گردشگری و توریسم

دلدادگی حسینی متفاوت سمنانی‌ها در روزگار کرونا

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا شرایط محرم امسال را چنان تغییر داد که ایرانیان بایسته‌های خاص آن را در هیچ سالی تجربه نکرده بودند، اما متدینان و عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) حل مساله را به گلایه و خمودی ترجیح دادند تا با راه‌حل‌ها و ایده‌های نو کرونا را که به طور قطع تهدیدی برای همگان بشمار می‌آید، تبدیل به فرصتی کنند که شعور حسینی را در جای جای ایران اسلامی به نمایش بگذارد.

به راستی هر که عاشق باشد از هر فرصتی بهره‌ می‌جوید تا عشق خود به معشوق را به رخ دیگران بکشاند، آری کرونا سنت‌های عزاداری عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را تحت الشعاع قرار داد، در را به روی آنان بست اما رحمت آل الله (ع) درهای دیگری بر رویشان گشود تا در عرض ارادت، عاشقان سالار شهیدان عقب نمانند.

هر خانه، یک حسینیه، یک پرچم

محرم امسال خانه‌های مردم استان سمنان رنگ و بوی بیشتری از محرم گرفت و هشتک “هر خانه یک پرچم” عشق و ارادت به فرهنگ عاشورا را در فضای مجازی و حقیقی فریاد زد.

مردم  ولایتمدار و متدین استان سمنان به ویژه شهرستان دامغان در اقدامی خودجوش در راستای پویش «هر خانه یک حسینیه»، با نصب پرچم و بیرق های سیاه در سردر منازل، ارادت خود را به سیدالشهدا (ع) نشان دادند.

ارادت به حسین (ع) با حسینیه سیار

مداح شهر سمنان با حضور در کوچه پس کوچه‌های شهر و در منازل خانواده‌های شهدا، عطر شور و شعور حسینی (ع) را بر در و دیوار دارالمرحمه می‌زند، سید علی‌اصغر تقوی از ابتدای ایام محرم تا به امروز مراسم خود را در منازل شهیدان و خانواده شهدا شحنه، خالصی، عظیمی‌نژاد، پازوکی، پهلوان، اخلاقی و معماری و دوستداران امامش به پیشگاه مادر سادات(س) تقدیم کرده تا کوچه‌ها و خیابان‌های شهر سمنان شاهد حضور و حرکت حسینیه سیاری باشد که با نوای سوزناک این سید، کوچه به کوچه عشق ارباب را فریاد زده و پای کار حسین ایستاده‌ایم را فریاد می‌زنند.

نذری متفاوت از جنس حیات

برخی از مردم استان سمنان با هدف کمک به بیماران و رفع نیاز آن‌ها هر ساله در دهه اول محرم و به خصوص روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اقدام به اهدای خون کردند تا بخشی از نیاز هم نوعان خود را بر طرف سازند که امسال با توجه به نیاز بیشتر مراکز درمانی، نذر خون رونق گرفت.

متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان مراجعه به مراکز انتقال خون به خاطر تفکر نادرست ابتلا به بیماری در کشور کاهش پیدا کرد اما پویش نذر خون به افزایش میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کمک کرده است.

این پویش در استان سمنان با حضور دلباختگان نینوایی در روز عاشورا نسبت به سایر روزهای محرم افزایش بیشتری پیدا کرد.

نذر سلامت

برخی نیز به واسطه سخن امامشان که فرموند، هر که گرفتاری مومنی را برطرف کند خداوند گرفتاریهای دنیا و آخرتش را برطرف می‌کند، در پویش نذر سلامت برای تامین بسته‌های سلامت و معیشتی بیماران هموفیلی و تالاسمی  شرکت کردند تا به شیوه خود در ماه محرم به یاد فداکاری‌های سرور و سالار شهیدان یعنی امام حسین (ع) باشند.

احیای سنت دیرینه

سنت عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در صحرا  که در احادیث و روایات مورد تاکید و سفارش قرار گرفته، با ابتکار و همت جمعی از خادمان موکب رسانه ای فجر سمنان انجام شد تا کویر دلازیان میزبان جمعی از سوگواران حسینی باشد که به دور از هیاهوی شهر، هر یک تکه پارچه‌ای را بر خاک انداخته و زیر آفتاب در غم شهادت سید و سالار شهیدان و اسارت خاندان ایشان به سوگواری پرداختند.

جاری شدن سیل همدلی

حرکت‌های خداپسندانه‌ این روزها کم دیده نمی‌شود که البته برخی از آن‌ها در سال‌های گذشته نیز بود، با توجه به شرایط خاص محرم امسال، ظهور بیشتری پیدا کرد که مصداق بارز آن کمک به نیازمندان است، انتشار ویروس کرونا که تعطیلی و تضعیف برخی از مشاغل و آسیب رساندن به خیلی‌ از خانواده‌ها را بدنبال داشت، مزید بر علتی شد که عده‌ای آستین همت مواسات را بالا بزنند.

کرونا سبب شد تا بسیاری از مراسم‌ها برگزار و نذرها به شیوه گذشته ادا نشود که همین امر باعث به راه افتادن سیل کمک‌رسانی و همدلی در شهرهای استان سمنان شد، از تامین جهیزیه گرفته تا پرداخت قبض آب و برق و برخی نیز بسته‌های کمک معیشتی از دیگر اقدامات مومنان و عاشقان سالارشهیدان در این استان بود.

اطعام بر سفره نیازمندان

کمیته امداد استان سمنان هم اعلام کرده از آنجایی که نذری ریشه در باور مردم ما دارد و نشان از عشق و ارادت مومن به خاندان عصمت و طهارت (ع) و عذاران و عاشقان حسینی است، با اجرای رزمایش ایران همدل که در قالب طرح اطعام حسینی تا پایان ماه صفر ادامه دارد، ۲۰۰ هزار پرس غذا بین خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد، سایر نیازمندان و خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا به منظور هم‌نوایی با سفره بی‌طعامان توزیع می‌شود.

نذر از جنس فتوت

اهالی ورزش استان سمنان به رسم جوانمردی، فتوت و منش پهلوانی جلوه دیگری از حماسه حسینی را با راه‌اندازی پویش نذرحسینی به رخ افلاکیان کشاندند.

این روزها، اهالی ورزش استان سمنان با خلوص نیت به یاری همشهریانی شتافتند که در شرایط سخت کرونایی و فشارهای اقتصادی ناشی از آن و نیز جرائمی که ناخواسته اتفاق افتاده، درگیر شدند، آن‌ها همت خود را برای آزادسازی چند زندانی که به خاطر مشکلات مالی از خانواده‌های خود دور هستند، گذاشتند.

شیوع ویروس کرونا در ایران، آیین‌های عزاداری محرم را نیز همچون دیگر مراسم‌ها و برنامه‌های ملی و مذهبی تحت تاثیر قرار داد اما همین ویروس کاری کرده که هرکسی در مسیری که حضور دارد، پرچم آزادی خواهی پیام شهدای عاشورا را زنده نگه دارند، فکر کمک به همنوع آسیب‌دیده از این بیماری در بخش‌های مختلف را از یاد نبرد و باشکوه‌تر از گذشته شعور حسینی را در کنار شور حسینی به نمایش بگذارند، کرونا این تهدید جهانی، اکنون به فرصتی مهم برای پیوند گروه‌های مختلف با یکدیگر برای تقویت همدلی در بین آنان شده است.