گردشگری و توریسم

استاندار اصفهان: با برگزاری هرگونه تجمع به بهانه اربعین برخورد می‌شود

به گزارش ایرنا، عباس رضایی عصر روز شنبه در پنجمین جلسه شورای اداری استان تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی و امنیتی بدون هیچگونه چشم‌پوشی نسبت به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و اجرای چنین کارهایی برخورد کنند زیرا همانطور که رهبر معظم انقلاب، رعایت بی‌چون و چرای موازین بهداشتی و پیروی از تصمیمات و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را ضروری و با اهمیت دانستند همه ما نیز وظیفه داریم این موضوع را بصورت کامل و جامع رعایت کنیم.

وی با تاکید براینکه امسال هیچگونه پیاده‌روی به سمت کربلای معلی یا حتی راهپیمایی نمادین هم برگزار نخواهد شد، تصریح کرد: از همین رو از تمام روحانیان، امامان جمعه، فرمانداران، مسوولان، مداحان و اقشار مختلف مردم می‌خواهیم تا بیماری کووید-۱۹ را خیلی بیشتر از قبل جدی بگیرند.

 رضایی افزود: برگزار نکردن هرگونه پیاده‌روی و اجتماع به بهانه اربعین باید با محوریت فرمانداران به تمام شهروندان و ساکنان مناطق، گوشزد و با تمام قاطعیت از هرگونه پیاده‌روی و تجمع  جلوگیری و با خاطیان برخورد شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه ویروس کرونا هر روز و  هر لحظه جهش پیدا می‌کند و رفتار دیگری از خود نشان می‌دهد، تصریح کرد: باید به این موضوع پی ببریم که قدرت آسیب‌رسانی ویروس کرونا به مراتب بسیار بیشتر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌کردیم.

وی افزود: تمام نهادها و دانشگاه‌های معتبر جهان، تنها راه قطع انتقال ویروس و سرایت آن از یک شخص به شخص دیگر را اجرای کامل فاصله‌گذاری اجتماعی، پروتکل‌های بهداشتی و موازین پیشگیرانه از بیماری کووید ۱۹ برشمرده‌اند و هیچ راهکاری غیر از این در هیچ جای جهان نمی‌توان تصور کرد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: کشور و استان ما هم از این قاعده مستثنا نیستند و شرایط مشابهی با دیگر کشورهای جهان دارند و باید تاکید کنیم که تنها راه جلوگیری از انتقال این بیماری رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

رضایی خاطرنشان کرد: حتی در صورت کشف واکسن باید بدانیم که هیچ کشوری نمی‌تواند آن را در اختیار تمام مردم خود قرار دهد بنابراین این موضوع در کشور ما هم صدق می‌کند و باید در نظر گرفت که خود سردمداران دیگر کشورها و نهادهای علمی، تنها راه جلوگیری از همه گیری را رعایت پروتکل های بهداشتی می‌دانند و راهکاری جز آن را بی‌ثمر تلقی می‌کنند.

وی همچنین از ارسال نامه به نهادهای کشوری برای تفویض اختیار به مدیریت استان برای بازگشت برخی محدودیت‌ها در این خطه خبر داد.

وی هشدار داد: مشکلات ناشی از کرونا در استان ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد و باید تاکید کنیم هیچگونه واکسنی در این زمینه در جهان تولید نشده و نباید خود را به استفاده از واکسن و ایمنی در برابر این ویروس دلخوش کنیم.

تاکید امام جمعه اصفهان بر جلوگیری از برگزاری هرگونه تجمع مذهبی

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز بصورت ویدئو کنفرانس در شورای اداری استان اصفهان از ضرورت رعایت تمام و کمال پروتکل‌های بهداشتی و اجرا نکردن هرگونه تجمع مذهبی و یا غیرمذهبی سخن گفت.

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی نژاد با تاکید براینکه باید همگام و هم راستا با ستاد ملی مقابله با کرونا حرکت کرد، گفت: دستورات ستاد مقابله با کرونا و موازین بهداشتی باید بدون چون و چرا رعایت شود و از سوی دیگر از نیکوکاران می‌خواهیم که برای مقابله با این بیماری و از سوی دیگر کمک به بیماران و نیازمندان، مانند گذشته امکانات خود را در اختیار نهادهای مرتبط قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: عزاداری برای امام حسین(ع) باید تابع زمان و مکان باشد و یک عزادار و مومن واقعی باید زمان و مکان شناسی را اولویت خود قرار دهد بنابراین در زمانی که مسوولان بهداشتی و رهبر معظم انقلاب همگان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه و سفارش می‌کنند نباید هیچگونه حرکت دست جمعی در این ارتباط در روز اربعین یا به عناوین دیگر برگزار شود.

خطر شعله‌ور شدن دوباره کرونا در کاشان

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان نیز در این نشست که بصورت ویدیو کنفرانس سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: صعود شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از آن و به اصطلاح شعله‌ور شدن دوباره کرونا، هم بدلیل رعایت نکردن بخشی از مردم و هم کم‌کاری برخی مسوولان رُخ داده است و جبران و حل آن نیز به همدلی و همکاری هر دو بازمی‌گردد.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی با بیان‌اینکه باید تابع رهبری و تصمیمات ستاد ملی کرونا باشیم، تصریح کرد: همگان باید خود را نسبت به رعایت بی‌چون و چرای پروتکل بهداشتی مُلزم بدانند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در باره کرونا و رعایت تمام موازین پیشگیرانه و پیروی از مصوبات ستاد ملی مقابله با این بیماری حکم داده‌اند، خاطرنشان کرد: حکم ایشان حتی از فتوا هم بالاتر است به این معنا که نه تنها مُقلدان بلکه تمام مردم باید خود را مُلزم به رعایت موازین پیشگیرانه و مسائلی که ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح می‌کنند، بدانند و از آمد و شدهای غیرضرور، برگزاری اجتماعات مذهبی و غیرمذهبی جلوگیری کنند و استفاده از ماسک را در همه حال مد نظر قرار دهند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان تصریح کرد: کادر درمانی امروزه خسته‌تر و فرسوده‌تر از گذشته شده‌اند و جای آنان که شهید شده‌اند شخص جدید نیامده است بنابراین روز به روز بحران کرونا در شهرها و مناطق مختلف بیشتر می‌شود و بدون تردید بی‌تفاوتی به آن، نتایج جبران ناپذیر را برای همه ما بدنبال خواهد داشت.

سیدمسعود خاتمی رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان نیز در این نشست بصورت تلفنی مشارکت کرد و با تأکید براینکه باید مردم و مسوولان فعالیت‌های خود را طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا وفق دهند، خاطرنشان کرد: باید قدر زحمات مدافعان سلامت را بخوبی بدانیم و با همکاری با آنان از بروز مشکلات روزافزون جلوگیری کنیم.

تاکید رییس دانشگاه علوم پزشکی بر لزوم جلوگیری از ترددها و تجمع‌ها 
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در این نشست با تاکید بر این ‌که فاصله‌گذاری اجتماعی باید هم به معنای کاهش تجمع‌ها و هم ترددها باشد، گفت: این روزها شاهد افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا هستیم و در صورت جدی نگرفتن بحران، روزهای بسیار سخت‌تری هم به سراغمان خواهد آمد.

دکتر طاهره چنگیزتاکید کرد: بدون شک این بیماری و این ویروس در روزهای آینده و حتی ماه‌های آینده ریشه‌کن نخواهد شد و همه ما باید خود را برای یک برنامه‌ریزی درازمدت و البته در امان ماندن از آن آماده کنیم.

وی با بیان اینکه باید ساختاری مانند ساختار دفاع مقدس در بدنه اجتماع و ادارات شکل گیرد، خاطرنشان کرد: در جنگ با کرونا مشابه جنگ دفاع مقدس مردم و مسوولان باید بصورت جدی به آن بنگرند و حتی وضعیتی به مراتب شدیدتر و خطرناکتر را در نظر بگیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه باید در هر دستگاه و سازمانی برای موضوع کرونا، مسوولی مستقیم برای رابطه با دانشگاه وجود داشته باشد، تصریح کرد: این امر باید به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در بدنه دستگاه‌ها و حتی برای مردم منجر شود.

آئین مذهبی قالیشویان کاشان نباید برگزار شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم در این نشست از طریق ویدئو کنفرانس گفت: وضعیت کرونا در این روزها در شهرستان‌های کاشان و بیدگل نسبت به گذشته بسیار بدتر شده است تا جایی که شمار بیماران بدحال روز به روز افزایش پیدا می‌کنند.

دکتر سیدعلیرضا مروجی افزود: برگزاری تمام اجتماعات چه مذهبی و چه غیرمذهبی در این خطه باید متوقف شود و تاکید می‌کنیم که آیین مذهبی قالیشویان در امامزاده علی ابن محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان نیز نباید در روزهای پیش‌رو برگزار شود.

همچنین نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در این نشست، ادامه کمک‌های مومنانه مردم و کمک بیش از پیش همگانی برای حل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و همه‌گیری بیماری را خواستار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: در شرایط کنونی همدلی مردم برای رعایت بیش از گذشته موازین بهداشتی ضروریست تا دستِ یکدیگر بویژه نیازمندان را بگیرند.

به گزارش ایرنا، جو حاکم بر شورای اداری اصفهان مبتنی بر جلوگیری از برپایی هرگونه مراسم به مناسبت اربعین بود زیرا این استان مدتهاست از لحاظ همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در وضعیت قرمز قرار دارد و این موضوع اگرچه بارها اعلام شده اما بسیاری از شهروندان از مسوولان و مدیران گرفته تا اشخاص عادی، همچنان در نوعی بی‌خیالی بسر می‌برند و با تساهل در قبال این بیماری خطرناک، سبب تولید خطر برای خود و دیگران می‌شوند.

بر همین اساس، پنجمین جلسه شورای اداری استان اصفهان به ریاست استاندار، امام جمعه اصفهان و کاشان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمانداران، مدیران کل و رییسان دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و کاشان بصورت حضوری و ویدئو کنفرانس با محوریت کرونا برگزار شد.

جلوگیری از برپایی هرگونه تجمع و راهپیمایی به بهانه اربعین و الزام دستگاه‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله مباحثی بود که در این نشست با محوریت مقابله با همه گیری بیماری کووید-۱۹ مطرح شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت ۱۷۲ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۵ هزار و ۳۹۴ نفر رسیده است و ۲۴ استان کشو هم ‌ینک در وضعیت قرمز هستند.

در شبانه‌روز گذشته تا ظهر روز پنجم مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۲۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و یکهزار و ۲۷۴ نفر بستری شده‌اند که با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشورمان به ۴۴۳ هزار و ۸۶ نفر رسیده است.

تاکنون ۳۷۲ هزار و ۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، همچنین ۴۰۴۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون سه میلیون و ۹۰۵ هزار و ۳۵۲ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ نیز در کشور انجام شده است.

هم‌اکنون استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.