گردشگری و توریسم

نوبخت در همدان؛ یک روز سفر یک عمر دستاورد

هنوز شیرینی بهره برداری از ۴۱۶ طرح مهم و تاثیرگذار هفته دولت با اعتبار ۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی ۸۳ طرح با اعتبار ‌هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان در نقاط مختلف استان توسط دولتمردان این دیار در ذهن مردم دارالمومنین محو نشده بود که خبر سفر معاون رییس جمهوری به همدان امیدی دوباره در دل مردمی رویاند که سرپناهشان را در سیل سال گذشته از دست داده بودند.

دکتر نوبخت در بدو ورود به استان همدان کلنگ طرح احداث ۲ هزار واحد مسکن محرومان در روستای حاتم آباد کبودراهنگ را به زمین زند؛ طرحی که در قالب آن، واحدهایی به خانوارهای کم درآمد، آسیب پذیر ساکن مناطق روستایی و شهرهای دارای ظرفیت استقرار دائم، خانوارهای دارای واحدهای مسکونی غیرمقاوم و در معرض خطر و خانواده‌های محروم و بدون مسکن ارائه می‌شود.

۳۷ طرح تولیدی با اعتبار هزار و ۷۱ میلیارد تومان ره‌آورد سفر به همدان 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به سفر یک روزه خود به استان همدان گفت: آغاز به کار ۳۷ طرح تولیدی با اعتبار یک هزار و ۷۱ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۱۹ هزارو ۲۶۲ ره‌آورد سفر به این استان است.

محمدباقر نوبخت در حاشیه آیین کلنگ‌زنی طرح احداث ۲ هزار واحد مسکونی برای محرومان همدان در روستای حاتم آباد کبودراهنگ اظهار داشت: در این سفر ۱۶ طرح با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در نقاط مختلف این استان بهره‌برداری و کلنگ‌زنی می‌شود.

بهره برداری از هشت هزار واحد مسکن روستایی برای سیل‌زدگان همدان 

 اما این بار سیل زدگانی که در سال گذشته سرپناهشان را از دست داده بودند برای ورود معاون رییس جمهوری لحظه شماری می کردند تا بار دیگر بدون هیچ دغدغه ای صاحب مسکن مقاوم شوند و دکتر نوبخت در ادامه برنامه سفر یک روزه خود به همدان، با بریدن روبان و ورود به واحدهای مسکونی امید را دوباره در دل این روستاییان زنده کرد و هشت هزار مسکن جدید روستایی برای سیل‌زدگان سال ۱۳۹۸ استان همدان را به صورت همزمان بهره‌برداری و تحویل متقاضیان داد.

سیلاب ۱۱ و ۱۲ فروردین سال ۹۸  خسارتهای سنگینی به بخش های مختلف از جمله مسکن روستایی وارد کرده بود و  در مجموع ۱۸ هزار و ۸۷۶ واحد در قالب احداثی، تعمیری و معیشت در خسارت سیلاب مورد ارزیابی قرار گرفت‌.

در این سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برای بهره برداری از این واحدهای مسکونی به روستای “رباط شورین” رفته بود در مجموع ۱۰ هزار واحد برای سیل زدگان همدان با اعتبار یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان را بهره‌برداری کرد.

که از تعداد ۱۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیده از سیل سال گذشته، هشت هزار واحد از تسهیلات بازسازی استفاده کردند و ۲ هزار واحد روستایی نیز از تسهیلات بهسازی استفاده کرده و بهره برداری شد.

 بازدید نوبخت از بیمارستان‌های بعثت و اکباتان

 معاون رییس جمهوری در ادامه سفر خود به همدان، از روند احداث مرکز جامع سرطان بیمارستان بعثت و بیمارستان ۲۷۲ تخت‌خوابی اکباتان این شهر نیز بازدید کرد و در جریان پیشرفت فیزیکی کار قرار گرفت و قول مساعد برای تکمیل این ۲ مرکز درمانی را صادر کرد.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان برای بیمارستان اکباتان همدان 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور پس از بازدید از بیمارستان اکباتان همدان خبرنوید بخش دیگری داد و آن اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور تکمیل و بهره‌برداری از بیمارستان ۲۷۲ تخت‌خوابی اکباتان همدان بود.

نوبخت در این بازدید تاکید کرد: با توجه به اینکه بیمارستان اکباتان همدان، بیمارستان جایگزین است و نیازهای این استان و غرب کشور را برطرف می‌کند، باید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: بر اساس توافق صورت گرفته با پیمانکار، بخش کلینیک و بخش بستری آن تا پایان سال ۱۳۹۹ و کل بیمارستان تا ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

عملیات ساخت بیشتر طرح‌ها تا پایان دولت به پایان می‌رسد

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با عنایت به همت دولت برای تکمیل همه طرح‌های ناتمام و به ویژه تاکید رهبر معظم انقلاب، عملیات ساخت بیشتر طرح‌ها تا پایان دولت به پایان می‌رسد.

نوبخت ادامه داد: بر این اساس مرکز جامع سرطان همدان واقع در بیمارستان بعثت، در آبان ماه و نهایت تا انتهای فصل پاییز امسال و بیمارستان اکباتان نیز نهایت تا ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای مرکز جامع سرطان همدان 

و اما سفر دکتر محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به همدان دستاورد دیگری هم در بخش بهداشت و درمان داشت و آن اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مرکز جامع سرطان این شهر بود.

نوبخت در بازدید از مرکز جامع سرطان همدان قول مساعد برای تامین اعتبار و تکمیل این طرح را داد و گفت: در صورت تکمیل این مرکز تا قبل از یکسال آینده، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این مرکز اختصاص می‌یابد.

اختصاص ۹۴میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های همدان

از دیگر دستاوردهای سفر محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به همدان، اختصاص ۹۴ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های مهم در دست اجرای استان است.

بنا بر اعلام رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، ۴۰ طرح مهم در بخش‌های مختلف با همکاری فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی سطح استان تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود.

به گفته اسکندر صیدایی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به همدان دستور پرداخت ۱۰۰ درصدی ۹۴ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز را صادر کرده است.

 

انعقاد تفاهمنامه برای ساخت مسکن

و اما پایان بخش رهاورد سفر نوبخت به همدان انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بود که بین سازمان برنامه و بودجه کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استانداری همدان در راستای تامین مسکن برای خانوارهای نیازمند و بدون سرپناه مناسب در همدان و طرح‌های جهش تولید این استان بسته شد.

هدف از این تفاهم نامه ساخت ۲ هزار واحد مسکونی با متوسط مساحت ۶۰ متر مربع برای خانوارهای کم درآمد و آسیب پذیر، خانوارهای دارای واحد مسکونی غیرمقاوم و در معرض خطر، خانوارهای محروم دارای مسکن مناسب و خانوارهای محروم زیر پوشش نهادهای حمایتی است.

برای ساخت این واحدهای مسکونی منابع مورد نیاز شامل کمک بلاعوض به ازای هر متقاضی ۳۰ میلیون تومان و تسهیلات ویژه بهسازی مسکن و آورده متقاضی تامین می شود.

سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به همدان گرچه از نظر زمانی محدود بود ولی این سفر دستاوردهای بسیاری در حوزه های مختلف داشت که سالیان سال مردم از این روز به خوبی یاد خواهند کرد.