گردشگری و توریسم

گردشگری و طبیعت‌گردی فرصتی برای ایجاد درآمد پایدار شهرداریهاست

علی‌اصغر ذاکری‌هرندی روز پنجشنبه در جلسه‌ای با شهرداران، بخشداران و شوراهای اسلامی شهرهای ۶ گانه سمیرم، اظهار داشت: چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مالیات بر ارزش‌افزوده و آلایندگی در سال ۹۸، به هر ۱۰۷ شهرداری استان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در نیمه اول سال جاری ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار به همه شهرداری‌های استان اصفهان تخصیص یافت تا بتوانند در این شرایط سخت اقتصادی و کرونایی کارهای خود را به شکل بهتری دنبال کنند.

وی تصریح کرد : تخصیص اعتبار ارزش‌افزوده که مجلس دهم مصوب کرده به همه شهرها بطور یکسان تعلق می‌گیرد.

ذاکری هرندی اعتباری که از محل اعتبار ارزش‌افزوده به زرین شهر یا شاهین‌شهر تعلق می‌گیرد با اعتبار شهرهای دورتر از مرکز استان همچون ونک یا حنا یکسان است.

به گفته وی مسافت از مرکز استان یا پرجمعیت و کم‌جمعیت بودن یک شهر در موضوع اختصاص اعتبار از محل ارزش‌افزوده ها لحاظ نمی شود.مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان یادآور شد:

رییس شورای اسلامی شهر سمیرم در ادامه این نشست اظهارداشت: از ۱۰۷ شهر استان ۹۵ شهر دارای جمعیت زیر۵۰ هزار نفر هستند و امید اصلی آنها برای تامین درآمد از محل سهم  مالیات بر ارزش افزوده است.

روح‌الله شهبازی افزود: سمیرم علاوه برخاص بودن موقعیت اقلیمی سرد و سخت که مشکلاتی را برای طرح های عمرانی و حتی تامین آسفالت معابر ایجاد می‌کند منطقه‌ای کشاورزی و باغی است.

وی تصریح کرد: همین کشاورزی بودن یعنی اینکه طبق قانون هیچ عوارضی از محل کسب و کار باغ و زراعت به شهرداری ها تعلق نمی‌گیرد و به دلیل اینکه صنعتی هم در این شهرستان کشاورزی فعال نیست، منبع درآمد خوبی برای شهرداری‌ها وجود ندارد.

شهبازی از مدیران استانی خواست در موضوع تخصیص قیر یارانه ای به شهرستان‌هایی با اقلیم سرد و برفی سهم ویژه‌ای لحاظ کنند.

فرماندار سمیرم هم در ادامه همین پیوند گفت: کمبود اعتبار بویژه در بخش عمرانی مشکل عمده شهرداری‌های این شهرستان است.

محمدرضا عسگریان تاکید کرد: ماشین‌آلات شهرداری‌ها و واحدهای آتش‌نشانی مستهلک و فرسوده شده‌اند و هزینه نگهداری آنها هم به صرفه نبوده و زیاد است.

وی به گردهمایی زمستان سال ۹۷ شهرداران استان اصفهان اشاره کرد وگفت: مهمترین درخواست شهردارها در آن گردهمایی بازگرداندن سهم خود از مالیات بر ارزش افزوده و همچنین عوارض آلایندگی در بودجه سال ۹۸ بود که امروز بخش بزرگی از آن محقق شده است.

فرود امیری، شهردار کُمه نیز خاطر نشان کرد: مدیریت بحران موضوع مهمی برای شهرداری ها است اما نبود امکانات و ماشین‌آلات کافی و روزآمد در این بخش در مواقع بحران یا حادثه مشکل‌ساز است.

سمیرم در جنوبی‌ترین نقطه استان اصفهان، ضلع شمالی کوه‌های زاگرس قرار داشته و دارای موقعیت اقلیمی کوهستانی و سرد در هفت ماه از سال است.

این شهرستان ۹۰ هزار جمعیتی دارای چهار بخش مرکزی، پادنا، وردشت و پادنای بزرگ، ۶ شهر حنا، سمیرم، بیده، کمه، ونک و فتح آباد، ۱۵۰ روستا و آبادی و حدود چهار هزار خانوار عشایری است و در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.