گردشگری و توریسم

شدیدترین هشدار به انسان در مستند تازه انقراض گونه‌های جانوری

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن؛ آتنبورو در مستند یک ساعته “انقراض: واقعیت‌ها” که روز یکشنبه از شبکه بی بی سی در انگلیس پخش می‌شود، از به نمایش گذاشتن پیامدهای نابود کننده دست اندازی نوع بشر بر زیستگاه‌های طبیعی، فروگذار نکرده و آنها را آشکارا و به طور مستقیم با همه‌گیری‌هایی مانند بحران ویروس کرونا، مرتبط دانسته است.

ساخته شدن این فیلم در پی انتشار هشدار تازه کارشناسان بین المللی بوده که شمار جمعیت جانوران، پرندگان و ماهیان جهان در یک دوره کمتر از ۵۰ ساله به علت مصرف گرایی افسارگسیخته انسان‌ها، به میزان بیش از ۲ سوم کاهش یافته است.

آتنبورو در آغاز این مستند هشدار داده است که ما با بحرانی روبه رو هستیم که برای همه ما پیامدهایی دارد.

بنگاه رسانه‌ای بی بی سی اعلام کرده که این برنامه صحنه‌های دهشتناکی از نابودی مانند جهیدن میمون‌ها به داخل رودخانه برای فرار از یک آتش سوزی بزرگ و گذر کوالاهای گریزان از یک آتش سوزی جنگلی از یک جاده در جستجوی بی فایده برای پناهگاه، را در بر می‌گیرد.

مستند تازه سازنده مجموعه‌های “سیاره آبی رنگ” و “سیاره زمین”، همچنین منشا مشکوک بیماری کووید – ۱۹ را به جمعیت خفاش‌های ساکن غارها در استان یون‌نان چین مرتبط کرده و صحنه‌هایی از بازار گوشت تازه در شهر ووهان را نمایش می‌دهد که ویژه فروش گوشت جانوران وحشی برای مصرف انسان است که به باور دانشمندان، سر منشاء اصلی همه‌گیری مرگبار کنونی بوده است.

این مستند اثبات نیرومند نمایشی برای هشدار اخیر گروه “شاخص سیاره زنده” است در این باره که ادامه از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی، خطر بروز همه‌گیری‌های آینده را به علت برقرار شدن تماس نزدیکتر میان بشر با جانوران وحشی، افزایش می‌دهد.