گردشگری و توریسم

پایگاه‌های سنجش نوآموزان دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، شهناز کریمی اظهار داشت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بر اساس مصوبه هیات محترم وزیران به شماره و تاریخ ۱۷۷۷۱/۱۲۷۴۷۲ – ۷۵/۱۲/۱۹ بوده است.
وی افزود: همچنین اهداف و وظایف سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مطابق اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور –  جزء ۳ بند ماده ۱۹ و با هدف تشخیص زودهنگام و مداخله به‌هنگام؛ برای سازماندهی برنامه‌های آموزشی و توانبخشی دانش‌آموزان و جلوگیری از هدررفتن سرمایه‌های مادی و معنوی کشور از طریق تشخیص به موقع مشکلات کودکان و ارتقای شاخص‌های بهداشتی جامعه و در نتیجه حرکت در جهت توسعه و ترقی کشور انجام می‌شود.
کریمی خاطرنشان کرد: در همین راستا و با هدف پیشگیری از بروز و تشدید بیماری‌ها، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی، غربالگری اولیه و ارزیابی‌های تخصصی انجام می‌شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران اضافه کرد: در مرحله غربالگری اولیه از هر دانش‌آموز، ارزیابی‌های بهداشتی (دهان و دندان، پوست و مو، قد و وزن و…)، ارزیابی بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، گفتاری و آمادگی تحصیلی انجام می‌شود.
این مسئول ادامه داد: در صورت مشکوک بودن، ارزیابی‌های تخصصی بینایی‌سنجی‌، شنوایی‌شناسی، هوش و رفتاری هیجانی انجام می‌شود و در نهایت با تشخیص مشکل، نوآموزان تعیین جای‌دهی آموزشی شده و به مدارس استثنایی یا عادی ارجاع می‌شوند.
کریمی گفت: همه ساله با شروع سال تحصیلی حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار دانش‌آموز پایه اول وارد مدرسه می‌شوند، بدیهی است برخی از این دانش‌آموزان نیازمند توجهات ویژه و آموزش‌هایی که با دیگر کودکان متفاوت است، خواهند بود. 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران،ارزیابی آمادگی تحصیلی را یکی از فرایندهای ارزیابی قبل از مدرسه عنوان کرد و افزود: منظور از آمادگی تحصیلی یعنی دارابودن مهارت، دانش و ویژگی‌هایی که شرط اولیه برای استفاده از آموزش‌های مدرسه است. 
وی بیان کرد:آزمون آمادگی تحصیلی کودکان یک فرایند چندوجهی ارزیابی زمینه مهارت‌های مختلف کودکان است، مهارت‌های کلامی، اطلاعات عمومی، مفاهیم عددی، دانش تحصیلی، مهارت حرکتی خرد و درشت، مهارت ریاضی و درک روابط فضایی (که پیش نیاز خواندن و نوشتن) در این آزمون ارزیابی می‌شود.
کریمی گفت: همچنین آگاهی از سطح آمادگی تحصیلی کودکان به هنگام ورود به مدرسه می‌تواند به معلمان کمک کند تا بدانند که برای افزایش آمادگی کودکان، تلاش‌هایشان را بر چه اساسی متمرکز کنند تا عملکرد کودک را افزایش دهد.
وی افزود: قبل از اجرای برنامه سنجش تمامی آزماینده‌های پایگاه‌های سراسر کشور بر اساس برنامه زمانبندی استانی در چارچوب موارد ذکر شده مورد آموزش و ارزیابی قرار می‌گیرند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران اظهارداشت: برنامه سنجش با سابقه بیش از ۲۵ سال اجرا در کشور یکی از افتخارات با ارزشی است که در سال‌های ابتدایی، پوشش یک و نیم درصدی، در سال ۹۸ پوشش ۹۷.۶ درصدی و در سال جاری با پیش‌بینی پوشش ۹۹ درصدی در سطح کشور برای حفظ ارتقای سلامت نوآموزان و تحقق ایجاد عدالت آموزشی برای همه گروه‌های دانش‌آموزی(عادی و استثنایی) گام‌های بزرگی برداشته است. 
کریمی گفت: در این راستا، شناسایی و ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و حمایتی به بیش از یکصد و ۵۰ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه، از جمله اقدامات ارزشمند آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: مبنای حرکت در نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش استثنایی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و تمامی برنامه‌های تدوینی و  سه بسته تحولی آموزش و پرورش استثنایی شامل مدرسه انطباقی، مداخلات به هنگام طلایی و توسعه مشارکت‌ها بر اساس سند تحول بنیادین تدوین و اجرایی شده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران تاکید کرد: هر گونه فعالیت خارج از چارچوب یاد شده و دستورالعمل‌های مربوطه در پایگاه‌های سنجش خلاف مقررات بوده و قابل بررسی، پیگیری و برخورد قانونی است.