گردشگری و توریسم

روسیه از درخواست دبیر کل سازمان ملل برای لغو تحریم های یکجانبه استقبال کرد

به گزارش روز جمعه ایرنا، وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود به مصاحبه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با خبرگزاری ریانووستی اشاره کرد که در آن گوترش ازجمله خواستار بازنگری در تحریم های یکجانبه در مورد کشورهایی شده است که با مساله شیوع ویروس کرونا برخورد کرده اند. 

دبیر کل سازمان ملل در مصاحبه خود هشدار داده است این گونه محدودیت ها (تحریم های یکجانبه) می تواند به توانایی کشورها در مبارزه با شیوع همه گیر ویروس کرونا ضربه بزند. 

در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: از این نکته استقبال می کنیم که دبیر کل سازمان ملل این موضوع را در مرکز توجه دارد زیرا تحریم های یکجانبه نه تنها به حق حاکمیت کشورها ضربه می زند بلکه تاثیر فاجعه بار بر اوضاع اقتصادی و انسانی داخل کشورها دارد. 

وزارت خارجه روسیه می گوید: روسیه از مدتها پیش به همراه کشورهای همفکر خود در عرصه بین المللی از ضرورت توقف فشارهای اقتصادی که به شهروندان عادی ضربه و اصول و قوانین بین المللی و معیارهای سازمان تجارت جهانی را خدشه دار می کند، سخن می گوید.

در پایان بیانیه آمده است: امیدواریم که فراخوان گوترش ازسوی کشورهایی که به شدت مشغول وضع تحریم های یکجانبه شده اند، شنیده شود. 

 آمریکا و برخی کشورهای اروپایی حامی سیاست های این کشور، در مورد کشورهای مخالف سیاست های خود در وهله اول ایران، روسیه، کوبا، سوریه و ونزوئلا تحریم های یکجانبه وضع کرده اند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در ماه آوریل گذشته خواستار برداشته شدن تحریم‌های یکجانبه به منظور مقابله موثر بر همه‌گیری کووید-۱۹ شده بود. 

 وزارت امور خارجه روسیه روز 9 فروردین ماه اعلام کرد: گروه کشورهای حامی منشور ملل متحد از جمله روسیه و ایران در نامه‌ای مشترک به دبیر کل سازمان ملل خواستار لغو تحریم های یکجانبه در مورد کشورها با توجه به شیوع کرونا در سطح جهانی شدند.

  وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اضافه کرد: گروه کشورهای مدافع منشور ملل متحد که اعضای آن را روسیه، ایران، ونزوئلا، چین، کره شمالی، کوبا، نیکاراگوئه و سوریه تشکیل می دهند، نامه مشترکی به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل ارسال کردند.

در بیانیه گفته شده است: در این نامه خواستار لغو فوری و کامل تحریم های یکجانبه شده ایم که مانع تلاش کشورها در مبارزه موثر با بیماری همه گیر کرونا می شود.