گردشگری و توریسم

تلاش در عرصه فرهنگ و هنر کمتر از جهاد نیست

به گزارش ایرنا، احمدرضا احسانی عصر پنجشنبه در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت افزود: هنرمندان متعهد در کشور کم نیستند که با وجود کمبودها و محرومیت های احتمالی در راستای پاسداشت این ارزشها و انتقال این مفاهیم با حداقل ها ساخته و انجام وظیفه می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: با ورود به چهل سالگی دوم انقلاب، به پختگی و بلوغ کامل در همه عرصه ها به‌خصوص در حفظ ارزشها و فرهنگ مقاومت، دفاع مقدس، فرهنگ بسیج و انقلاب اسلامی رسیده ایم.

احسانی با بیان اینکه مقاومت به عنوان ارزش و فرهنگ، از قرنها پیش و از ظهر عاشورا شروع شد، افزود: این راه تا سال ۱۳۴۲ قیام امام راحل (ره) ادامه داشت و به نوعی دیگر، در انقلاب اسلامی و در هشت سال دفاع مقدس رونمایاند.

وی با اشاره به اینکه مقاومت در ادامه راه و در سالهای تحریم خودش را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: مقاومت به عنوان یک فرهنگ و یک ارزش که با خون و گوشت و پوست مسلمانان در جغرافیای ایران عجین شده، ادامه خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان عنوان کرد: مقاومت هزینه دارد و آخرین هزینه مقاومت شهید سردار سلیمانی بود و باز هم این راه را ادامه خواهیم داد.

احسانی یادآور شد: وظیفه ای که در حوزه فرهنگ و هنر به عهده متولیان امر هست انتقال این ارزشها، پاسداشت این فرهنگ و هموار سازی روح مقاومت برای نسل‌های بعدی است و چه پدیده ای بهتر از مولفه های فرهنگی و هنری که انتقال مفاهیم، ارزشها و هنجارها را برای نسل های بعد و آیندگان داشته باشد.

وی اظهار داشت: در حوزه فرهنگ و هنر، تاریخ، ادبیات، موسیقی، فیلم، نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی بهترین راه و ابزار انتقال مفاهیم و ارزشهاست چرا که زبان زیبا، دلنشین و هنر، مفاهیم را به شکل نرم و غیر مستقیم انتقال می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: هنر، تصویر و سینما بیشترین تاثیر را بر مخاطب می گذارد و چه بهتر که انتقال مفاهیم، ارزشها، فرهنگ مقاومت، بسیج، دفاع مقدس و ارزشهای والای اسلامی از طریق زبان هنر و به ویژه تصویر باشد.

احسانی اضافه کرد: یک فیلم خوب به اندازه صدها کتاب پیام منتقل می کند، بنابراین نیاز هست در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری و فیلم سرمایه گذاری کنیم. 

به گفته وی اسلحه یک هنرمند دوربین فیلم برداری و عکاسی و قلم کتابت اوست که به طور قطع قابل ارج گذاری و پاسداشت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ابراز امیدواری کرد: بتوانیم مقاومتی که شروع شده و در جای جای منطقه خاورمیانه ظهور پیدا کرده، با انجام وظیفه و انتقال مفاهیم به آیندگان، این پرچم را به دست صاحب زمان (عج) برسانیم.

در پایان از آثار برگزیده از بین ۱۸۰ فیلم، با اهدای لوح و جایزه نقدی تجلیل و قدردانی شد. 

در بخش فیلمنامه، شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، بخش استانی همدان تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی و گواهی انتخاب به امین لطفی شهپر برای اثر قارچ سمی تعلق گرفت.

در بخش نماهنگ، اثر انقلاب از محسن روحی و محمود صائمین با اثر راهنما منتخب شد و در بخش پویانمایی، علی پورمرادی برای اثر پیمان و امیرهادی امیری و رها فرجی برای اثر کاش برگزیده شدند.

در بخش فیلم مستند، محمدعلی یزدان‌پرست برای اثر آن ۶ نفر، در بخش فیلم کوتاه داستانی علیرضا منصوری برای اثر ونسی و مهدی رنجبر برای اثر وقتی بچه ها خندیدند، برگزیده شدند.