گردشگری و توریسم

امر به معروف و نهی از منکر فقط محدود به حجاب و عفاف نیست

به گزارش ایرنا، عبدالحسین علی‌مددی در مراسم تودیع و معارفه دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بیجار اظهار دشت: طبق نظر مقام معظم رهبری وظیفه ستاد سازماندهی نیست، بلکه وظیفه ستاد، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

وی تاکید کرد: احیای این فریضه‌ها باید به گونه ای باشد که مردم همانطور که نماز را واجب می‌دانند، امر به معروف و نهی از منکر را هم واجب بدانند و آن را به جا آورند.

علی‌مددی افزود: امر به معروف و نهی از منکر مسوولین یکی از مهمترین موارد است ولی مهمترین دلایل عدم اجرای آن، ترس، جنبه نداشتن مسوولین در شنیدن تذکر و ایجاد مانع است.

مطالبه گری با تخریب منافات دارد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان هم در این نشست اظهار داشت: وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر مطالبه گری با ارایه راه‌ حل خوب و قابل قبول است اما مطالبه گری با تخریب منافات دارد.

محمود الله مرادی یادآور شد: مطالبه گری نباید به تخریب نظام و مسوولین منجر شود چرا که دشمنان به دنبال سیاه نمایی و کوچک شمردن دستاوردهای نظام هستند.

وی از عدم اطلاع رسانی درست و به موقع خدمات نظام در استان کردستان انتقاد کرد و افزود: یکی از مشکلات جدی در استان عدم اطلاع رسانی خدمات نظام به مردم و انتظار داریم در راستای جبران این کمبود، اقدامات و تلاش‌های بهتری در دستور کار مسوولان و رسانه ها قرار گیرد.

امر به معروف و نهی از منکر مانند نماز واجب است / آحاد مردم باید نسبت به جامعه احساس مسوولیت کند

دبیر جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بیجار نیز در این مراسم گفت: وظیفه اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر مردمی نمودن این فریضه الهی می‌باشد و امر به معروف و نهی از منکر مانند نماز باید در جامعه فراگیر گردد و آحاد مردم باید نسبت به جامعه احساس مسوولیت کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید نورالدین موسوی زاده اظهار داشت: طبق آیات قرآن خداوند ملاک  برتری و شرافت امت اسلامی را بر سایر امت ها انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر قرارداده است. اهمیت امر به معروف و نهی از منکر از نماز، روزه، حج و جهاد بیشتر است زیرا هیچ یک از این ها ملاک برتری امت اسلامی به حساب نیامده است و حتی امر به معروف و نهی از منکر  بر ایمان مقدم شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: کوتاهی در این وظیفه کوتاهی در امر ایمان است و ضامنت اجرایی آن بر خود قانون مقدم است.

در پایان از زحمات سید مرتضی میرآقایی تقدیر به عمل آمد و حجت الاسلام و المسلمین سید نورالدین موسوی زاده به عنوان دبیر جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بیجار معرفی شد.

مروج فرهنگ و اصالت کردستان باشیم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در نشست اصناف و اتحادیه‌های استان با ستاد امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: عملکرد صنوف باید بر اساس چهار چوب و مطابق فرهنگ جامعه باشد و باید سعی کنیم با عملکرد و رفتار خود فرهنگ و اصالت کردستان را به سایر جوامع و منطقه بازتاب دهیم.

محمد دره وزمی با بیان اینکه معتقد به حرکت سلبی نیستم و با روش ایجابی و ارشادی باید مسایل فرهنگی را حل کنیم تاکید کرد: رییس اتحادیه ها موظف به امربه معروف و نهی از منکر زیر مجموعه خود هستند و باید بر روی اصالت فرهنگ کردی مانند لباس زیبای کردی تبلیغ کرده و مروج فرهنگ ایران اسلامی و متناسب با آن در کردستان فرهنگ کردی و بومی منطقه باشند.

فرهنگ اصیل جامعه نباید میدان تاخت و تاز افکار پریشان و مریض قرار گیرد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان هم در این نشست گفت: فرهنگ اصیل جامعه نباید میدان تاخت و تاز اندیشه‌ها و افکار پریشان و مریض قرار گیرد، در غیر این صورت مدیریت جامعه به وظایف خود عمل نکرده است.

محمود الله‌مرادی افزود: کار ایجابی در عرصه فرهنگی سخت‌تر از کار سلبی است و اگر بخواهیم حکم سلبی صادر کنیم، باید این الزامات را برای هدایت به اموری دیگر مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه صنوف باید از جایگاه زن درست استفاده کنند تا به جایگاه والای زن خدشه وارد نشود اضافه کرد: امروزه برخی از کسب و کارها از خانم‌های بدحجاب برای جذب مشتری و تبلیغات استفاده می کنند، و این در حالی است که جایگاه زن و مادری بسیار رفیع و ارزشمند و در عین حال مقدس است.

وی یادآور شد: با تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در اتحادیه ها و صنوف و با رویکرد مناسب فرهنگی «بی تفاوت نباشیم»، می توان بسیاری از مشکلات این حوزه را بر طرف کرد.

مردم در جایگاه خود آمر به معروف و ناهی از منکر باشند

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان کردستان همچنین در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر با حضور دبیر ستاد استان، شهردار، مدیران، معاونین و روسای سازمان‌های شهرداری سنندج گفت: باید امر به معروف و نهی از منکر را به گونه ای معرفی کنیم که خود مردم متوجه آن باشند و این فرهنگ در جامعه نهادینه شود که هر کسی در جایگاه خود آمر به معروف و ناهی از منکر باشد.

محمود الله‌مرادی  اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر تنها مختص به یک ستاد نیست بلکه یک وظیفه دینی و عمومی است که بر عهده همه آحاد مردم است.

وی با اشاره به اینکه مشکلاتی در سطح شهر وجود دارد، اضافه کرد: اینکه برخی از رسانه ها مشکلات سطح شهر را بازگو می کنند ولی خدمات این نهاد مردمی را نادیده می گیرند کاری درست و صحیحی نیست.

الله مرادی با تاکید بر اینکه کنترل و مدیرت یک مجموعه توسط مدیر خود بزرگترین معروف است، ‌ گفت: باید جلوی رانت گرفته شود و نباید جایگاه و موقعیت شغلی مورد سوء استفاده قرار گیرد و از این جایگاه برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم.