گردشگری و توریسم

کنار آمدن با گرما و کرونا

به گزارش ایرنا بعد از گذشت حدود ۶ ماه مردم ایران و به تبع آن استان خراسان جنوبی کماکان با بیماری کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند و شیوع کرونا علیرغم وجود گرمای هوا همچنان ادامه دارد.

برخی افراد در ماه‌های نخست شیوع ویروس کرونا پیش بینی کردند که با شروع فصل تابستان و آغاز روزهای گرم سال، کرونا از بین می‌رود اما همسو شدن آغاز فصل گرما با وضعیت قرمز در برخی استان‌های کشور خط بطلانی بود بر همه گمانه‌زنی‌ها درخصوص مهار این ویروس در فصل تابستان.

مردم خراسان جنوبی نیز مانند سایر استان‌های دیگر روزهای سخت کرونایی را با قرنطینه در منازل سپری کردند و بر این باور بودند که کرونا در مقابل گرما مقاومت چندانی ندارد و به محض وارد شدن به روزهای گرم سال مهار خواهد شد اما شواهد حاکی از این است که برخلاف همه گمانه‌زنی‌ها درخصوص از بین رفتن کرونا، شروع فصل گرم هم نتوانست کرونا را مهار کند و اکنون با گذشت ۲ ماه از فصل داغ تابستان، کرونا همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد.

استان خراسان جنوبی در روزهای نخست مرداد امسال در وضعیت هشدار قرار گرفت و ۹ شهرستان از ۱۱ شهرستان استان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفتند.

در این مدت حدود ۶۰ درصد موارد مثبت کرونا در استان حضور در دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و عزا و شب نشینی‌ها تشخیص داده شد که شهروندان بدون رعایت مسائل بهداشتی به ویژه ماسک در محافل گوناگون حضور پیدا می‌کردند.

بعد از روند صعودی ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی براساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و ادارات اجباری شد اما مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکی است برخی شهروندان کماکان از ماسک استفاده نمی‌کنند و برای این مهم دلایل متعددی از جمله گرمای بیش از حد هوا را بیان می‌کنند.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی درباره وضعیت آب و هوایی استان گفت: میانگین دمای استان از ابتدای امسال تاکنون به ترتیب در فروردین ماه ۱۴.۳ درجه، اردیبهشت ۲۲ درجه، خرداد ۲۸ درجه، تیر ۲۹.۶ درجه و مردادماه ۳۰.۴ درجه سانتیگراد بوده است.

علیرضا خندان رو افزود: همچنین حداکثر دمای مطلق ثبت شده در استان فروردین ۳۰.۴ در نهبندان، اردیبهشت ۳۸.۶، خردادماه ۴۶.۲، تیرماه ۴۵.۷ و مردادماه نیز ۴۶.۴ درجه سانتیگراد مربوط به شهرستان طبس بوده است.

وی بیان کرد: شهریور نیز میانگین دمای استان یک تا دو درجه افزایش خواهد یافت که افزایش دما مربوط به هفته اول و دوم پیش بینی شده و به تدریج از شدت گرمای هوا کاسته خواهد شد.

دلایل افرادی که ماسک نمی‌زنند

یکی از شهروندان در حال خرید میوه گفت: ماسک همیشه همراهم هست اما به دلیل گرمای شدید هوا و اینکه تعریق زیاد دارم نمی‌توانم استفاده کنم.

رضایی ادامه داد: در حالت عادی خراسان جنوبی تابستان داغ و طاقت فرسایی دارد اما امسال با شیوع بیماری کرونا تابستان بدی را در حال گذران هستیم.

یکی دیگر از شهروندان که در صف خرید نان بود، گفت: خدا به جان نانوایان رحم کند، در شرایطی که ما در محیط باز نمی‌توانیم به خاطر گرمای هوا از ماسک استفاده کنیم نانوایان در کنار تنور داغ و آتش مجبور به استفاده از ماسک هستند.

زنگویی افزود: روزهای داغ تابستان تمایلی به استفاده از ماسک نداشتم اما وقتی چهره عرق ریز نانوایان با ماسک را دیدم، تصمیم گرفتم به محض بیرون آمدن از منزل ماسک بزنم.

وی بیان کرد: افرادی مانند من سعی می‌کنیم در مواقع غیرضروری از منزل خارج نشویم اما افراد شاغل مجبور هستند گرمای هوا با ماسک را تحمل کنند.

یکی دیگر از شهروندان که در حال تعمیر خودرو در فضای باز و آفتابی بود، گفت: با اینکه کارم سخت است اما نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت خاصی دارم و برخی شهروندان که برای تعمیر ماشین مراجعه می‌کنند، ماسک ندارند و این موضوع آزارم می‌دهد.

حاجی آبادی اظهار داشت: شاید برای ما که در فضای باز مشغول تعمیر ماشین هستیم نیاز به استفاده از ماسک نباشد اما مراجعات مکرر مردم سبب شده گرما را به جان بخریم تا حافظ جان خود و دیگران باشیم.

یکی دیگر از شهروندان درخصوص چرایی استفاده نکردن از ماسک گفت: معتقدم حتی اگر کرونا جان ما را نگیرد همین ماسک نفس بسیاری از ما را تنگ خواهد کرد چون در هوای گرم استفاده از ماسک واقعا سخت و طاقت فرسا است.

محمودآبادی افزود: خیلی سعی می‌کنم به محض بیرون آمدن از منزل ماسک استفاده کنم اما ناخوداگاه متوجه می‌شوم به دلیل گرمای هوا ماسک را درآورده‌ام؛ انگار دچار فراموشی شده‌ام.

وی گفت: همچنین گاهی هنگام بیرون رفتن از منزل ماسک را روی صورت گذاشته‌ام و هنگام برگشت نیم ساعت در منزل نیز ماسک روی صورت بوده است که جای نگرانی دارد.

موسوی یکی دیگر از شهروندان گفت: به دلیل شغلم هر روز باید تا ظهر خارج از منزل باشم و تا قبل از فصل گرما همیشه بیرون از ماسک استفاده می‌کردم اما با تشدید گرمای هوا، استفاده از ماسک سبب خارش و قرمزی پوست صورتم شده است.

وی ادامه داد: تاکنون چند مدل ماسک را امتحان کرده‌ام حتی از کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان استفاده می‌کنم اما انگار بی فایده است و نمی‌توانم ماسک استفاده کنم.

وی گفت: قبول دارم استفاده نکردن از ماسک به ویژه وقتی همه ماسک دارند، آزاردهنده است و نگاه‌های مردم نیز بر شدت آن می‌افزاید لذا همیشه ماسک به همراه دارم و در محیط‌های شلوغ با وجودی که زیاد اذیت می‌شوم ماسک استفاده می‌کنم.

برای تکمیل گزارش به مکان‌های عمومی، بقالی‌ها، فروشگاه‌ها و خیابان‌های متعدد سرک کشیدم که مشاهدات نشان داد در مکان‌های سربسته اغلب مردم استفاده از ماسک را رعایت می‌کنند اما در محیط‌های باز، نانوایی‌ها و مکان‌هایی که گرمای محیط نیز حاکم است، برخی شهروندان ماسک نمی‌زنند.

برخی افراد ناقل اما فاقد علائم کرونا هستند

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به اینکه ثابت شده برخی شهروندان فاقد علائم اما مبتلا به کووید ۱۹ هستند و ناقل بیماری هستند بنابراین باید همه از ماسک استفاده کنند.

دکتر مجید شایسته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سازمان جهانی بهداشت بر استفاده همگانی از ماسک تاکید کرده و اینکه گفته شده استفاده از ماسک هدفمند و مستمر باشد هدف جلوگیری از انتقال بیماری از فرد آلوده به دیگران است.

وی با اشاره به مزایای استفاده از ماسک بیان کرد: مهمترین مساله کاهش خطر انتقال بیماری از افراد آلوده به سالم همچنین مساله بعدی کاهش اَنگ و داغ اجتماعی است.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: به طور معمول در مراکز درمانی و بهداشتی استفاده از ماسک از گذشته نیز رایج بوده است اما در محیط‌هایی غیر از این مراکز، نگاه مردم به استفاده از ماسک متفاوت بود و امروز استفاده از ماسک در محیط‌های بیرونی یک نقش اجتماعی برای مردم است.

وی ادامه داد: برخی شهروندان ماسک‌های پارچه‌ای تهیه می‌کنند که حالت وفاق جمعی و همبستگی ملی ایجاد می‌کند و می‌تواند به نوعی بیان فرهنگ مردم باشد و هزینه‌ها را کاهش دهد.

شایسته در ارتباط با ضررهای استفاده از ماسک گفت: مهمترین ضرر ماسک این است که احتمال خودآلودگی به دلیل دستکاری آن وجود دارد به این معنا که افراد با دست آلوده نسبت به جابه‌جایی ماسک از قسمت جلو اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: همچنین اگر ماسک خیس شود یا آسیب ببیند احتمال آلودگی آن بالا می‌رود و خطر ابتلا به بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به احتمال بروز ضایعات پوستی در صورت استفاده از ماسک عنوان کرد: خیلی از افراد پوست‌های حساسی دارند لذا وقتی طولانی مدت از ماسک استفاده می‌کنند ممکن است دچار التهابات پوستی به صورت آکنه، جوش‌های چرکی یا سایر موارد شوند.

وی گفت: همه این موارد سبب شده استفاده از ماسک کار خوشایندی نباشد و برای مردم نگران کننده باشد.

شایسته گفت: یکی دیگر از ضررهای ماسک که بایستی حتما مورد توجه باشد، احساس یا امنیت کاذب به فرد است که سبب می‌شود هنگام استفاده از ماسک فاصله اجتماعی را رعایت نکنند یا نسبت به شست و شوی مکرر دست بی توجه باشند.

وی افزود: همچنین کادر بهداشت و درمان اگر ماسک بدون شیلد صورت یا عینک محافظ استفاده کنند خطر انتقال بیماری، قطرات و ذرات بسیار زیاد است.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: برخی گروه‌ها از جمله افراد دارای اختلال سلامت روان، اختلال رشد (تغییرات دهان بینی یا صورت)، کودکان، افراد ناشنوا یا سخت شنوا جزو جمعیت‌های آسیب پذیر خاص هستند.

وی اظهار داشت: همچنین استفاده از ماسک در محیط‌های گرم و مرطوب برای عموم مردم مقداری دشوار است بنابراین باید افراد با در نظر گرفتن همه این موارد از ماسک استفاده کنند.

شایسته گفت: یکی از سوالات رایج مردمی درخصوص تولید ماسک خانگی یا پارچه‌ای است و ماسک‌ها اصولا سه لایه درونی (آبگیر)، لایه میانی (پنبه یا مواد بافته نشده مصنوعی و سایر) و لایه بیرونی (آب گریز) دارند که در پیشگیری از انتقال بیماری موثر است.

وی یادآور شد: افرادی که از ماسک‌های غیرپزشکی یا پارچه‌ای استفاده می‌کنند این جزو تجهیزات حفاظت فردی نیستند بلکه فقط برای کنترل منبع عفونی است ولی به هر حال همین ماسک‌ها نیز می‌توانند تا حدودی محافظت کننده برای افراد باشند.

کادر درمان را در نظر بگیریم

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شرایط به گونه‌ای است که همه مردم باید به نوبه خود در کنترل این بیماری همکاری کنند و افرادی که به دلایل متعدد از جمله گرمای هوا از ماسک استفاده نمی‌کنند اگر لحظه‌ای به فکر کادر درمان باشند که در این هوای گرم بایستی لوازم حفاظت فردی بر تن داشته باشند و آنها را درک کنند این باعث می‌شود تا حدود زیادی رعایت کنند.

وی با اشاره به نکات ضروری برای استفاده از ماسک افزود: حتما شهروندان قبل و بعد از استفاده از ماسک دست‌ها را با آب و صابون شست و شو بدهند و ماسک را به صورت دقیق روی صورت قرار دهند و کلیپس فلزی بالای بینی فیکس شود.

شایسته گفت: هنگام استفاده از ماسک باید جریان یا تبادل هوا چک شود چراکه اگر هوا از بالا یا پایین بینی یا روی گونه‌ها نشت نداشته باشد، بی فایده است.

وی بیان کرد: وقتی ماسک روی صورت قرار می‌گید نباید به هیچ عنوان به آن دست زد، از لمس کردن ماسک خودداری شود و تکنیک صحیح بیرون آوردن ماسک نیز استفاده از بندهای آن است.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: برخی افراد مدام برای بالا کشیدن ماسک با دست آلوده و از جلوی ماسک آن را جابه‌جا می‌کنند که سبب انتقال بیماری می‌شود لذا جلوی ماسک به هیچ عنوان نباید لمس شود.

وی اظهار داشت: اگر ماسک خیس، مرطوب یا خراب شود بلافاصله بایستی نسبت به تعویض آن اقدام کرد همچنین حداکثر مدت استفاده از ماسک یک بار مصرف ۲ تا چهار ساعت است که بستگی به نوع ماسک دارد.

شایسته عنوان کرد: ماسک‌های یک بار مصرف به هیچ عنوان نباید شسته و مجدد استفاده شود چون خاصیت پیشگیری کننده خود را از دست می‌دهد اما ماسک‌های پارچه‌ای بلامانع است و بایستی حتما در آفتاب یا با حرارت اتو خشک شود.

وی گفت: ماسک‌ها به دلیل اینکه جزو زباله‌های عفونی هستند باید دفن بهداشتی شوند لذا افراد نباید ماسک استفاده شده را در منزل یا محیط‌های بیرونی رها کنند.

ویروس کرونا هر روز چهره جدیدی را نشان می‌دهد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: کرونا یک ویروس نوپدید است که هر روز بُعد جدیدی از فعالیت را نمایان می‌کند و از طرفی قدرت سرایت بسیار بالایی دارد.

محمد دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه از دوم اسفند ۹۸ اولین مورد ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی بستری شد افزود: این روند گسترش پیدا کرد و از ۲۰ اسفند تا ۱۳ فروردین حجم زیادی از بستری‌ها را داشتیم.

وی اظهار داشت: با تدابیری که برای برخی ممنوعیت‌ها انجام شد تا حدودی میزان مبتلایان در سطح کشور کاهش یافت اما با برداشتن ممنوعیت‌ها شاهد رشد تدریجی مبتلایان بودیم و در خیز دوم بیماری، رکورد خیز اول هم شکسته شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: با اجرای طرح هوشمند فاصله گذاری، رعایت پروتکل‌ها و همراهی مردم تعداد شهرستان‌های خراسان جنوبی از هفت شهرستان قرمز به پنج و اکنون به ۲ شهرستان قرمز کاهش یافته که نتیجه همراهی مردم است.

وی تصریح کرد: تداوم این روند نیازمند همراهی بیش از پیش مردم با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی است که این مهم در محرم دوچندان می‌شود.

استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مکرر دست‌ها اصول سه‌گانه پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و همچنان مورد تاکید وزارت بهداشت است.

همچنین براساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا ارائه خدمت به افراد بدون ماسک در ادارات و اصناف ممنوع است و افرادی که مرتکب این تخلف شوند، جریمه می‌شوند.

تاکنون ۳۴۷ هزار و ۸۳۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۹ هزار و ۹۷۲ نفر رسیده است.