گردشگری و توریسم

اعلام جزییات بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

«تورج دهقانی زنگنه» روز یکشنبه در نشست خبری نتایج به دست آمده از جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی را تشریح و گفت: قبل از اینکه صدور نهایی گزارش سانحه را خدمت شما عرض کنم باید عرض کنم گزارش مستقل درباره پرواز، بالاخص توصیف اطلاعاتی آنها از نظر فنی و تخصصی برای عموم مردم امری مرسوم نبود و در هیچ سانحه ای چنین اتفاقی نیفتاد. اما به دلیل موضوعات مربوط به سانحه 752 و دستور صریح ریاست محترم جمهور و وزیر محترم راه و شهرسازی که در خصوص شفافیت این سانحه با مردم و به خصوص با داغدیدگان این سانحه، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع رسیدگی به این سانحه نتایج حاصل از بازخوانی اطلاعاتی را اعلام می‌‍کند. 

وی گفت: جعبه سیاه از تاریخ 27 تیر 99 تا 3 مرداد 99 در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمای کشوری در فرانسه بازخوانی شد. این کار تحت مسوولیت سازمان هواپیمایی کشوری و مسوول بررسی سانحه و با امکانات و مساعدت فنی کشور فرانسه انجام شد. نمایندگان کشورهایی از جمله آمریکا به عنوان سازنده هواپیما و کشور اوکراین به عنوان بهره‌بردار و فرانسه به عنوان کشور ارائه دهنده خدمات و مشاوره فنی در این فرآیند سازمان هواپیمایی کشوری را کمک کردند.

وی گفت: نمایندگانی از کشورهای کانادا، انگلستان و سوئد به عنوان کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه جان باختند جهت مشاهده و اطلاع در این فرآیند شرکت داشتند.

دهقانی زنگنه  گفت: داده‌های هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی در فرانسه بازخوانی شد. 

وی ادامه داد: براساس اطلاعات استخراج شده تا زمان 6:14:56 همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا 19 ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است. 

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در بیان جزئیات بیشتر از سانحه گفت: در این لحظه در داخل کابین پرواز سه نفر کرو و یک نفر معلم خلبان بوده است که هر متوجه شرایط غیرعادی شده و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بوده و معلم خلبان برخی از راهنمایی‌ها را انجام می‌دهد از جمله اینکه هر دو موتور هواپیما فعال هستند و این موضوع را به خلبان اعلام می‌کند. 

دهقانی زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه صدای کابین پس از 19 ثانیه بعد از انفجار اول قطع می‌شود و موشک دوم 25 ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه‌های سیاه هواپیما به دست نمی‌آید چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع همزمان جعبه‌های CVR و FBR در 19 ثانیه پس از آن شده است. 

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه جهت همکاری‌های بازخوانی تشکر کرده است گفت: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیل‌های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی ایران ارائه کنند.