح شده از سوی والدین در ارتباط با نواقص آموزش غیرحضوری گفت: برنامه آموزشی شاد، پاسخگوی آموزش مجازی دانش آموزان در استان نیست.

وی که مایل به ذکر نامش نشد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالیست که برنامه آموزشی شاد مورد تاکید  وزارت آموزش و پرورش  است بطوریکه در ابتدای سال تحصیلی مدارس را در استفاده از هر برنامه و نرم‌افزار دیگری برای آموزش غیر از شاد منع کردند.

به گفته این مدیر  تمام تبلیغاتی که در ارتباط با افزایش قابلیت‌های این برنامه و همچنین اختصاص سیمکارت شاد با امکان اینترنت رایگان و پرسرعت برای دانش‌آموزان گفته شد تنها وعده‌ای بیش نبود.

وی یادآور شد: با این وجود بسیاری از مدارس با توجه به گذشت حدود یک ماه از آغاز سال تحصیلی اقدام به خرید نرم‌افزارهای آموزش غیرحضوری برای دانش‌آموزان کردند که پایین بودن سرعت اینترنت، اجرای بسیاری از این برنامه ها را نیز با مشکل مواجه کرد ولی به هر حال مشکلات آن بسیار کمتر از برنامه شاد است.

این مدیر مدرسه در اصفهان افزود: در جلسات آنلاین و غیرحضوری با اولیای دانش‌آموزان، تمامی مشکلات به مسوولان مربوطه در اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان منتقل شده است.

وی با این وجود به والدین اطمینان خاطر داد که به هر شکل ممکن و با تاکید بسیار بر معلمان سعی بر جلوگیری از افت کیفیت آموزش در دانش آموزان خواهد شد.

 ۵۰ ایراد برنامه آموزشی شاد به وزارتخانه اعلام شد

رییس فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان از شناسایی و ارسال حدود  ۵۰ ایراد برنامه شاد (شبکه آموزش دانش آموزی ) در استان به مسوولان مربوطه در وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

حمیدرضا خردمند  در گفت و گو با ایرنا افزود: مسوولان وزارت آموزش و پرورش وعده دادند که به زودی این مشکلات رفع و اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه وجود مشکلات این برنامه آموزشی مورد تاکید آموزش و پرورش خاص اصفهان نیست و سایر استان‌ها را نیز شامل می‌شود گفت: با این وجود بصورت روزانه مشکلات مدارس در بخش آموزش غیرحضوری رصد و  به تهران اعلام می‌شود.

رییس فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان تصریح کرد: مسوولان وزارتخانه تاکید کردند که مشکلات کندی و قطعی اینترنت با تعاملات صورت گرفته با مسوولان شرکت همراه اول و مخابرات به زودی رفع خواهد شد.

وی در پاسخ به استفاده برخی از مدارس از نرم‌افزارهای دیگر به غیر از شاد گفت: با وجود تاکید وزارتخانه متبوع مبنی بر تکروی در استفاده از برنامه آموزشی ولی مشکلات برنامه شاد موجب شد که برخی مدیران نسبت به خرید نرم‌افزارهای مختلف برای آموزش دانش‌آموزان اقدام کنند.

 دست کم ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در استان اصفهان از روز ۱۵ شهریور، سال تحصیلی خود را در بیش از پنج هزار واحد آموزشی آغاز کردند.