گردشگری و توریسم

آب سد مهاباد ۱۴ میلیون مترمکعب کاهش یافت

رضا جهین روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر تراز سد مهاباد به یک‌هزار و ۳۴۶ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار نیز ۱۹۶ سانتی‌متر کمتر از تراز سد در مدت مشابه سال قبل است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ورودی آب به داخل دریاچه سد مهاباد، هشت صدم ( ۰.۰۸) متر مکعب در ثانیه است که این مقدار در مدت مشابه سال قبل، ۲ صدم ( ۰.۰۲) متر مکعب در ثانیه بود.

رییس امور آب مهاباد بیان کرد: هم‌اکنون دبی خروجی آب از سد مهاباد ۵.۱۵ مترمکعب در ثانیه است که برای مصارف شرب صرف و سهمیه بخش کشاورزی رهاسازی می‌شود.

جهین اضافه کرد: در سال آبی جاری ۳۳۵ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه باران‌سنجی سد مهاباد ثبت شده که ۵۱ میلی متر نسبت به سال زراعی گذشته کمتر است.

وی از شهروندان خواست نسبت به نظافت اطراف سد و جلوگیری از آلودگی آب در بالادست سد حساس باشند و درصورت مشاهده هرگونه عامل آلوده‌کننده آب، موارد از طریق شماره تماس ۴۴۴۲۲۲۲۰۸۱ بلافاصله به این اداره اطلاع دهند.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.