گردشگری و توریسم

ایجاد پنج هزار و ۴۰۰ استاندارد حرفه ای در سطح کشور

به گزارش ایرنا، علی اوسط هاشمی سه شنبه شب در دیدار با نماینده ولی فقیه در لرستان بیان کرد: سالیانه از مجموع ۷۵۰ هزار تا یک میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی حدود ۵۰ هزار نفر جذب نظام لشکری و کشوری می شوند و در بین سایر بخش ها باید به فکر کسب موقعیت مابقی این افراد بود.

وی با بیان اینکه کثرت و تنوع برای تولید در بخش های مختلف در بازار است اظهار داشت: این امر نشانگر ارزش و قداست کار است که باید فرهنگ کار را در این راستا در جامعه نهادینه کرد.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه اکنون بیش از ۶۰۰ مرکز ثابت و پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه در سطح کشور  به آموزش در رشته‌های مختلف در سراسر کشور  فعال هستندادامه داد: اکنون یک مرکز بزرگ تربیت مربی فنی و حرفه ای در حال اموزش مربی در حوزه مهارت افزایی است.

هاشمی تصریح کرد: سهم مهارت در جامعه هنوز متناسب با نیاز ملی نیست و ریل گذاری ما هم در جهت دانش و کاهش نرخ بی‌سوادی بوده  است و در این راستا امروز با رشته‌های دانشگاهی به گونه‌ای برخورد می‌شود که گویا تحصیل در رشته‌هایی غیر از پزشکی و مهندسی کسر شأن است که این نوع نگاه موجب تحقیر مهارت در جامعه شده است‌.

وی بیان کرد: با این نگاه تحقیرآمیز به مهارت نمی‌توان نوید آینده‌ای روشن را داد چراکه اگر بستر برای جذب سرمایه‌گذار فراهم شود نیروهای با مهارت بیکار نخواهند ماند.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور گفت: تفاوت مدرک و مهارت در این است که فرد با مهارت به استعداد و قابلیت خود منطبق با تقاضای بازار روی می‌آورد که چنین فردی می‌تواند به آینده خود خوشبین باشد ضمن اینکه این مهارت هم به فرد قدرت انعطاف می‌دهد و بحران‌هایی مثل کرونا هم نمی‌تواند موقعیت او را متزلزل کند.

وی افزود: استان‌هایی که پایه مهارت ضعیف دارند همچنین نرخ بیکاری و مهاجر فرستی بالایی دارند امسال در اولویت کاری ما هستند ضمن توجه به استان‌هایی که پایه کشاورزی و عشایری خوبی هم داشته باشند چون ما تاکنون از این ظرفیت غافل بوده‌ایم.

هاشمی عنوان کرد: امروز جهت گیری در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای روی استان‌هایی مثل لرستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام است که پایه مهارت تا حدودی ضعیف دارند، نرخ سرمایه‌گذاری آنها نسبت به جاهای دیگر کمتر  و مهاجر فرصت هستند و از طرفی پتانسیل آب و خاکی خوبی دارند.

وی تصریح کرد: وجود هفت استان ساحلی در کشور سبب شده که به مهارت دریا، بندر، صیادی و ساحل نشینی هم روی آوردیم و از آنجایی که قطب انرژی جهان هستیم به مهارت در حوزه انرژی هم به شکل جدی فکر می‌کنیم که از مهمترین دستاوردهای این سازمان در ماه های اخیر بیش از ۲۸۰ استاندارد جدید در حوزه پتروشیمی به شبکه ملی گاز ایران تحویل شد و در عسلویه تدوین و نهایی شده است.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد:  با تحول شگرف در پیشرفت تکنولوژی مواجه ایم و هرکشوری غافل باشد با خزان جدی مشتاغل روبرو خواهد شد و این مشاغل جای صنایع کهنه  و هزینه بر را خواهند برد.