گردشگری و توریسم

۷ سال تدبیر دولت برای پرچمداری در مبارزه با مواد مخدر

به گزارش روز شنبه خبرنگار حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر ایرنا، مبارزه قاطع و همه جانبه با موادمخدر و اعتیاد یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی در راستای حفظ سلامت و امنیت مردم به شمار می آید که مورد تاکید خاص مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

از ابتدای انقلاب اسلامی و در مقاطع مختلف زمانی، مبارزه با موادمخدر با رویکردهای گوناگون صورت گرفته به نحوی که اکنون جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان، به عنوان پرچمدار مبارزه با موادمخدر شناخته شده و در مجامع بین‌المللی نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است.

طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸، تحت تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری و اولویت ها و تاکیدات ابلاغی ریاست جمهوری و رئیس ستاد مبارزه با موادمخدر و هم چنین با سرلوحه قرار دادن قانون و سیاست‌های کلی مبارزه با موادمخدر، اقدامات مهم و تاثیرگذاری در عرصه مبارزه با موادمخدر در کشور صورت پذیرفته که تبلور آن را می توان در برگزاری جلسات بررسی آسیب‌های اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری ملاحظه کرد که دارای نتایج و برکات خوبی در عرصه مبارزه با اعتیاد و موادمخدر بوده و عزم ملی مسئولان نظام را در این امر مهم به دنبال داشته است.

اقداماتی که با همکاری و هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی عضو و مرتبط ستاد با نیروهای مسلح کشور، ایجاد حساسیت های لازم در سطح سران قوا و بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد به منصه ظهور رسیده است.

از جمله مهمترین نتایج و دستاوردهای کیفی حاصل از عملکرد هفت ساله (۹۸-۱۳۹۲) ستاد مبارزه با موادمخدر می توان به تبلور حضور و مشارکت مردم در عرصه های مختلف مبارزه با موادمخدر و اتخاذ رویکرد جدید در امر مبارزه  با بهره‌گیری از توانمندی‌های مردم و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در قالب رویکرد اجتماعی اشاره کرد که منجر به فعال شدن سه هزار سازمان مردم نهاد در این عرصه شده است.

تمرکز بر اجرایی کردن بندهای یازده گانه سیاست‌های کلی مبارزه با موادمخدر و رصد و ارزیابی آن در قالب برگزاری جلسات تخصصی، اتخاذ استراتژی جامع و متوازن در قالب تصویب و ابلاغ طرح ملی  با اولویت پیشگیری از اعتیاد در امر مبارزه با موادمخدر از دیگر اقدامات ستاد است که به تبدیل شدن ایران  به قطب کاهش تقاضای موادمخدر در منطقه به موازات پرچمداری مبارزه با موادمخدر در جهان منتج شده است.

ستاد مبارزه با مواد مخدر، در طول هفت سال دولت تدبیر و امید، تلاش کرد تا با ایجاد موجی از امید به زندگی در قالب صیانت و حمایت اجتماعی از بهبودیافتگان، کار و فعالیت در طیف وسیعی از آسیب‌دیدگان اجتماعی را راه اندازی کند.

از اقدامات اطلاعاتی تا کاهش ورود مواد مخدر به داخل کشور

تمرکز بر اجرای اقدامات اطلاعاتی به ویژه در مناطق شرق و حاشیه شرق کشور و در نتیجه تغییر بخشی از جغرافیای قاچاق موادمخدر از افغانستان به سمت مسیر جنوب و کاهش ورود موادمخدر به داخل کشور و همچنین تقویت و ارتقاء شاخص‌های توانمندساز مشتمل بر برنامه‌ریزی راهبردی، بودجه‌ریزی عملیاتی و ساختار تشکیلاتی از دیگر اقدامات مهم ستاد در هفت سال گذشته است.

افزایش بازدارندگی قوانین در جهت پیشگیری موثر از وقوع جرم

اصلاح و بازنگری امور تقنینی با هدف افزایش بازدارندگی قوانین و پیشگیری موثر از وقوع جرائم مواد مخدری از دیگر تلاش های ستاد است که در این راه طرح ها و پیشنهادات موثری به مراجع ذی صلاح ارایه داده است.

اولویت قرار دادن پیشگیری بر مقابله با استفاده از معتمدان محلی

اصلاح الگوی مصرف مواد در میان معتادان و کاهش مصرف مواد پرخطر به ویژه ماده محرک شیشه در نتیجه ضربه‌زدن به باندها و انجام تبلیغات وسیع برای آگاه‌سازی موثر و همچنین توسعه و تمرکز اقدامات و اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد در مناطق روستایی و استان های محروم و کم برخوردار کشور با هدف توسعه عدالت و رفع تبعیض در توزیع امکانات فنی و تسهیلات آموزشی و اجرایی از دیگر اقدامات موثر ستاد در جهت کاهش آسیب اعتیاد در سطح جامعه است.

در این مسیر، ستاد تلاش کرد با بهره گیری از ظرفیت فرهنگی غنی موجود در طیف روحانیون، طلاب و مداحان کشور و نیز توانمند سازی آنان برای ورود موثر و مشارکت فعال در حوزه آموزش پیشگیری از اعتیاد و نهادینه سازی فرهنگ انزجار از موادمخدر در مساجد و محلات شهری و روستایی کشور با بهره گیری از آموزه های دینی و قرآنی، رویکرد و نگاهی اجتماعی به حوزه پیشگیری از مواد مخدر فراهم کند.

ضمن اینکه تمرکز و توجه ویژه به جامعه دانش آموزی و دانشجویی کشور و حفاظت و صیانت از نوجوانان و جوانان بعنوان سرمایه های انسانی کشور در مقابل تهدید اعتیاد و مواد مخدر در قالب پاکسازی اطراف مراکز آموزشی از مظاهر اعتیاد را هم مدنظر قرار داده است.

افزایش خدمات درمانی در طول هفت سال مبارزه                                                                                

کاهش آسیب معتادان پرخطر و کاهش مخاطرات بهداشتی، امنیتی و اجتماعی در میان قربانیان موادمخدر و اعتیاد در کشور بعنوان مهمترین دستاوردهای ناشی از اجرای ماده ۱۶ قانون مبارزه با موادمخدر در قالب اجرای طرح ساماندهی، نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر است.

در این راستا، پذیرش و دسترسی معتادان کشور به امکانات و خدمات درمان و کاهش آسیب بالاتر از میانگین های جهانی صورت گرفت به نحوی که در جمهوری اسلامی ایران از هر دو نفر سوءمصرف‌کننده متقاضی درمان حداقل یک نفر به خدمات و امکانات درمانی دسترسی دارد اما میانگین‌های جهانی نشان می دهد از هر ۶ نفر معتاد متقاضی درمان در جهان تنها یک نفر به این خدمات دسترسی دارند.

ضربه به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان پیامی روشن برای مجرمان مواد مخدر

ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری قوای نظامی و قضایی اقدام به تشدید مبارزه بی امان با فرایند پولشویی درآمدهای حاصل از قاچاق موادمخدر و هدف قراردادن بنیان‌های مالی، اقتصادی و درآمدی قاچاقچیان و شکستن کمر اقتصادی آنان کرد.

همچنین در نتیجه توسعه و تکمیل اردوگاه های موضوع ماده ۴۲ قانون در هفت استان کشور با هدف «تفکیک محکومان موادمخدری و نگهداری در شرایط سخت و عادی» کاهش جمعیت زندان ها و جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین به سیستم قضایی کشور رقم خورد.

دستیابی به جایگاه های تاثیرگذار در نهادهای منطقه ای و بین المللی

کاهش تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی علیه کشور، دستیابی به جایگاه‌های تاثیرگذار در نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی و فراهم کردن زمینه اقدام مشترک برای جلوگیری از قاچاق و ترانزیت موادمخدر از خاک جمهوری اسلامی ایران در نتیجه تعامل موثر با نهادها و مجامع تاثیر گذار بین المللی بویژه نهادهای مختلف سازمان ملل متحد در راستای حفظ عزت و مصالح کشور و نظام از دیگر اقدامات هفت ساله ستاد مبارزه با مواد مخدر محسوب می شود.

قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران جزء یکی از ۱۵ کشور اول جهان در تولید علم در عرصه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در نتیجه تلاش های موثر و پیشرفت های علمی بدست آمده در زمینه تولید و تقویت مرزهای دانش اعتیاد در کشور و مشارکت جامعه دانشگاهی، دانش پژوهان و صاحب نظران کشور را می توان از دیگر افتخارات تدبیرانه ستاد برشمرد.