گردشگری و توریسم

تشنه‌لبانی که سیراب شدند

به گزارش ایرنا، آبان پارسال گزارشی در خصوص کمبود آب در روستای قُلیان سنندج توسط خبرگزاری ایرنا منتشر شد و مدیرعامل وقت شرکت آبفار کردستان پیرو آن قول رفع این مشکل را تا پایان سال ۹۸ داد البته این وعده با چند ماه تاخیر در هفته دولت امسال محقق شد تا نور امید در دل ساکنان این روستا روشن بماند.

چند سالی بود اهالی روستای قُلیان سنندج با وجود نزدیکی به سد قشلاق، از کمبود آب شرب و بهداشتی رنج می‌بردند تا اینکه پس از مدتی و با اتمام احداث تصفیه‌خانه آب و بهره‌برداری از آن در شهریور امسال، مشکل کم‌آبی این روستای پرجمعیت برای همیشه برطرف شد.

روستای قُلیان از توابع بخش مرکزی سنندج در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال این شهر در مسیر جاده سنندج به دیواندره واقع شده و بیش از چهار هزار نفر در آن سکونت دارند.

اهالی این روستا از کمبود آب شرب بشدت گلایه داشته و به قول خودشان با وجود اینکه بیخ گوش سد قشلاق (در فاصله حدود ۲ کیلومتری) زندگی می‌کنند اما از این نعمت خدادادی بی‌بهره بودند.

تامین آب شرب پایدار برای اهالی روستای قُلیان تبدیل به یک آرزو شده بود و کم آبی، زندگی‌شان را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار داده و آنگونه که باید نمی‌توانستند کارهای روزمره‌شان را انجام دهند، حتی این مشکل باعث شده بود تعدادی از ساکنان برای زندگی به محلات حاشیه شهر سنندج نقل مکان کنند.

پنجم شهریور و همزمان با آیین بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب قُلیان، شادمانی و ابراز رضایت را در چشمان مردم و اهالی این روستا به راحتی می‌توانستید مشاهده کنید،  حالا آنان به خوبی قدر آب، این نعمت بی‌بدیل را می‌دانند و سال‌های کم‌آبی را هیچگاه فراموش نخواهند کرد.

با یکی از ساکنان این روستا که صبحت کردم از تامین آب شرب پایدار اظهار خرسندی کرد و گفت: بارها ناچار شدیم بدلیل همین کمبود آب به سنندج و مناطق حاشیه پناه برده و خانه اجاره کنیم اما اکنون با خیالی راحت در قُلیان زندگی می‌کنیم.

محمد کریمی ادامه داد: تامین آب پایدار، باعث می‌شود تعداد زیادی از خانواده‌هایی که به سنندج مهاجرت کرده‌اند به روستا باز گردند و این اقدام خدمتی بسیار خوب از سوی دولتمردان است که اهالی هیچگاه آن را فراموش نمی‌کنند.

یکی دیگر از اهالی هم گفت: با توجه به اینکه پروژه‌های عمرانی استان به دلایل مختلف بسیار کُند و با فاصله زمانی زیادی پیش می‌رود، واقعیتش باورم نمی‌شود به این زودی (گذشت ۲ سال از زمان آغاز احداث تصفیه‌خانه) مشکل کم‌آبی روستا حل شود.

صدیق نجفی حالا با تامین آب شرب روستا خیالش آسوده شده است، چرا که به قول خودش شرایط برای بازگشت پسرش که بدلیل کمبود امکانات (بویژه کم‌آبی) به سنندج رفته فراهم شده است. دغدغه‌اش ناتوانی پسردر پرداخت اجاره‌بهای مسکن است.

افزایش ساخت و ساز و مهاجرت معکوس

رییس شورای اسلامی روستای قلیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مشکل کم‌آبی این روستا در سال‌های گذشته اشاره و اضافه کرد: اکنون با همت دولت و شرکت آبفای استان از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند شدیم و از این لحاظ (حتی در نقاط مرتفع روستا) دیگر مشکلی وجود ندارد.

عابد رضاقلی با بیان اینکه پیش از این آب مورد نیاز بخشی از روستا به صورت سیار تامین می‌شد، گفت: با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب (که سال ۹۷ عملیات اجرای آن آغاز شد)، تعداد زیادی از اهالی روستا که بخاطر کم‌آبی در سنندج و محلات حاشیه شهر زندگی می‌کردند اینک در حال بازگشت به روستا هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ واحد مسکونی در روستا در حال احداث است، یادآور شد: این مهم برای اهالی روستا نوید آینده‌ای خوب را می‌دهد و بنابر اعلام شرکت آب و فاضلاب، تا ۲۰ سال دیگر مشکلی از لحاظ تامین آب شرب نخواهیم داشت.

رییس شورای اسلامی روستای قُلیان با اشاره به رفع مشکل شبکه برق این روستا اظهار داشت: این روستا اکنون بیش از چهار هزار نفر جمعیت دارد اما با تامین آب پایدار و زیرساخت‌های لازم به زودی بر تعداد ساکنان آن افزوده می‌شود.

رضاقلی مهترین مشکل این روستا را در حال حاضر کمبود فضای آموزشی عنوان کرد و افزود: بدلیل کمبود فضای آموزشی، بیش از ۳۰ دانش‌آموز در یک کلاس حضور دارند که امیدواریم اداره کل آموزش و پرورش یا بنیاد مسکن در این زمینه اقدامی انجام دهد.

امکان تامین آب برای ۲۰ هزار نفر در روستای قُلیان در درازمدت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان نیز اظهار داشت: تصفیه‌خانه آب روستای قُلیان با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار و با ظرفیت ۵ هزار و ۱۸۴ مترمکعب در روز به بهره‌برداری رسیده است.

محمدحسین محمدی با بیان اینکه این تصفیه‌خانه دارای ۲ مدول با ظرفیت هر مدول ۲ هزار و ۵۹۲ مترمکعب است، اضافه کرد: این تصفیه‌خانه برای تامین آب شرب ۱۲ هزار نفر احداث شده است و در حال حاضر ۱۵ لیتر در ثانیه آب پمپاژ می‌کند که در صورت ضرورت ۱۵ لیتر دیگر نیز به ظرفیت آن اضافه خواهد شد.

وی به برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت این تصفیه‌خانه تا ۶۰ مترمکعب در ثانیه اشاره کرد و گفت: با افزایش این ظرفیت، امکان تامین آب شرب سالم و بهداشتی تا ۲۰ هزار نفر هم وجود دارد در حالیکه این روستا حدود چهار هزار نفر جمعیت دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان تاکید کرد: در حال حاضر آب شرب حدود ۹۴ روستای استان کردستان به دلیل فرسوده و از مدار خارج بودن شبکه به صورت سیار و با استفاده از تانکر تامین می‌شود که نیاز است اعتبارات مناسب تخصیص یافته و براساس برنامه‌ریزی و اولویت، شبکه جدید آب برای آنان ایجاد شود.

۳۱ مجتمع آبرسانی روستایی در کردستان احداث می‌شود

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب کردستان هم گفت: برنامه‌ای میان مدت برای اجرای ۳۱ مجتمع آبرسانی روستایی در استان تعریف شده که اعتبار پیش‌بینی شده برای انجام آن سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است.

صدیق محمدزاده با بیان اینکه در قالب این طرح ۱۹۱ هزار جمعیت روستایی در استان از آب آشامیدنی سالم بهره‌خواهد شد و تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد ریال آن تخصیص یافته است، افزود: در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز و اجرای آن، گامی مهم در راستای توسعه آبرسانی روستایی برداشته می‌شود و شاخص بهره‌مندی از آب شرب بهداشتی در روستاهای استان از ۶۵ به ۷۵ درصد ارتقا خواهد یافت.

وی شاخص بهره‌مندی روستاهای کردستان از دفع بهداشتی فاضلاب را ۱.۷ درصد اعلام و اضافه کرد: این رقم از میانگین کشوری (۴۵ صدم درصد) بالاتر است اما با این وجود تلاش برای بهره‌مندی تعداد بیشتری از روستاها از شبکه جمع‌آوری فاضلاب در حال انجام است.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب کردستان با بیان اینکه از یک هزار و ۶۷۷ روستای استان، فقط ۱۶ روستا دارای شبکه جمع‌آوری فاضلاب است، یادآور شد: باقی روستاهای کردستان از سیستم جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب محروم هستند که نیاز است اقدامات اساسی در این زمینه صورت گیرد.

محمدزاده یکی از برنامه‌های میان مدت شرکت آبفا را دفع بهداشتی فاضلاب ۱۳۳ روستا اعلام کرد و گفت: فاضلاب این تعداد روستا موجب آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود و اغلب در منابع بالادست تأمین آب قرار گرفته‌اند که ساماندهی فاضلاب آنها نیازمند یک هزار میلیارد ریال اعتبار است.

قائم مقام شرکت آبفای کردستان اظهار داشت: از دیگر برنامه‌های این شرکت، ساماندهی فاضلاب ۱۰۰ روستا با اعتبار یک هزار میلیارد ریال است که در شعاع ۱.۲ کیلومتری از سدهای استان قرار دارند.

دولت اقدامات بسیار ارزنده‌ای در ارائه خدمات برق و گازرسانی به مناطق روستایی کردستان انجام داده است اما تعداد قابل توجهی از روستاهای این استان هنوز بدلیل کم‌آبی با مشکل مواجه هستند که می‌طلبد با تخصیص اعتبارات ویژه شرکت آب و فاضلاب اقدامی جهادی برای رفع این مسئله انجام دهد.

در حال حاضر از یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه در کردستان، یک هزار و ۵۴۲ روستا دارای لوله‌کشی هستند و یک هزار و ۱۱ روستا نیز تحت پوشش خدمات این شرکت قرار دارند، ضمن اینکه ۵۰۳ روستا از خدمات این شرکت بی بهره و ۱۶۷ روستا نیز فاقد تاسیسات آبرسانی است.

براساس سرشماری سال ۹۵، کردستان با جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، دارای ۱۰ شهرستان، ۳۰ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه است.