گردشگری و توریسم

بحرین حلقه دوم خیانت به فلسطین را تکمیل کرد

مردم جهان شب گذشته (جمعه) بار دیگر شاهد اعلام خبر دیگری درباره عادی سازی یک کشور دیگر کوچک عرب حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی بودند، خبری که از همان زمان انتشار با واکنش های بسیار منفی جنبش های مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی و مردم منطقه مواجه شد.

“دونالد ترامپ” رییس جمهور آمریکا که درحال دلالی برای برقراری رابطه میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی است، شامگاه دیشب (جمعه/ به وقت تهران) از موافقت کشور کوچک بحرین به عنوان دومین کشور عرب حاشیه خلیج فارس برای عادی سازی رابطه میان منامه و تل آویو خبر داد.

ترامپ خبر موافقت بحرین برای عادی سازی روابط علنی با رژیم صهیونیستی را پس از تماس تلفنی با “حمد بن عیسی آل خلیفه” پادشاه بحرین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی توییتری اعلام کرد.

البته منابع صهیونیستی فاش کردند که روابط غیرعلنی میان منامه – تل آویو از ۲۵ سال پیش آغاز شده بود و مخفیانه در جریان بود که از سب گذشته علنی شد.

براساس بیانیه مشترک سران آمریکا، بحرین و رژیم صهیونیستی، آنها در مورد “ایجاد روابط کامل دیپلماتیک بین اسرائیل و پادشاهی بحرین توافق کرده اند.

در این بیانیه مشترک ادعا شده که این یک موفقیت تاریخی برای دستیابی به صلح! بیشتر در خاورمیانه است. گشودن گفت وگو و روابط مستقیم میان این دو جامعه پویا! و اقتصادهای پیشرفته برای تحول مثبت خاورمیانه و افزایش ثبات، امنیت و رفاه در منطقه ادامه خواهد داشت.

طبق بیانیه مشترک منتشر شده، بحرین دعوت ترامپ برای حضور در مراسم امضای توافق عادی سازی روابط میان رژیم اسرائیل و امارات را که قرار است، در کاخ سفید در ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریورماه) برگزار شود، پذیرفته است.

بحرین دومین کشور عرب کوچک منطقه حاشیه خلیج فارس است که با دلالی دونالد ترامپ به آغوش صهیونیست ها پناه برده است؛ پیش از آن یعنی در تاریخ ۲۳ مرداد ماه بود که رژیم صهیونیستی و امارات با انتشار بیانیه‌ای مشترک، رسماً از عادی‌سازی روابط میان خود خبر داده بودند.

اعلام این خبر به سرعت با واکنش های زیادی از سوی جنبش های مقاومت اسلامی منطقه همچون حماس، جهاد اسلامی، انصار الله، جمعیت الوفاق بحرین، جنبش احرار فلسطین و سازمان آزادیبخش فلسطین و دیگر جنبش ها و شخصیت های فلسطینی و غیرفلسطینی قرار گرفت و این اقدام منامه به عنوان خیانت به آرمان فلسطین و جنایت رژیم صهیونیستی اعلام شد.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به توافق خیانت‌بار بحرین با رژیم صهیونیستی، فورا سفیر خود را از منامه فراخواند.

شاید بتوان گفت بیشترین واکنش و مخالفت با اقدام آل خلیفه برای عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی از سوی مردم بحرین صورت گرفت. هنوز دقایقی از اعلام عادی سازی روابط میان منامه – تل آویو نگذشته بود که شهروندان بحرینی با راه انداختن هشتگ هایی در فضای مجازی، با یادآوری مواضع مثبت این کشور در دهه‌های گذشته نسبت به مساله فلسطین، بیان کردند که امضای توافق عادی‌سازی روابط «آل خلیفه» با رژیم صهیونیستی به نمایندگی از آنها نیست  و “نقطه سیاهی” در تاریخ بحرین است.

آن‌ها با ایجاد هشتگ “# بحرینی‌ها علیه عادی سازی”، از دولت حاکم بر بحرین خواستند که از امضای این توافق‌نامه عقب‌نشینی کند. 

هشتگ بحرینی‌ها علیه عادی‌سازی روابط با عنوان “عادی سازی خیانت است” نیز که جمعه شب در واکنش به توافق عادی‌سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی، ایجاد شده بود به ترند اول توئیتر در کشورهای عربی تبدیل شد.

البته اعلام عادی سازی رابطه میان منامه و تل آویو روی دیگری نیز داشت؛  وزارت امورخارجه امارات و رییس جمهوری مصر پس از اعلام این خبر از توافق رژیم صهیونیستی و بحرین استقبال کردند.

وزیر خارجه سابق بحرین نیز با ابراز ذوق زدگی از عادی سازی روابط منامه با رژیم صهیونیستی  دفاع کرد و با فراموشی جنایات صهیونیست ها در حق مردم مظلوم فلسطین مدعی شد که توافق با این رژیم به ثبات و شکوفایی منطقه کمک خواهد کرد!.

بیشترین ذوق زدگی از برقراری رابطه میان منامه – تل آویو از سوی بنیامین نتانیاهو ابراز شد و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این توافق را آغازگر عصر جدیدی از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز توصیف کرد!.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در توهم به سر می برد، در این باره مدعی شده که «برای سال‌های متمادی بر روی صلح! سرمایه‌گذاری کردیم و حالا صلح روی ما حساب می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اقتصادی برای اسرائیل به همراه می‌آورد و این مسئله بسیار مهم است».

نکته مهمی که درخصوص برقراری رابطه میان رژیم صهیونیستی و دو کشور کوچک عربی حاشیه خلیج فارس یعنی بحرین و امارات وجود دارد، این است که برقراری رابطه میان این دو کشور و تل آویو زمینه ساز برقراری رابطه با میان رژیم صهیونیستی و عربستان است و بحرین و امارات عملا نقش جاده صاف کن برای آل سعود را ایفا کرده اند تا حساسیت ها نسبت به برقراری رابطه میان ریاض – تل آویو که در آینده انجام خواهد شد کمتر شود، زیرا عربستان رهبری شماری از کشورهای عربی کوچک همچون امارات و بحرین را به عهده دارد و برقراری رابطه میان آل سعود و تل آویو از سویی نجات دهنده بنیامین نتانیاهو از مشکلات فرا گیر در سرزمین های اشغالی و همچنین موثر بر انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا دارد که در ۱۳ آبانماه برگزار خواهد شد.

نکته بعدی این که مقامات سعودی هم اکنون به شدت به دنبال برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی هستند تا به زعم خود بتوانند با طناب صهیونیست ها به نحو آبرومندانه ای از باتلاق جنگ یمن خارج شوند و هر چند آل سعود نتوانسته اند با طناب پوسیده آمریکایی ها از این جنگ خارج شوند و اکنون هم معلوم نیست، چگونه می خواهند با طناب پوسیده تر صهیونیست ها خود را نجات دهند؟