گردشگری و توریسم

گفت‌وگو با مردم

در اول دفتر روزنامه ایران می خوانیم: انجام چنین نشستی در این سطح یک ابتکار عمل است که تاکنون سابقه نداشته مدیران مسئول و سردبیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های عمومی کشور بتوانند در نشستی که به طور زنده و مستقیم از صداوسیما نیز پخش می‌شد طرح بحث کنند. بویژه اینکه مدیران رسانه‌ای جناح‌های سیاسی مختلف نیز حضور داشتند و فراتر از طرح سؤال توانستند طرح بحث کنند. این ابتکار دو روز پس از تأکید رهبر معظم انقلاب خطاب به اعضای هیأت دولت برای گفت‌وگوی مستقیم با مردم جامه عمل پوشید و چنانکه معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری و مدیر جلسه گفت امید است تا سال بعد این نشست تکرار شود. بویژه اینکه رئیس جمهوری نیز پذیرفت که طی ماه‌های اخیر نشست‌های مطبوعاتی ایشان و گفت‌وگوهای مستقیم تلویزیونی با مردم کمتر شده …

و ضرورتش این است که با این کار مردم می‌توانند در جریان امور قرار بگیرند. بویژه اینکه روحانی با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب درخصوص گفت‌وگوی مستقیم با مردم گفت: «اجازه مهمی بود که ایشان به ما دادند که ما درهر کجا که نتوانستیم بیاییم به مردم بگوییم که این مورد را نتوانستیم، دلیلش هم این بود هر چه بوده است برای مردم توضیح بدهیم.»اتفاقاً یکی از مسیرهای احیای اعتماد عمومی همین گفت‌وگوهای مستقیم با مردم درباره دلیل عدم توفیق‌هاست. کارنامه اعمال را که همه می‌دهند اما دردنامه آمال را نه! اگر رئیس دولتی واضح و شفاف به مردم از دلایل عدم اجرای شعارهای خود بگوید، یکی از آثارش کاستن از سقف انتظاراتی است که خود رئیس جمهوری هم دیروز گفت در رقابت‌های انتخاباتی چنان بالا می‌برند که دولتی که سر کار می‌آید، با آن سقف انتظارات فاصله دارد.

ناگفته‌های مقامات اجرایی درباره موانع برآورده شدن برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی یکی از بهترین عوامل منطقی شدن سطح انتظارات عمومی در دوره انتخابات و عینی‌تر شدن شعارهای نامزدهاست که با پی بردن به چرایی نشدن‌ها، فرق بین نتوانستن و نخواستن هم آشکار شود.چنین گفت‌وگویی یک اثر دیگر هم دارد که رئیس‌جمهوری از آن به‌عنوان «مسأله خطرناک» یاد کرد؛ القای «دولت بی‌توجه» و اینکه «مردم بگویند فلان چیز گران شده است دولت بی‌خبر است، خبر ندارد یا اصلاً برای دولت مهم نیست که گران یا ارزان شده است.»

چنین گفت‌وگویی در وهله اول تصور بی‌اعتنایی دولت به مشکلات مردم را باطل می‌کند؛ همین تصور است که ایده خطرناک «بی‌دولتی» را القا می‌کند و این آغاز مسیر ناامیدی و عدم اقبال به صندوق‌های رأی و بی‌تفاوتی است.بنابراین دولت روحانی با گفت‌وگوی مستقیم با مردم و بیان دلایل عدم توفیق‌ها هم کمک بزرگی به شرکت‌کنندگان و نامزدهای انتخابات بعدی می‌کند و هم سنگ بنای خوبی به جای می‌گذارد تا آیندگان چه در داوری این دولت و چه دولت‌های بعد، از مسیر گزارش‌های عینی و نه قضاوت‌های جناحی بتوانند به قدم بعدی یعنی شفافیت موانع برسند و این آغاز راه حل است.