گردشگری و توریسم

پرونده واگذاری ۳ هزار زمین در شهرک صنعتی دماوند با جدیت پیگیری می شود

حشمت اله عسگری روز چهارشنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران که به میزبانی شهرستان دماوند با حضور مسئولان شهرستانی و استانی در فرمانداری دماوند برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان دماوند از شهرستان های سرآمد استان تهران است.

وی ادامه داد: این جایگاه را می توان در مطالبات بخش خصوصی دید که چه در بخش صنعت و کشاورزی و چه در بخش گردشگری حرفی برای گفتن دارند و همین موجب می شود که بیش از این خود را برای رفع مشکلات و مطالبات حوزه سرمایه گذاری آماده کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه مشکلات و مطالبات سرمایه گذاران بیش از این موارد مطرح شده در جلسه است، افزود: هر هفته در استان تهران ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار می شود و در جلسات فرعی نیز مطالبات این بخش در حال بررسی است که اگرچه در این جلسه برخی موارد مطرح نشده اما در سطح استان در حال تسهیل می باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با تاکید براینکه بخش عمده ای از این مطالبات قابل حل بوده و بخش های دیگر آن با همدلی و تعامل بین دستگاهی مرتفع می شود، خاطرنشان کرد: امید است با روحیه همدلی در سطح ادارات شهرستان، مطالبات آنان نیز مرتفع گردد و اگر در منطقه قابل حل نبود، ما در استان تاجایی که اختیارات اجازه دهد و قانونی باشد، حمایت خواهیم کرد.

عسگری تصریح کرد: البته مطالبه ما از بخش خصوصی این است که خارج از چارچوب قانونی توقع نداشته و ملاحضات را نیز بپذیرند و اصرار بر انجام کار نداشته باشند و اگر تعامل و همراهی دولت و نظام را می خواهند باید آداب کار را بدانند و در چارچوب قانون و حداکثر ظرفیت حمایت، حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه البته اقدامات ارزشمندی در حوزه زیرساخت ها و شهرک های صنعتی شهرستان صورت گرفته است، گفت: با فراهم سازی این زیرساخت ها، شاهد رشد قابل توجهی در حوزه صنعت شهرستان دماوند خواهیم بود؛ در دهه‌های گذشته فرصت‌های بسیاری واگذار شدند، یکی از برنامه‌های جدی ما خلع ید زمین‌های واگذار شده است که آب و برق برای آنها تخصیص داده شده اما استفاده نشده اند که این مهم به جدیت پیگیری می‌شود.

این مقام مسئول به حوزه سرمایه گذاری بخش گردشگری اشاره کرد و افزود: در حوزه سرمایه گذاری بخش گردشگری باید همه مسئولان امر نگاه توسعه ای نسبت به صنعت گردشگری در منطقه داشته باشند و بدانیم که توسعه این صنعت به معنای ویلا سازی نبوده بلکه ظرفیت های بسیاری دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران تعهد بخش اشتغال شهرستان دماوند را ۳۲۰۰ نفر اعلام و تصریح کرد: منابع مالی به میزان کافی وجود دارد و امکان پرداخت تسهیلات در حوزه های مختلف فراهم است و فقط باید در مسیر صحیح گام برداشت.

عسگری در ادامه با اشاره به این نشست، افزود: امروز در شهرستان دماوند مشکلات ۷ واحد صنعتی، ۱۱ مورد طرح گردشگری و ۱۰ مورد نیز طرح تولیدی بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت که عمده مشکلات آنان تسهیلات بانکی، موضوعات مربوط به محیط زیست و تغییرکاربری اراضی بود.

وی با بیان اینکه شهرستان دماوند نگاهی گردشگری دارد، تصریح کرد: لازم است با توجه به استقبال سرمایه گذاران، طرح جامع گردشگری شهرستان دماوند به سرعت تهیه شود تا نقشه راهی برای برنامه های مدون آتی باشد.

در پایان این نشست معاون استاندار تهران و فرماندار دماوند و جمعی از مسئولان از کارخانه مرغ نمونه پارس در روستای مرا بازدید کردند. این کارخانه با ظرفیت تولید چهارهزار قطعه درساعت، دارای سردخانه، سالن های مخصوص و سپتیک نصفیه آب است و قابلیت ایجاد ۱۵۰ موقعیت شغلی بصورت مستقیم را دارد. مشکلات این واحد تولیدی شامل ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف و نباز به فضای سبز و مشکل تسهیلات است.

همچنین از کارخانه کیمیا طب شیمی در ناحیه صنعتی آینه ورزان بازدید شد. این واحد تولیدی متقاضی افزایش پروانه بهره برداری با هدف افزایش دو محصول است. گلخانه درویش پایا نیز سومین واحد تولیدی بود که مورد بازدید قرار گرفت که مشکل آن دریافت پروتکل تولید کشت بافت نهال از مرکز تحقیقات بود.