گردشگری و توریسم

پنج تن سنبل‌آبی از آبگیرهای آستارا جمع آوری شد

مصطفی فلاح روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سنبل آبی بخشی از سطح آبگیر آستارا را پوشانده بود و امروز نیروهای محیط زیست، شهرداری و دوستداران طبیعت و بخش خصوصی ظرف پنج ساعت آن را جمع آوری کردند.

وی افزود: این علف هرز با قدرت بالای پالایش محیط، فلزات سنگین نظیر جیوه و سرب را از فاضلاب واحدهای صنعتی جذب می کند و نگهداری آن برای تزئین منزل و مغازه، مضر است.

فلاح ادامه داد: سنبل آبی از طریق بذر، ساقه و افتادن در طبیعت رشد می کند و مهمترین دلیل تکثیر و انتقال آن در برخی استان ها فروش آن است و شهروندان، مشاهده آن در تالاب و برکه ها را به اداره حفاظت محیط زیست گزارش کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا گفت: بزودی بخشی از اراضی پناهگاه حیات وحش نیز با تلاش محیط بانان و دوستداران طبیعت پاکسازی خواهد شد.

سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست .این گیاه وقتی وارد اکوسیستم آبی می شود ظرف مدت دو هفته می تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش داده و یک بوته گل با ۲۰ گل می تواند سه هزار دانه تولید کند و هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال می تواند زنده بماند.

 گیاه مهاجم سنبل آبی به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه ، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می شود و به دلیل تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه های آبی می شود.

شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در ۲ بخش و ۶۲ روستا و با یک تالاب و پنج رشته رودخانه در غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر قرار دارد.