گردشگری و توریسم

ایلام در مسیر شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان با سفر معاون رییس‌جمهوری

سورنا ستاری در سومین روز از گرامیداشت هفته دولت با استقبال قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام، معاونان وی، روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی وارد ایلام شد و در برنامه های صبح خود از هفت مرکز در حال ساخت یا ساخته شده فناروی و آموزشی بازدید کرد و سه مورد افتتاح طرح و یک مورد کلنگ زنی نیز در برنامه های وی بود.

همچنین دیدار با نماینده ولی فقیه در استان ایلام و امام جمعه ایلام، شرکت در نشست اقتصاد مقاومتی با محوریت اقتصاد دانش بنیان و دیدار با جمعی از نخبگان و کارآفرینان استان و نشست خبری با اصحاب رسانه از دیگر برنامه های عصر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر یک روزه به استان ایلام بود.

وی در اولین برنامه خود از مرکز در حال ساخت مجتمع فناروی پارک علمی و فناوری در محل روستای فاطمیه بازدید کرد و مقرر شد این مجتمع تا دهه فجر تکمیل شود.

ستاری در بازدید از پارک علم و فناروی استان ایلام از نمایشگاه دستاوردهای دانش بنیان این پارک دیدن کرد و همچنین از طریق ویدیوکنفرانس با حضور وی کلنگ احداث کارخانه تولید محصولات فناورانه و دانش‌بنیان ایلام ( کارخانه تولید تجهیزات هوشمندسازی پارک علم و فناوری) در محل شهرک صنعتی ایلام توسط معاون اقتصادی استانداری ایلام به زمین زده شد.

 این کارخانه دارای ۲ هزار و ۸۰۰ متر فضای کارگاهی و چهار هزار و ۵۰۰ متر فضای دفتری است و برای احداث این کارخانه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد شد.

ستاری در ادامه برنامه های صبح خود از ساختمان در حال تجهیز مرکز نواوری دانشگاه آزاد واحد ایلام، مرکز نوآوری و شتابدهی جوانان و مرکز توسعه کسب و کارهای فضای مجازی وابسطه به جهاددانشگاهی و ورزش و جوان و محصولات تولیدی این مراکز، مجتمع در حال ساخت نوآوری و فناوری دانشگاه ایلام با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، آزمایشگاه تحقیقات و نگهدای و تکثیر حیوانات آزمایشگاهی و نیز نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دانشگاه علوم پزشکی بازدید کرد.

چشم انداز روشن ایلام در توسعه فناوری و کارآفرینی

استان ایلام هم اکنون با فعالیت ۱۷ شرکت دانش بنیان و تولید ۳۰ محصول دانش بنیان مسیر رشد و توسعه فناوری و کارآفرینی را در پیش گرفته است اما به گفته رییس پارک علم و فناوری ایلام، نتایج سفر معاون علمی و فناوری، چشم انداز روشنی در توسعه بیش از پیش این حوزه فراروی استان ایلام ترسیم کرد.

به گفته کامران طاهرپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در این سفر معاون رییس جمهوری، ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز مجتمع فناوری و نوآوری پارک ایلام اختصاص داد.

وی اظهار داشت: همچنین وی حمایت مناسبی از صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی مانشت ایلام داشت که باعث تحول بزرگی در ارائه خدمت به فناوران و جوانان ایلامی خواهد شد.

وی یادآور شد: معاون رییس جمهوری قول داد ۹ برابر میزان سپرده استان در این صندوق را از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری اختصاص دهد.

رییس پارک علم و فناوری ایلام گفت: ستاری در این سفر با راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه ساخت و تولید(فب لب) استان ایلام موافقت کرد و به این منظور هشت میلیارد تومان اختصاص داد.

طاهرپور افزود: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پس از بازدید از شرکت های دانش بنیان استان قول مساعد برای حمایت از تولید انبوه شش شرکت را داد که اعتبار مورد نیاز آن بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان است.

وی اختصاص ۲۵ هکتار از زمین های دانشگاه ایلام با حمایت و موافقت قاسم سلیمانی دشتکی را مهمترین دستاورد سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ذکر کرد و یادآور شد: این زمین برای ساخت شرکت تحقیقاتی پارک علم و فناوری استان ایلام اختصاص می یابد.

وی تاکید کرد: با اختصاص این زمین مشکل شرکت های فناور و دانش بنیان این استان در خصوص زمین دست کم برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده مرتفع می شود و امکان راه اندازی کارخانه و خط تولید برای این شرکت ها فراهم خواهد شد.

مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام ایلام افتتاح شد

همچنین مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام  با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رییس بنیاد نخبگان کشور افتتاح شد.

 این مرکز با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان احداث و  ۲۵۰ میلیون تومان از این میزان اعتبار برای تامین تجهیزات پزشکی و ۲۰۰ میلیون تومان هم برای تجهیزات اداری این مرکز هزینه شده است.

در این مرکز راهبردهای پیشگیری و آموزش برای مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و دام ارایه می‌شود و نیز روش‌های درمان بیماری‌های مشترک انسان و دام با استفاده از گیاهان دارویی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد.

افتتاح مجتمع گلخانه‌های تحقیقاتی دانشگاه ایلام

مجتمع گلخانه‌های تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام نیز دیگر طرح افتتاح شده توسط معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد نخبگان کشور است.

این طرح در زمینی به مساحت سه هزار و ۸۰۰ مترمربع توسط احداث شده است و  در این مجتمع گونه‌های بومی و اهلی شده استان ایلام کشت و تولید می‌شود.

علاوه بر کارهای پژوهشی و آموزشی یکی از اهداف این مجتمع تجاری‌سازی تولید گیاهان دارویی است.

افتتاح مرکز شتابدهنده نوآور و مشاوره کسب و کار

مرکز شتابدهنده نوآور و مشاوره کسب و کار به مساحت ۵۵۰ متر مزبع افتتاح شد.
کل اعتبار هزینه شده برای این مرکز ۱۰ میلیارد ریال بوده است که پنج میلیارد ریال از این اعتبار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین شد.

شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فروش محصول داشتند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رییس بنیاد نخبگان کشور گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در کشور فروش محصول داشتند.

ستاری در حاشیه بازدید از محصولات فناورانه و دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان ایلام اظهار داشت: تاکنون پنج هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کل کشور با اشتغال زایی ۳۰۰ هزار نفر ثبت شده و مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص وضعیت شرکت‌های دانش بنیان استان ایلام هم افزود: پارک علم و فناوری و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در استان ایلام در مقایسه با برخی از استان‌های کشور نوپا و جدید است.

ستاری یادآور شد: با این وجود تولیدات و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان ایلام رشد و توسعه قابل توجهی داشته است که با توجه به پتانسیل موجود در استان، امکان رشد روزافزون این حوزه وجود دارد.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به علت نوپا بودن شرکت های دانش بنیان، آشنایی چندانی با این مراکز ندارند و آنچنان که باید از استعدادها و آموزش های خود بهره نمی برند بنابراین باید این شرکت ها به صورت گسترده به عامه مردم به ویژه جامعه هدف معرفی شوند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز سه شنبه در دیدار با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: توسعه فراگیر و همه جانبه شرکت های دانش بنیان می تواند عامل و تکیه گاهی برای ایجاد اشتغال جوانان باشد.

وی افزود: جوانان نخبه و فارغ التحصیلان صاحب ایده و فکر در سایه این شرکت های دانش بنیان و حمایت مسوولان می توانند ایده های خود را به منصه ظهور برسانند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان نیز در این دیدار گفت: باید مشکلات جوانان به ویژه افراد صاحب ایده و فکر مرتفع شود یا به حداقل کاهش یابد.

سورنا ستاری یادآور شد: حل این مشکلات با حمایت های نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و مراکز علمی و آموزشی و همت خود متقاضیان میسر خواهد بود.

وی افزود: مهاجرت جوانان استان ایلام به دیگر نقاط در واقع به معنای از دست دادن سرمایه های گرانبهای انسانی است.

ستاری تاکید کرد: باید شرایط و بسترهای رشد برای جوانان و فارغ التحصیلان در استان ایلام به گونه ای مهیا شود که جوانان استعداد و تونایی و ایده های خود را در داخل استان صرف کنند و تمایلی برای مهاجرت به خارج از استان در آنها ایجاد نشود و حتی جوانان مهاجرت کرده نیز به استان خود برگردند.

شرکت در نشست اقتصاد مقاومتی و دیدار با جمعی از نخبگان، کارآفرینان و اصحاب رسانه 

معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: ۴۱ شرکت دانش بنیان کشوربا ارزش گذاری ۲۸۰ هزار میلیارد تومان در بورس حضور دارند.

 سورنا ستاری در جلسه اقتصاد مقاومتی با محوریت اقتصاد دانش بنیان استان ایلام اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان برای رسیدن به سودآوری باید وارد بورس شوند و سرمایه گذاری پرخطر همراه با ریسک لازمه کار و موفقیت شرکت های دانش بنیان است.

وی یادآور شد: شرکت های دانش بنیان کشور ۷۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات داشته اند که تلاش ها برای دست یابی به رقم یک میلیارد دلار در طول سال جاری است.

ستاری در مورد وضعیت هوش مصنوعی در ایران هم توضیح داد: ایران یکی از معدود کشورهای پیشگام منطقه در زمینه هوش مصنوعی است و بدون شک آینده کشور در زمینه ارتقای هوش مصنوعی بسیار درخشان و امیدوار کننده است‌.

وی در مورد تولید واکسن و پژوهش های داوریی شرکت های دانش بنیان توضیح داد: ۶ قرارداد تولید واکسن کرونا با شرکت های دانش بنیان منعقد شده و ۲ مورد از این قرارداها از پیشرفت های خوبی برخوردار است.

ستاری در مورد میزان مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از کشور هم گفت: دانشنامه مهاجرت به داخل و خارج کشور تدوین شده و در این دانشنامه میزان مهاجرت به خارج از کشور یا برعکس از خارج به داخل کشور و علل مهاجرت و دیگر فاکتور ها لحاظ شده است و این مطالعات کاهش مهاجرت به خارج از کشور را نشان می دهد.

وی قول داد که در دهه فجر امسال برای افتتاح طرح های نیمه تمام علمی و آموزشی ایلام مجدد به این استان سفر کند.