گردشگری و توریسم

کارشناس عراقی: دیپلماسی اقناع، از نقاط قوت دولت روحانی است

«وائل الرکابی» در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بغداد تاکید کرد که شکست دوگانه آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی و بازگرداندن تحریم ها به بهانه سازوکار ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران، ضعف و پسرفت اثرگذاری آمریکا در جامعه جهانی و قدرت دیپلماسی ایران را در اقناع دیگران به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد ،جمهوری اسلامی ایران نشان داد که با دیپلماسی فعال و مبتنی بر منطق توانست کشورهای اروپایی را توجیه و به آمریکا اجازه نداد خواسته هایش را بر شورای امنیت اعمال کند.     این کارشناس سیاسی عراق تصریح کرد، آمریکایی که برای هفت دهه از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون، همواره خواسته های خود را بر اروپایی ها تحمیل کرده است، برای نخستین بار با شکست دوگانه در اعمال فشار بر ایران، ناتوانی خود را در عرصه جهانی نشان داد.

به گفته الرکابی، نه تنها اروپا بلکه تمامی کشورهایی که در محور آمریکا هستند در طول این همه سال، در برابر خواسته های آمریکا سرتسلیم فرود می آوردند اما دیپلماسی حکیمانه جمهوری اسلامی ایران این هژمونی را از آمریکا گرفته است.

وی تاکید کرد که ملت ایران باید به خود ببالد که در برهه شدیدترین تحریم های یکجانبه آمریکا، در سیاست و دیپلماسی این موفقیت ها را در عرصه جهانی تحقق بخشیده است.

الرکابی اظهار کرد، اگر این تحریم های شدید اقتصادی بر هر کشور دیگری تحمیل شده بود، به یقین تبعات سنگینی به دنبال داشت اما جمهوری اسلامی ایران همچنان ثابت و استوار ایستاده است و با موفقیت از آن عبور کند.

این کارشناس سیاسی عراق گفت که جمهوری اسلامی ایران توانسته است که دوره تحریم ها را تبدیل به فرصتی برای دستاوردهای جدید کند.

به گفته وی، در برهه تحریم ها، جمهوری اسلامی ایران همزمان با پیروزی های دیپلماتیک، موفقیت های بزرگی در حوزه های نظامی و دفاعی و هوافضا، ارسال کشتی های حامل نفت به ونزوئلا و به چالش کشیدن قدرت آمریکا و در کنار همه اینها ارتقا توانمندی های موشکی از جمله ساخت دو موشک اخیر شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را تحقق بخشیده است.

وی گفت که با وجود تحریم های یکجانبه آمریکا، در ایران کار و تلاش لحظه ای از حرکت نایستاده و جمهوری اسلامی ایران با این همه فشارها، هر روز یک موفقیت جدید ثبت می کند.