گردشگری و توریسم

چین با رزمایش جنگی به سفر مقام آمریکایی به تایوان هشدار داد

به گزارش ایرنا «وو چیان» سخنگوی وزارت دفاع چین گفت تمرینات روز جمعه که در نزدیکی تنگه تایوان در حال انجام است بخشی از برنامه منظم این کشور برای حفظ آمادگی توان دفاعی نیروهای مسلح کشور است.

وی افزود: این رزمایش ها، اقدامی معقول و ضروری هستند که با هدف کنترل اوضاع موجود در تنگه تایوان و محافظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی برگزار شده است.

سخنگوی وزارت دفاع چین اظهار کرد: مساله تایوان یک امر کاملاً داخلی است و هیچ کشوری حق دخالت در این منطقه را ندارد.

او ادامه داد: تلاش برای «استفاده از تایوان برای کنترل چین» یا «اتکا به نیروهای خارجی ها برای استقلال» یک آرزوی محکوم به بن بست است.

برگزاری رزمایش نظامی چین در حالی است که «کیت کراچ» معاون اقتصادی وزارت خارجه آمریکا به بهانه شرکت در مراسم یادبود «لی تنگ هوی» رئیس اجرایی سابق تایوان، در این منطقه بسر می برد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به سفر «کیت کراچ» معاون وزیر خارجه آمریکا به تایوان اظهار داشت: چین قاطعانه با این موضوع مخالفت کرده و اعتراضات خود را به آمریکا ابلاغ کرده است چین طبق گسترش وضعیت، واکنش لازم را  نشان خواهد داد.

«وانگ ون بین» تاکید کرد: «چین با هر گونه رفت و آمد رسمی آمریکا با تایوان مخالف است و این موضع همیشگی و روشن کشور است این که آمریکا اصرار به سفر کیت کراچ به تایوان دارد و برای آن برنامه ریزی می کند، نه تنها به شدت بر خلاف اصل «چین واحد» و مقررات سه بیانیه مشترک چین  و آمریکا است بلکه سبب تشویق استکبار نیروهای تجزیه طلب تایوان می شود و روابط پکن و واشنگتن و همچنین صلح و ثبات دو طرف تنگه تایوان را تخریب می کند.»

وی در ادامه افزود: «ما از آمریکا می خواهیم به طور کامل حساسیت مساله تایوان را درک کند و قویا اصل چین واحد و مقررات سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را رعایت کند در عین حال می خواهیم که بی درنگ، دست از رفت و آمد رسمی و افزایش روابط اساسی با تایوان برداشته و محتاطانه با مسایل مربوط به تایوان برخورد کند.»