گردشگری و توریسم

لیبی در سایه شوم مزدوران

به گزارش خبرگزاری آناتولی، روسیه در صدد است به منظور حمایت و پشتیبانی از ژنرال “حفتر” یکهزار مزدور از سوریه به لیبی اعزام کند.

گزارش های دریافتی حاکیست که مزدوران بین ۲۰ تا ۴۵ سال دارند و ماهانه دو هزار دلار برای جنگیدن در کنار نیروهای حفتر دستمزد دریافت می کنند.

روسیه تا کنون ۵ هزار مزدور از سوریه به منظور حمایت از ژنرال حفتر به لیبی گسیل داشته است.

از سوی دیگر در میان نیروهای ژنرال حفتر، شبه نظامیانی با نام “جنجاوید” از سودان و مزدورانی نیز از کشور آفریقایی چاد حضور دارند.

موقعیت جغرافیایی لیبی در آفریقا به گونه ای است که تمامی رویدادهای آن به راحتی می تواند بسیاری از نقاط قاره سیاه را تحت تاثیر قرار دهد.

این در حالی است که  چندی پیش نیز رسانه های بین المللی اعلام کردند بیش از ۱۴۰۰ مزدور گروه “واگنر” که از سوی مسکو حمایت می شوند با ۱۴ فروند جنگنده میگ ۲۹ و سوخود ۲۴ در پایگاه هوایی “الجفره” مستقر شده اند تا از تصرف این منطقه و بویژه شهر “سرت” توسط نیروهای دولت وفاق ملی ممانعت کنند و این علاوه بر مزدورانی است که توسط امارات و عربستان از کشورهای سودان و… به طرفداری از نیروهای “حفتر” در لیبی بسر می برند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت «طُبرُق» در شرق لیبی که «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

امارات، عربستان، مصر، فرانسه، یونان و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، و برخی کشورهای اروپای حامی دولت السراج هستند.

از سوی دیگر پس از اینکه نیروهای ژنرال “حفتر” پس از ۱۴ ماه تلاش در تصرف طرابلس ناکام ماندند، برخی سازمان های بین المللی اعلام کردند آنکارا برای تقویت دولت وفاق ملی در عملیات بازپس گیری شهر “سرت” ، کانون منابع نفتی لیبی ،  بیش از ۱۰ هزار مزدور به این کشور گسیل کرده است.

بنابراعلام سازمان های بین المللی مجموع نیروهای شبه نظامی و مزدوری که برای حمایت از دولت وفاق ملی به  لیبی اعزام شده اند به حدود بیست هزار تن رسیده است.

اعزام مزدور و ارسال تسلیحات پیشرفته به لیبی که توسط کشورهای حامی طرف های درگیر صورت می گیرد در حالی است که براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، لیبی تحت تحریم تسلیحاتی است تا به این ترتیب از گسترش دامنه جنگ در این کشور ممانعت بعمل آید! ولی نه تنها هیچیک از حامیان طرف های درگیر در لیبی این قطعنامه را رعایت نمی کنند، بلکه برخی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز که به این قطعنامه رای داده اند از اجرای آن سرباز می زنند.

شرایط نابسامان امنیتی لیبی و حضور دهها هزار مزدور و شبه نظامی دراین کشور به کانونی برای بازتولید و گسترش نیروهای تروریستی در آفریقا تبدیل شده است.

پنتاگون وزارت دفاع آمریکا هم اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرد شرایط نابسامان امنیتی لیبی و حضور نیروهای مزدور برای حمایت از گروه های درگیر در این کشور موجب تقویت فعالیت گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش شده است.

شان اودانل، بازرس کل در پنتاگون، در گزارشی که اخیرا منتشر شد ، اعلام کرد که داعش حملات کوچکی را در منطقه جنوب صحرای لیبی آغاز کرده است و این اظهارات با گزارش اخیر سازمان ملل متحد که براساس اطلاعات کشورهای عضو، آماده شده است، مطابقت دارد و نشان می‌دهد که “داعش” حدود چند صد جنگجو در لیبی دارد.

آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از ستاد فرماندهی آفریقا در ایالات متحده آمریکا نوشته است ، مزدوران خارجی که در لیبی حضور دارند فقط با انگیزه دریافت دستمزدهای گزاف و وعده هایی که به آنها داده می شود به صحنه جنگ لیبی وارد می شوند.

شرق آفریقا یکی از مهم‌ترین مناطق چالش برانگیز در این قاره است و گزارش ها حاکیست که بیش از ۱۰ هزار نفر از عناصر سازمان های ترویستی مانند  “الشباب”  و بوکوحرام  از نابسامانی های امنیتی و شرایط جنگی در نقاط مختلف آفریقا و بویژه لیبی به نفع خود استفاده می کنند.

موقعیت جغرافیایی لیبی در آفریقا به گونه ای است که تمامی رویدادهای آن به راحتی می تواند بسیاری از نقاط قاره سیاه را تحت تاثیر قرار دهد. شرایط نابسامان امنیتی لیبی و حضور ده ها هزار مزدور و شبه نظامی دراین کشور به کانونی برای بازتولید و گسترش نیروهای تروریستی در آفریقا تبدیل شده است.