اماکن دیدنی ایران

چنار ۸۰۰ ساله نصرآباد یزد در انتظار ثبت ملی

ایسنا: «مهدی جمالیان» در مورد درخت کهنسال روستای نصرآباد، تصریح کرد: این درخت چنار که سن آن را ۷۵۰ تا ۸۰۰ برآورد می‌کنند، در مجاورت بافت مسکونی روستای نصرآباد و در حاشیه رودخانه فصلی و مسیل این روستا واقع شده است.

وی افزود: این درخت تک پایه از تیره چنار خاوری (Platanus orientalis) است که ارتفاع آن حدود ۱۳ متر و ارتفاع ناحیه تشکیل تاج آن ۷.۲ متر است. قطر یقه درخت ۳.۱۱ سانتیمتر و قطر حدودی تاج نیز به ۳.۱۹ متر می‌رسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی تفت با بیان این که تاج اصلی درخت کاملاً سالم و شاخه‌های اصلی آن بریده شده است، گفت: در حال حاضر شاخه‌های کنونی، همگی جوان هستند که توسط سیم مهار شده‎اند ولی تنه آن در اثر سن زیاد و آتش‌سوزی پوک و سوخته و خالی شده است.

وی با بیان این که اخیراً در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور ثبت این اثر ارزشمند در فهرست میراث طبیعی ملی مورد تائید قرار گرفته است، تصریح کرد: روستای نصرآباد از روستاهای پای کوهی شهرستان تفت است که درختان دیر زیست یزد جزو مهمترین ذخایر ژنیتیکی گیاهی آن محسوب می‎شوند.

وی با تاکید بر این که ارزش شناخت و حفظ این منابع از نظر ملی و تاریخ طبیعی با حفظ ابنیه تاریخی برابری می‌کند، گفت: این درختان به عنوان سمبلی از مقاومت و پایداری مردم کویرنشین در برابر شرایط نامساعد اقلیمی هستند.

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی یزد، جمالیان در پایان با بیان این که درختان کهنسال استان به عنوان «میراث جاودان پایداری در کویر» و یکی از مهمترین قابلیت‌های جذب گردشگران طبیعی و ترویج صنعت اکوتوریسم محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: این درختان در صورت حمایت و سرمایه‌گذاری لازم، جلوه‎ای از رابطه تنگاتنگ انسان و طبیعت را به نمایش می‌گذارند.