گردشگری و توریسم

۵۸ هزار شغل در خراسان رضوی ایجاد شده است

علی رسولیان چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی افزود: در مجموع شاخص‌های اقتصادی، خراسان رضوی در شرایط خوبی قرار دارد و توانسته‌ایم از مجموع ۹۲۲ پروژه تعطیل و نیمه تعطیل، ۱۱۰ واحد را احیا و به چرخه کار بازگردانیم.  
وی ادامه داد: تاکنون به ۱۹۳ کشور به میزان یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در حال حاضر نزدیک به هفت هزارو ۷۰۰ پروژه آماده بهره برداری در این استان داریم که حدود پنج هزار شغل مستقیم و ۱۰ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد می‌کند.
وی افزود: کرونا اثر منفی بزرگی در دنیا به جا گذاشت و حتی برخی کشورهای دارای شاخص اقتصادی مناسب را تحت تاثیر خود قرار داد و رشد اقتصادی آن کشورها را به منفی رساند.
رسولیان ادامه داد: کشور ما علاوه بر کرونا تحت تاثیر تحریم‌های ناجوانمردانه نیز بود و به همین دلیل درآمدهای نفتی و مالیاتی را که می‌توانست کارگشا باشد تحت تاثیر قرار داد.
وی گفت: 57 درصد مشاغل در استان خراسان رضوی وابسته به صنعت گردشگری است و سالانه نزدیک به ۳۲ میلیون زائر به این استان سفر می‌کنند که به خاطر شیوع کرونا و کمتر شدن گردشگران، اقتصاد این استان دچار آسیب شد.
معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه این استان با برخی کشورهای آسیای میانه مرز مشترک دارد، افزود: گسترش کرونا باعث شد صادرات به عنوان یکی از درآمدهای این استان به دلیل مسدود بودن مرزهای ریلی و جاده‌ای دچار توقف شود که با رایزنی های انجام شده، شاهد اتفاق‌های خوبی در این زمینه خواهیم بود.
وی ادامه داد: جایگزینی کالای تولید داخل با کالای خارجی باعث می‌شود نواسانات بازار ارز بر روی کالای تولید داخل تاثیر منفی کمتری بگذارد، به همین دلیل استفاده از تولیدات داخلی در اولویت قرار دارد.