گردشگری و توریسم

آغازی متفاوت برای آموختن

برخلاف سالیان گذشته، امسال بوی ماه مدرسه از شهریور شنیده شد و این شروع زودهنگام موجب شد تا زنگ تحصیلی در ۱۵ شهریور ماه در مدارس استان نواخته شود.

امسال دانش آموزان با چهره ای متفاوت که متاثر از حضور ناخوشایند ویروس کرونا است سال تحصیلی جدید را آغاز کرده اند، تحمل و تجربه این شرایط برای کلاس اولی ها و دانش آموزان دبستانی ممکن است سخت باشد چراکه ممکن است کمی دیرتر به درک درستی از وضعیت کنونی برسند.

این شروع زودهنگام در حالی است که هنوز برخی از والدین و دانش آموزان از نحوه حضور در شرایط جدید بی اطلاع هستند و بر سر یک دو راهی باقی مانده اند، ترس فرزند از ابتلا به کرونا و یا نرسیدن به یادگیری مطلوب در آموزش غیرحضوری…

هر روز همه مدارس استان ضدعفونی می‌شوند، بوفه‌های مدارس تعطیل شده است، علاوه بر والدین که ناظر وضعیت بهداشتی مدارس هستند بازرسان آموزش و پرورش هم هر روزه بر رعایت پروتکل های بهداشتی مدارس نظارت می‌کنند.

زمان هرکلاس به ۳۵ دقیقه کاهش داده شده و در عین حال هم در کلاس‌های باجمعیت بالا این ظرفیت را دارد که آن کلاس به حداکثر چهار گروه تقسیم شود تا بتوان پروتکل های بهداشتی را به طور کامل رعایت کرده و از سلامت دانش آموزان محافظت شود.

با اینکه تدابیر بهداشتی متعددی از سوی مسوولان آموزش و پرورش برای حضور دانش آموز در مدرسه اجرا شده و سلامت دانش آموز در اولویت جای داده شده ولی این والدین هستند که می توانند به جای انتقال دلواپسی و نگرانی به فرزندان، با رعایت پروتکل های بهداشتی به الگوی خوبی برای آنان تبدیل شوند و این آموزش ها را به دانش آموزان انتقال دهند.

دانش آموزان تازه وارد به مدرسه باید بدانند که ماسک یک وسیله شخصی است و نباید جاذبه تفاوت ماسک همکلاسی آنان را به تعویض این وسیله شخصی سوق دهند.

ترساندن دانش آموز تنها به نگرانی و انتظار برای ابتلا به کرونا منجر می شود و این ترس گاه تا جایی پیش می رود که در کودکان نوآموز و دبستانی به فوبیا تبدیل می شود و نه تنها پیامدهای بلندمدتی در رفتار دانش آموز به جای می گذارد بلکه موجب اختلال در یادگیری می شود، از همین رو آموزش خودمراقبتی به دور از ایجاد رعب و وحشت در دانش آموز توصیه می شود.

زیاده روی در انتقال اطلاعات منفی ویروس کرونا موجب می شود تا کودکان نوآموز به اولین قربانیان ویروس کرونا تبدیل شوند چرا که پایین آمدن سلامت روان این گروه آسیب پذیر موجب کاهش سیستم ایمنی بدن آنان می شود و پیامدهای جبران ناپذیری برذهن دانش آموز برجای می گذارد.

با اینکه حضور دانش آموزان در مدارس استان اجباری نیست ولی والدینی که به مزایای آموزش حضوری آگاه هستند ناظر بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس می شوند.

کودکان نوآموز بیش از آنکه طالب ترس باشند و بخواهند روزهای یادگیری را  با نگرانی و دلواپسی سپری کنند، خواهان آموزش و آگاهی هستند.

والدینی که آموزش حضوری می خواهند در کاهش محیط پرتنش نقش دارند، خودداری از انتقال اطلاعات منفی و آزاردهنده، ایجاد احساس مسوولیت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در دانش آموز، آموزش رعایت پروتکل های بهداشتی با زبان کودکانه و ترجیحا از طریق کارتون و بازی، در پرورش سالم دانش آموزان در روزهای کرونایی نقش دارد.

طبق مصوبه شورای آموزش و پرورش، مبنای آموزش در سال تحصیلی جدید حضوری است اما اجباری برای حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست و خانواده‌ها با نظارت خود هر زمان احساس کردند سلامت فرزندشان تامین نمی‌شود می‌توانند آموزش را از طریق سایر کانال‌های پیش‌بینی شده مانند شاد و تلویزیون دنبال کنند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۴ شهرستان، ۳۶۵ هزار دانش آموز و ۲۸ هزار فرهنگی با چهار و ۶۰۰ مدرسه دارد.