گردشگری و توریسم

سفر نوبخت به همدان؛ مطالبات و ره‌آوردها

حضور نوبخت در همدان فرصت طلایی را برای مجمع نمایندگان، استاندار و نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان فراهم ساخت تا ضمن قدردانی از حمایت‌هایی دولت در به ثمر رساندن طرح‌های وعده داده شده از گذشته که زمینه جهش توسعه این استان را دنبال داشت، گذر از برخی چالش‌های پیش روی را نیز مطرح و خواستار گره گشایی این دست مسایل شوند.

خدمات گسترده دولت در توسعه همه جانبه همدان در عرصه‌های مختلف اگرچه رضایتمندی مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را موجب شد اما انتظار آن‌ها برای حل بخشی از مطالبه‌های باقی مانده از دهه‌های گذشته را نیز بالا برد چرا که این پیوند عمیق همکاری دولت با استان را مثبت و راهگشای مسیر روبه رشد این استان می‌دانند.

دستاوردهای یک سفر

همزمان با این سفر، ۱۰ هزار واحد مسکونی برای سیل زدگان همدان با اعتبار یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان بهره برداری شد؛ واحدهایی که برای احداث آنها از تسهیلات بازسازی استفاده شده است.

آغاز به کار ۳۷ طرح تولیدی با اعتبار یک هزار و ۷۱ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۱۹ هزارو ۲۶۲ از دیگر دستاوردهای سفر نوبخت به این استان بود.

همچنین افزون بر کلنگ‌زنی طرح احداث ۲ هزار واحد مسکونی برای محرومان همدان در روستای حاتم آباد کبودراهنگ، ۱۶ طرح با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در نقاط مختلف این استان بهره‌برداری و کلنگ‌زنی شد.

در واقع سفر یک روزه دکتر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان همدان دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های درمان، مسکن روستایی و محرومان، اشتغال و تولید به همراه داشت؛ اخبار خوبی که در شرایط سخت تحریم نور امید را در دل الوندنشینان تاباند.

سرریز اعتبارات مالی به طرح‌های همدان

معاون رییس جمهوری در ادامه سفر خود به همدان، از روند احداث مرکز جامع سرطان بیمارستان بعثت و بیمارستان ۲۷۲ تخت‌خوابی اکباتان این شهر نیز بازدید و قول مساعد برای تکمیل این ۲ مرکز درمانی را صادر کرد.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور تکمیل و بهره‌برداری از بیمارستان ۲۷۲ تخت‌خوابی اکباتان همدان بدون تردید یکی از دستاوردهای مهم و پربرکت این سفر بود.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور تکمیل و بهره‌برداری از بیمارستان ۲۷۲ تخت‌خوابی اکباتان همدان بدون تردید یکی از دستاوردهای مهم و پربرکت این سفر بود.همچنین تاکید وی به اینکه بیمارستان اکباتان همدان نیازهای این استان و غرب کشور را برطرف می‌کند و باید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد، نویدبخش افتتاح این طرح مهم بهداشتی و درمانی در آینده نزدیک بود.

براین اساس قرار است بخش کلینیک و بخش بستری آن تا پایان سال جاری و مجموعه بیمارستان تا ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

معاون رییس جهوری این وعده را داد که مرکز جامع سرطان همدان واقع در بیمارستان بعثت نیز در آبان ماه و نهایت تا انتهای فصل پاییز امسال و بیمارستان اکباتان نیز نهایت تا ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای مرکز جامع سرطان همدان از دیگر دستاوردهای مهم سفر نوبخت به همدان بود.

همچنین در حضور نوبخت، تامین قطعی اعتبار جهت بهره برداری از طرح‌های کنارگذر اسدآباد، کتابخانه استاندارد چهار راه باهنر (چهار راه خاکریز) و تاسیسات فاضلاب این شهرستان نیز به تصویب رسید.

این سفر لبریز از جذب اعتبارات ملی برای تکمیل طرح‌های در دست اجرای استان بود به طوریکه با حمایت‌های نوبخت، اختصاص ۹۴ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز نیز مورد موافقت قرار گرفت.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفرش به همدان دستور پرداخت ۱۰۰ درصدی ۹۴ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز را صادر کرده است.

ثمره این نگاه حمایتی دولت به همدان، بهره برداری از ۴۰ طرح مهم در بخش‌های مختلف با همکاری فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی سطح این استان تا پایان امسال است، اقدام ارزشمندی که در گذشته مشابه آن وجود نداشت.

انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استانداری همدان در راستای تامین مسکن برای خانوارهای نیازمند و بدون سرپناه مناسب در همدان و طرح‌های جهش تولید از دیگر دستاوردهای این سفر پر خیر و برکت بود.

ساخت ۲ هزار واحد مسکونی با متوسط مساحت ۶۰ متر مربع برای خانوارهای کم درآمد و آسیب پذیر، خانوارهای دارای واحد مسکونی غیرمقاوم و در معرض خطر، خانوارهای محروم دارای مسکن مناسب و خانوارهای محروم زیر پوشش نهادهای حمایتی در این تفاهم نامه منظور شد.

همچنین برای ساخت این واحدهای مسکونی منابع مورد نیاز شامل کمک بلاعوض به ازای هر متقاضی ۳۰ میلیون تومان و تسهیلات ویژه بهسازی مسکن و آورده متقاضی تامین می‌شود.

درخواست‌ها و مطالبات

در کنار دستاوردهای ماندگار و موثر سفر نوبخت به همدان در حوزه‌های مختلف به ویژه دسیر جهش تولید و توسعه، تامین اعتبار برای حل برخی کمبودها و دغدغه‌ها نیز توسط مسوولان اجرایی همدان مطالبه شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان با بیان اینکه بودجه بازوی عدالت اجتماعی است، از دولتمردان خواست توجه جدی رعایت عدالت در این حوزه داشته باشند.

ثمره این نگاه حمایتی دولت به همدان، بهره برداری از ۴۰ طرح مهم در بخش‌های مختلف با همکاری فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی سطح این استان تا پایان امسال است، اقدام ارزشمندی که در گذشته مشابه آن وجود نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی موثقی در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه و ستاد مقاومتی استان همدان که با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، اظهار داشت: اینکه در تقسیم بودجه شهرستان‌ها و استان‌ها درجه‌بندی شوند، با مبانی انقلاب اسلامی سازگار نیست و مسوولان به این مهم توجه کنند.

وی بیان کرد: همدان در این تقسیم‌بندی بودجه جزو استان‌های متوسط حساب شده در حالیکه دارای ظرفیت‌های بالقوه در عرصه‌های مختلف است، البته در ۴۰ سال گذشته در بودجه نواقصی داشته‌ایم و تقسیم بندی‌ها با مبانی انقلاب اسلامی سازگار نبود.

نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه ساخت خط ریلی همدان – تهران همزمان با خط آنتنی همدان – ملایر در مجلس ششم مصوب شد و هم اینک این خط ریلی به کرمانشاه رسیده اما خط آنتنی همدان – ملایر هنوز تکمیل نشده است، تاکید داشتند: خط ریلی همدان در قطعه همدان – ملایر راهبردی است.

نمایندگان استان همدان اضافه کردند: هم اینک ۲ قطعه از این مسیر با ۱۳۰ میلیارد اعتبار به پیمانکار سپرده شده است با این وجود نیازمند کمک سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل این طرح هستیم.

توجه جدی به ظرفیت ویژه گردشگری در سطح شهرستان‌ها، اهتمام ویژه به محصولات تولیدی و حمایت از تولیدکنندگان و تامین بودجه مورد نیاز برای تکمیل برخی راه‌های مواصلاتی از دیگر خواسته‌های نمایندگان مردم استان همدان در مجلس از نوبخت بود.

سید سعید شاهرخی استاندار همدان نیز در جلسه اعضای شورای برنامه ریزی استان همدان که با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، بر حل مشکل آب شهر همدان تاکید کرد و از نوبخت خواست نسبت به رفع این مساله و تامین اعتبارات مورد نیاز چاره اندیشی لازم صورت بگیرد.

وی رونق سدسازی در سطح استان همدان را حرکتی عظیم دانست و گفت: سد نعمت آباد آماده بهره برداری است و سدر خرمرود نیز با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی با سرعت لازم در حال ساخت است.