گردشگری و توریسم

رعایت پروتکل‌های ابلاغی از سوی ستاد مقابله با کرونا یک تکلیف است

حجت الاسلام والمسلمین علی دشتکی روز دوشنبه در نشست شورای برنامه ریزی مدیران اوقاف استان البرز، افزود: در این برهه ی از زمان دشمن می خواهد یک بحث طبیعی را با مسایل اعتقادی رو در رو کند.

وی اظهار داشت: از روز اول شیوع بیماری کرونا اصل این بیماری، وقتی این ویروس منحوس به ایران می رسد کنار گذاشته می شود و مسایل حاشیه ای مطرح می شود که به طور مثال حوزه دین با کرونا چگونه برخورد کرد در حالیکه حوزه علم این پیشنهاد را داده است.

وی با بیان اینکه خیلی از مسایل مطرح شده ساختگی است، گفت: اصل قضیه در بحث کرونا این است که درنگاه توحیدی و اسلامی جان انسان ها از همه چیز مهمتر است.

دشتکی تاکید کرد: نجات یک انسان نجات یک جهان است که همه انسانیت است و زمانی که جان انسان در نگاه توحیدی و اسلامی این همه ارزش دارد پس طبیعی است برای حفاظت از جان انسان ها نهایت تلاش را حتی برای یک فرد پیر و فرتوت کرد.

وی افزود: بهداشت در اسلام و شیعه به قدری مهم است که از آن به عنوان «نظافت» یاد می شود به طوریکه می گوید «بهداشت و نظافت جزو ایمان است».

وی گفت:‌با این شیوه نگاه اسلام به نظافت و بهداشت به نگاه اسلام به جان انسان ها نیز پی برده می شود و ما به عنوان یک فرد مسلمان موظف هستیم همانطور که مکلف به خواندن نماز هستیم برای رعایت بهداشت و نظافت و حفظ جان انسان ها به خصوص در این روزها نیز مکلف هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز به ابلاغ پروتکل های بهداشتی از سوی ستاد مقابله با کرونا در برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)‌اشاره کرد و افزود:‌ مقام معظم رهبری که خود یک مرجع است و از نظر فقهی هم ولی فقیه بر دیگر مراجع حاکمیت دارد و ایشان نیز می فرمایند که «بنده تابع دستورالعمل های ستاد ملی کرونا هستم» که نشان می دهد ما هم باید تابع باشیم.

تخطی از پروتکل های بهداشتی تخلف قانونی وشرعی است

دشتکی پروتکل های بهداشتی را یک تکلیف اجرایی دانست که تخطی از این دستورالعمل ها به علاوه تخلف اداری و قانونی یک حرکتی است که می توان از آن تعبیر حرام به کار برد که نه تنها تخلف از آن پاسخگویی قانونی دارد بلکه پاسخگویی شرعی هم در این موضوع دارد.

شیعه خود را با دو بال سرخ شهادت و سبز مهدویت به اوج می رساند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز در ادامه به عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)‌اشاره کرد و گفت: شاکله ی ذهنی ما بر این اساس که همه ی داشته های مادی و معنوی دیروز و امروز و فردای ما مسلمانان به ویژه شیعیان مدیون ایثارگری حضرات اهل بیت (ع)‌به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع‌) ‌است.

وی ادامه داد: این موضوع نه فقط اعتقاد صرف شیعیان است بلکه غیر مسلمان و غیرموحدین هم بر این موضوع اعتراف و اذعان دارند.

وی بیان داشت: اگر امروز در بخش های مختلف نظام های تولیدی و در نظام اسلامی به ویژه در مذهب تشیع، پویایی هست و اگر ایثار و از خودگذشتگی هست همه ی این ها به برکت خون حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و به صورت اجرایی یکی از جلوه های آن مجالس و عزاداری حضرت است.

دشتکی به تاثیرگذاری خاص خون امام حسین (ع) در پیشتازی انقلاب اسلامی‌ نیز اشاره کرد و گفت: دشمنان انقلاب اسلامی به این نکته رسیده اند که این ملت با این همه فشارها و مشکلات و گرفتاری ها در نظام بین المللی پیشتاز است که دلیل آن را داشتن دو بال سرخ شهادت و سبز مهدویت شیعیان می دانند.

وی افزود: آن ها می گویند شیعه تا زمانی که بال سرخ شهادت و بال سبز مهدویت را دارد با این دو بال می تواند خودش را به اوج برساند و به عنوان الگو در دنیا مطرح شود و خوف دشمنان نیز از این است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز ادامه داد: دشمن تحقیق و پژوهش کرده که این دو بال می تواند این ملت و مذهب را در جهان پیشتاز کند و برای همین از هیچ اقدامی بر علیه این دو بال فروگذار نیستند.

وی تصریح کرد: به طوریکه برای ناکارامد کردن بال مهدویت چه مصیبت هایی را به وجود می آورند تا اختلافی به وجود بیاورند و در بحث ایثار، شهادت، عاشورا و امام حسین (ع) چه غوغایی هایی در خصوص شیوه برگزاری مجالس و هم محتوای در شان فرهنگ عاشورا برپا نمی کنند.

وی تاکید کرد که قوام و دوام ما بر وجود این دو بال است پس بنابراین به هیچ وجه به خودمان اجازه نمی دهیم حتی یک برنامه عزاداری تعطیل شود به طوریکه ضمن رعایت تمام اصول و پروتکل ها بایستی تمام برنامه های محرم با یک شیوه خاص اجرایی شود.

وی گفت: در سال های گذشته به دلیل حضور انواع و اقسام مردم در حسینیه ها و مساجد حتی این اماکن پاسخگوی حضور مردم نبوده و در خیابان ها هم این حضور را به صورت بسیار گسترده داشتیم ولی به دلیل بیماری کرونا، امسال از تمام مراکزی که در سال های گذشته اجرای برنامه داشتند با یک نگاه محتوایی حمایت می کنیم.

دشتکی اضافه کرد: در سال های گذشته تاکید بر کمیت بود ولی امسال فرصتی پیش آمده تا بر محتوای تبلیغی و آیین های ادبی و اشعار عاشورایی بزرگان دقت بیشتری شود.

وی بر برگزاری برنامه ها با توجه به محتوا و کیفیت تاکید کرد و افزود: مداح و مبلغ باید محنوای آیینی داشته باشد که در آن وهن و غُلو نباشد که قبلا این حوزه را زجر می داد.

برگزاری جشنواره های شعر آیینی، سبک مداحی و محتوای تبلیغی

وی برگزاری جشنواره برای بالا بردن کیفیت مراسم را پیشنهاد داد و گفت: برگزاری مسابقه ای در قالب محتوا در میان شعرا  پس از اربعین، برگزاری جشنواره ای برای مادحین در رابطه با وزن، آهنگ و سبک جشنواره ای و برگزاری جشنواره ای برای مبلغین برای محتوای تبلیغی راهکاری برای ارتقای کیفیت مراسم عزاداری امام حسین (ع) است.

وی یادآور شد: بعضی از سبک های مداحی محتوای اصلی را هم زیر سوال می برد و محتوای تبلیغی صرفا آیات و روایاتی که مربوط به عاشورا که متقن هم هستند به جشنواره گذاشته شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه بر تشکیل قرارگاه و گروه های نظارت و بازرسی در مرکز استان و شهرستان ها تاکید کرد و افزود: این گروه ها در خصوص رویکردها و اولویت ها به ویژه چگونگی تطابق برنامه ها با دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی نظارت بر فعالیت هیئات مذهبی و مجالس عزاداری دارند.

کرونا را تبدیل به فرصت کرده و روضه های خانگی را راه اندازی کنیم

دشتکی در ادامه به راه اندازی روضه های خانگی تاکید کردو گفت: در اجرای این طرح مناطقی را انتخاب و آن را به تعدادی محله تقسیم و هر محله را تعداد کوچه ها را مشخص و هر کوچه را به یک نفر مبلغ بدهید.

آن شخص اطلاعیه توزیع کند و اعلام آمادگی برای برگزاری روضه های خانگی که فقط با حضور اعضای خانواده و یا در نهایت چهار تا پنج نفر باشد، کند.

وی بر فضاسازی محیطی را نیز تاکید کرد و اضافه کرد: یکی از کارهای مساجدی که موقوفه دارند یا امامزادگان این است که تبلیغات محیطی را به صورت متحدالشکل به خصوص با پرچم هایی برای فضاسازی داشته باشند.

دشتکی افزود: همچنین سردر منازل را نیز پرچم عزاداری نصب کنند و برای اجرای این برنامه ها در هر کوچه و محله یک نفر مسوول اجرا باشد.

وی بر فعالیت در بستر فضای مجازی نیز تاکید کرد و گفت: این فضا را نیز به صورت جدی با اولویت تولید محتوای متناسب با شان اهل بیت (ع) با محوریت قران و احادیث مرتبط با عاشورا داشته باشیم.