گردشگری و توریسم

انتقاد روسیه از نایده انگاشتن کاربرد سلاح شیمیایی توسط تروریست‌ها

واسیلی نبنزیا روز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به صورت مجازی در موضوع سلاح شیمیایی سوریه برگزار شد، افزود: سوریه به تمامی تعهدات خود عمل و ذخایر شیمیایی را منهدم کرد.

وی ادامه داد: تمامی تهمت‌ها که دولت سوریه در معرض آن قرار گرفته است، ساختگی و تحریک‌آمیز بود.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: سوریه نیتی برای استفاده از اسلحه شیمیایی ندارد و مهمتر از آن   نیازی ندارد که از این سلاح استفاده کند.

نبنزیا تاکید کرد: گروه‌های تروریستی هستند که از این اسلحه در سوریه استفاده کردند و بعضی‌ها این امر را به صورت عامدانه نادیده می‌گیرند.

الکسی ناوالنی

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد بخشی از اظهارات خود را به پاسخ به همتای آلمانی خود ساخت که با طرح موضوع الکسی ناوالنی مخالف دولت روسیه، حملات لفظی خود را متوجه مسکو کرده بود، متوجه ساخت.

نبنزیا با انتقاد از اینکه نشست مربوط به سوریه و خاورمیانه را به مساله دو جانبه کشانده‌اند، افزود: ما شاهد تلاش دیگری برای اجرای یک سناریوی جدید هستیم. ما همه اینها را پیش از این دیده‌ایم. این طرح قبلا در پرونده اسکریپال‌ها مورد بررسی قرار گرفته است که اتفاقا، ما هنوز پاسخی برای سوالات مطرح شده خود دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: آژانس‌های اجرای قانون روسیه برای شروع تحقیقات اطلاعات کافی ندارند. پزشکان ما که جان ناوالنی را نجات دادند، در نتایج تجزیه و تحلیل وضعیت وی، هیچ ماده‌ای را که نشان دهنده استفاده از سلاح‌های شیمیایی باشد، پیدا نکردند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: این را نمایندگان آزمایشگاه آلمان اعلام کردند. با این حال، هیچ مدرکی در اختیار ما نیست که بتوانیم نتیجه بگیریم که با یک جرم روبرو هستیم.

نبنزیا تاکید کرد: همچنین یادآوری کنم که طبق ماده ۷ کنوانسیون منع استفاده از سلاح شیمیایی، “هر کشور شرکت کننده با سایر کشورهای شرکت‌کننده همکاری می‌کند و به شکل مناسب قانونی کمک می‌کند”. اگر شرکای ما تا این حد به کنوانسیون متعهد هستند، چرا این ماده را رعایت نمی‌کنند؟

وی با بیان اینکه شاهد یک وضعیت متناقض هستند، گفت: ما از همکاران آلمانی خود می‌خواهیم که همکاری کنند ، اما آنها خودداری می‌ورزند و بدون این، افسران اجرای قانون روسیه نمی‌توانند سازوکارهای لازم برای شروع تحقیقات را به حرکت درآورند.