گردشگری و توریسم

عصر جدید مالوجه

به گزارش ایرنا، مالوجه یکی از روستاهای پرجمعیت استان کردستان است که بیش از پنج هزار نفر جمعیت دارد و مردمانش علی رغم همه کمبودها و نبود امکانات هیچ گاه جذب رفاه شهر و سکونت در حاشیه شهرها نشدند.

بسیاری از پسران این روستا از ۹ سالگی همراه پدرانشان سر کار می روند، مردان این روستا برای کار به قروه و شهرهای بزرگی همچون تهران و اصفهان می‌روند و استادکارانی برجسته در بخش ساختمان بویژه آرماتوربندی و گچ‌کاری دارند.

مجید معظمی متولد سال ۸۵ و از نوجوانان این روستاست که چند سال است همراه پدرش در شهر قروه گچ‌کاری می‌کند و تابستان گذشته ورق زندگیش با شرکت در رقابتی سراسری تکانی خورده و حال نه تنها در روستا و شهر محل زندگیش بلکه در کشور به فردی شناخته شده تبدیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به همراه معاون هنری و سینمایی این اداره‌کل و برخی خبرنگاران روز پنجشنبه راهی مالوجه شدند تا از نزدیک با مجید معظمی دیدار و از او که سفیری برای معرفی روستا و استان خود شده، تجلیل کنند.

تاکید بر تکمیل مراحل آموزش مجید معظمی 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این دیدار اظهار داشت: جای بسی خوشحالی است که نوجوانی از یکی از روستاهای استان به مسابقه کشوری راه یابد و بتواند در آن بخوبی توانایی و استعداد خود را نشان دهد.

عبیدالله رستمی اضافه کرد: این روزها پیشنهادات کاری زیادی به این نوجوان با استعداد کردستانی می شود که اطرافیان او باید در این رابطه نهایت دقت و حساسیت را داشته باشند.

وی اضافه کرد: می طلبد هر تصمیمی که در ارتباط با فعالیت مجید معظمی گرفته می شود به گونه ای باشد که به درس خواندنش لطمه ای وارد نکند.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه گام نخست فعالیت هنری در سرنوشت هر هنرمندی بسیار تاثیرگذار است، گفت: مراحل آموزش این نوجوان کردستانی باید تکمیل بعد اقدام به برگزاری کنسرت برای او شود تا بازخورد مثبت و تاثیرگذاری داشته باشد.

رستمی تاکید کرد: وجود افرادی هم چون مجید معظمی نور امیدی در جامعه ایجاد می کند و پیام حضور و فعالیت شان این است که هنوز انگیزه وامید به کار و پیشرفت وجود دارد.

وی یادآور شد: یکی از وظایف ما حمایت از هنرمندان و ایجاد شرایط لازم برای فعالیت بهتر و بیشتر آنها است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

مجید معظمی برای طی کردن پله های ترقی نیازمند حمایت مسوولان است


مربی مجید معظمی هم در این دیدار یکی از مشکلات پیش روی فعالیت هایشان را نبود مجوز و حمایت مادی اعلام کرد و گفت: هزینه تولید آلبوم بسیار بالاست و امیدواریم در این راستا مسوولان ما را یاری دهند.

مصطفی اسدی اضافه کرد: می طلبد شرایطی برای مجید فراهم شد تا در این سطح فعلی متوقف نشود و در آینده به یکی از خوانندگان تراز اول کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ سال است ک به صورت حرفه ای در حوزه موسیقی کار می کند، افزود: در مقطعی از فعالیت موسیقی و خوانندگی خود کم آوردم و دیگر نتوانستم آن را ادامه دهم و حال نمی خواهم نوجوان با استعدادی چون مجید معظمی به دلیل نبود امکانات از توانمندی که در حوزه موسیقی دارد فاصله بگیرد.


شرایط حضور مجید معظمی در مدرسه شبانه روزی قروه فراهم شود

مربی این نوجوان توانمند کردستانی یادآور شد: مجید شاگرد ممتاز است و اگر دوره تحصیل خود را در روستا با توجه به کمبود امکاناتی که در آن وجود دارد ادامه دهد از لحاظ تحصیلی افت خواهد کرد.

اسدی اظهار داشت: انتظار می رود زمینه ادامه تحصیل او در مدرسه ای شبانه روزی در قروه فراهم شود تا هم به درسش و هم به موسیقی که در آن استعداد فراوانی دارد، ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه سه سالی است که مجید به طور رایگان در آموزشگاه موسیقی بامداد قروه تحت آموزش است، اضافه کرد: این آموزشگاه از کودکان و نوجوانان بااستعدادی که توانایی پرداخت شهریه را ندارد حمایت می کند.

استعدادهای زیادی در مالوجه کور شدند

بخشدار دلبران هم در این مراسم اظهار داشت:  مالوجه جوانان و افراد با استعداد زیادی داشته که به دلیل نبود امکانات و حامی از مسیر توانمندی خود دور شدند وحال استعدادهای هنری آنها کور شده است.

رضا حسنی ‌پدرام با اشاره به اینکه روستای مالوجه پنج هزار نفر جمعیت دارد، افزود: پنج مدرسه در این روستا وجود دارد ولی نه تنها در این روستا بلکه در شهر دلبران هم، آموزشگاه هنری وجود ندارد.

وی یادآور شد: از یک هزار و ۲۰۰ خانوار موجود در این روستا ۷۰۰ خانوار زیر پوشش کمیته امداد هستند و این بیانگر محرومیت مردم این روستا است.

بخشدار دلبران یکی از نیازهای این روستا را کتابخانه دانست و گفت: ایجاد سالن آمفی تئاتر و کتابخانه در این روستا در دولت احمدی نژاد وعده داده شد که تاکنون عملیاتی نشده است.

مجید معظمی: می خواهم پزشک شوم

مجید معظمی با برادر دوقلویش آخرین فرزند خانواده هفت نفری است و به حضور خود در برنامه عصر ایران اشاره کرد و گفت: تابستان سال گذشته به اصرار خانم راد منشی آموزشگاه بامداد  فیلمی از یکی از اجراهایم را به برنامه عصر ایران ارسال کردیم.

وی افزود: بعد از پنج ماه از این برنامه با ما تماس گرفتند و گفتند به مرحله نخست آن راه پیدا کردم و این اتفاق برایم قابل باور نبود و به کمک مربی‌ام توانستم در نخستین حضورم در این برنامه رای داوران را کسب کنم.

این نوجوان کردستانی اضافه کرد: مرحله دوم را هم با رای مردمی بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر طی کردم و حال منتظر رفتن به مرحله بعدی این مسابقه هستم.

معظمی با اشاره به اینکه از کلاس اول ابتدایی شروع به خوانندگی کرده است، گفت: چند هفته ای است که یادگیری گیتار را هم آغاز کردم و با انگیزه و هدفی که دارم در این حوزه هم موفق خواهم بود.

وی یادآور شد: علاقه زیادی به پزشک شدن دارم و قطعا در مقطع تجربی تحصیلات خود را ادامه می دهم و در کنار آن به یادگیری موسیقی هم خواهم پرداخت.

این نوجوان اهل روستای مالوجه شهرستان قروه اظهار داشت: معدل کلاس هفتم ۱۹:۶۳ صدم بود و اگر شرایط ادامه تحصیلم در قروه فراهم شود قطعا بیشتر تلاش خواهم کرد و می توانم به آرزوهایم دست پیدا کنم.

عصر جدیدی برای روستای محروم مالوجه شروع شده و این روستا در نقطه توجه آحاد مردم اعم از مسوولان و سرمایه گذاران قرار گرفته و امید می رود همه وعده های داده شده مسوولان به مردم این روستا جامه عمل پوشاند و دیگر کودکان، نوجوانان و جوانان این روستا هم بتوانند به آرزوهایشان برسند.