گردشگری و توریسم

الجزیره: رابطه امارات و اسرائیل برای منطقه خطرناک است

این شبکه خبری در تحلیل دیشب (دوشنبه شب) خود نوشت: امارات آن چنان شیفته اسرائیل بوده که حتی قبل از رسمی شدن توافق دوجانبه جدید آنها، عادی‌سازی روابط در بسیاری از سطوح از جمله ارتباطات، حمل و نقل و مسائل امنیتی با اسرائیل را شروع کرده بود.

نویسنده این تحلیل با تشبیه روابط طرفین به یک رابطه عاشقانه ادامه داد که برخلاف ازدواج‌های سنتی دو طرف، عاشق شدند و به صورت مخفیانه روابط خود را درست پیش از اعلام تاریخ عروسی، به صورت رسمی کامل کردند.  

در حالیکه صهیونیست‌ها توقف الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن در توافق با امارات را رد می‌کنند، شبکه الجزیره در این باره نوشت: تلاش امارات برای توقف الحاق غیر قانونی اراضی فلسطینی‌ها و پیش‌برد صلح در خاورمیانه مانند یک شوخی در میان فلسطینی‌ها و کشورهای خاورمیانه بود.

الجزیره این ارتباط را بیشتر یک اتحاد می‌بیند تا یک توافق؛ اتحادی با هدف مقابله با قدرت‌های منطقه‌ای که در صورت انتخاب دوباره «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهوری به مدت چهار سال دیگر، تهدیدی برای ثبات خاورمیانه به حساب می‌آید.

تارنمای این شبکه قطری با اشاره به انزوای رژیم صهیونیستی در جهان افزود: اسرائیل همیشه به دنبال این بوده تا از سوی مسلمانان و اعراب مورد پذیرش قرار گیرد و به رسمیت شناخته شود. اسرائیل برای از بین بردن انزوای خود از عادی‌سازی روابط با هر کشوری بدون در نظر گرفتن وسعت، حاکمیت و موقعیت جغرافیایی آن خوشحال می‌شود. پس زمانیکه یک کشور ثروتمندی مانند امارات داوطلب عادی‌سازی روابط شد، مشخص است که اسرائیل از این فرصت استفاده کند و به این فرایند تا حد امکان سرعت بخشد.  

به اعتقاد نویسند این تحلیل، در واقع اسرائیل، امارت‌های ابوظبی و دبی را به عنوان دروازه‌ای به سوی عربستان می‌داند، همانطورکه هنگ کنگ دروازه‌ای به سمت چین بود.

در واقع امارات و رژیم صهیونیستی روابط مخفی خود را در واشنگتن در سالهای آشفته پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ آغاز کردند. به نوشته الجزیره، امارات رابطه با اسرائیل را در زمینه‌های راهبردی، امنیتی و اطلاعاتی آغاز کرد و بعدها توسط دولت ترامپ برای توسعه روابط با رژیم صهیونیستی ترغیب و حمایت شد. اولین ثمره همکاری اطلاعاتی امارات و اسرائیل به ابوظبی این اجازه را داد تا با استفاده از نرم‌افزار اسرائیلی از همسایگان خود و فعالان سیاسی و حقوق بشر در منطقه جاسوسی کند. همکاری آنها در زمینه امنیتی و اطلاعاتی بستر نفوذ آمریکا در منطقه را بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی در کاخ سفید خدمت کند، فراهم کرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز شهریور ۹۷ گزارش داد که صندوق پستی‌های الکترونیک افشا شده، نشان می‌دهد، مقام‌های‌ اماراتی که با پیشنهاد خرید نسخه به روز شده و گران نرم افزار جاسوسی اسرائیلی «ان اس او (NSO)» رو به رو شدند، به دنبال کسب اطمینان از کارایی بیشتر نسخه جدید این نرم‌افزار هستند. طبق این گزارش، اماراتی‌ها به دنبال ضبط مکالمات تلفنی امیر قطر، شاهزاده‌های عربستان و سردبیران روزنامه‌ها بودند. البته این بخش کوچکی از همکاری‌های گذشته دو طرف برای جاسوسی و اخلال در کشورهای همسایه به شمار می‌رود.

حالا با علنی شدن روابط، هیاتی از سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی و امارات به جزیره «سقطری» در جنوب یمن رفته تا محل احداث پایگاه‌های جاسوسی را مشخص کنند. این پایگاه‌ها با هدف اشراف اطلاعاتی بر تنگه «باب المندب» و جنوب یمن تا «خلیج عدن» و شاخ آفریقا شروع به کار خواهند کرد.