گردشگری و توریسم

دانش آموزان با نیازهای ویژه زنجانی در مسابقات فرهنگی و هنری کشور خوش درخشیدند

فاطمه باغبانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اعلام نتایج پانزدهمین دوره جشنواره فرهنگی و هنری کشوری که در مازندران برگزار شد،دانش آموزان با نیازهای ویژه زنجان  یک مقام دومی و یک مقاوم ششم کشوری را از آن خود کردند.

وی یادآورشد: بر این اساس معصومه محمدی دانش آموز مدرسه طلیعه، ناحیه ۲، در رشته داستان نویسی رتبه دوم را کسب کرد و هادی خلجی نیز از مدرسه شهید خدایی، ناحیه ۲ در رشته ۲ نقاشی برگزیده کشوری شد.

به گفته این مسؤول، پانزدهمین دوره جشنواره فرهنگی وهنری کشوری به صورت غیر حضوری از هشتم تا ۲۲ شهریورامسال  به میزبانی آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران برگزار شد.

این مسؤول ادامه داد: مشارکت دانش آموزان در فعالیت های فرهنگی، هنری و ورزشی و برنامه های غیر درسی، روحیه نشاط و امید، افزایش سرانه مطالعه، توسعه کارگروهی، تحمل و مدارا، شنیدن اندیشه های مختلف و مخالف را در ضمیر آنها پرورش می دهد.

وی با اشاره  به اینکه با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر کشور و این استان خدمات آموزشی توسط کادر آموزشی بصورت مجازی برای دانش‌آموزان دارای امکانات لازم ارائه می شود اظهار داشت: برای دیگر دانش‌آموزان بسته آموزشی ارسال و یا در برخی مناطق معلمان بصورت حضوری وضعیت تحصیلی آنان را بررسی می‌کنند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان ادامه داد:  آموزش و پرورش استثنایی از دهه، ۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد که این استان نیز در همین زمان فعالیت کاری خود را شروع کرده که هم اکنون ۲۴ مدرسه مستقل و ضمیمه استثنایی و ۱۳ مرکز ویژه مشکلات یادگیری به گروه‌های هدف خدمات ارائه می دهد.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی استان طی ۲ سال گذشته و در اجرای برنامه خدمات حمایتی دانش آموزان مدارس با نیازهای ویژه خدمات متنوع و متعددی را ارائه کرده است.

به گفته باغبانی، با توجه به سیاست های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و اساسنامه سازمان، مبنی بر تهیه و تنظیم طرح‌های توسعه کمی و کیفی آموزشی، ایجاد و تقویت فرصت‌های برابر و اثربخش توانبخشی، آموزشی و پرورشی و ارتقای برنامه ها و فعالیت های بهداشتی و توانمندسازی برای دستیابی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به زندگی مطلوب، برنامه ای با عنوان خدمات حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه در قالب سامانه جامع بهداشت مدارس استثنایی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد فرصت های برابر آموزشی و برخورداری کودکان و دانش آموزان استثنایی از سطح قابل دسترسی از سلامتی و اهتمام در ایجاد امنیت روانی والدین کودکان و دانش آموزان استثنایی از جمله اهداف این برنامه است.

در زمان حاضر ۲ هزار و ۵۱۵ دانش آموز نیازهای ویژه اداره کل آموزش و پرورش استان را تشکل می دهند که از این تعداد ۹۶۰ نفر در مدارص خاص و مدارس ویژه و یک هزار و ۵۶۱  نفر نیز مدارس تلفیق – فراگیر مشغول به تحصیل هستند.