گردشگری و توریسم

چاقی دانش‌آموزان همدان کنترل می‌شود

عبدالله جعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۲۱ درصد از دانش‌آموزان کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند که در این طرح دانش‌آموزان این استان نیز پایش می‌شوند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان در سن‌های مدرسه، دچار اضافه وزن و چاقی هستند، طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با عنوان “کوچ” در همه مدارس استان اجرا شده است.

جعفری عنوان کرد: به منظور اجرای این طرح، دبیر تربیت بدنی و مراقب سلامت هر مدرسه به عنوان مشاور تخصصی تعیین شده اند.

وی ادامه داد: در مدارس دوره ابتدایی، آموزگار هر کلاس و در مدارس دوره متوسطه یکی از دبیران هر کلاس، به انتخاب مدیر مدرسه مسوول سنجش توده بدنی دانش آموزان یا میزان اضافه وزن آن‌ها است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان گفت: با توجه به شرایط خاص سال تحصیلی پیش رو؛ اجرای این طرح به ویژه در شرایط شیوع کرونا نیاز به همکاری والدین و خانواده‌ها است.

وی مواردی همچون اندازه گیری قد خون، وزن و محاسبه شاخص توده بدنی (BMI)، ارائه مشاوره و توصیه‌های تغذیه‌ای و فعالیت بدنی توسط معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت را از مفاد اجرایی این طرح برشمرد.

جعفری گفت: در حال حاضر دستورالعمل اجرای برنامه‌های این طرح به شهرستان‌ها و مناطق استان ارسال شد و در سال تحصیلی جاری به عنوان یکی از مهم ترین برنامه تحولی حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت است.

وی اظهار داشت: این طرح بر اساس آموزه‌های سند تحول بنیادی از سوی دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش، تهیه و تنظیم شده است.

در سال تحصیلی جاری بیش از ۲۹۶ هزار دانش آموز در مدارس همدان تحصیل می کنند.