میراث آریا: مرکز اطلاعرسانی و روابطعمومی وزارت میراثفرهنگی، گردشگریو صنایعدستی،
ولی تیموری شنبه ۲۵ مردادماه ۹۹ در تشریح دستاورد جلسه مشترک با نمایندگان وزارت امور خارجه
و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان دستگاههای ذیربط با گردشگریدر خارج از کشور گفت:
«برنامههای معاونت گردشگری در دوران بحران کرونا، تمرکز بر اصلاح مشکلات فعلی و توسعه زیرساختهای
روابط بینالمللی صنعت گردشگری، ارتقای سطح همکاریهای گردشگریبینالمللی دوجانبه و چندجانبه از طریق
برگزاری وبینارهای مشترک مجازی با بخش تخصصی گردشگریکشورهای بازار هدف برای توسعه گام به گام
روند گردشگری بینالمللی در دوران کنونی و آمادهسازی تدریجی برای دوران بعد از کرونا
به دستگاههای ذیربط با گردشگری در خارج از کشور منتقل شده است.»
او افزود: «نمایندگان دستگاههای مذکور نیز ضمن برشمردن زمینههای همکاری فرابخشی گردشگری بینالمللی،
آمادگی خود را برای بهرهگیری کامل از ظرفیتهای نمایندگیهای تابعه در خارج از کشور در قالب نقش حمایتی
و تسهیلگری به ویژه در زمینه معرفی و اطلاعرسانی قابلیتهای گردشگریکشور اعلام کردهاند.»
به گفته معاون گردشگری در پایان نشست پیشنهاد شد که میتوان از بسته دیپلماسی گردشگری
به منظور ایجاد همگرایی و یکپارچهسازی میان نهادهای ذیربط گردشگریبینالمللی بهره گرفت.
تیموری تصریح کرد: «وزارت میراثفرهنگی، گردشگریو صنایعدستی به عنوان متولی صنعت گردشگریکشور
بهمنظور تحقق بخشیدن به رسالتهای خود برای سیاستگذاری کلان و تدوین الگویی واحد، منسجم،
جامع و پایدار، سندراهبردی توسعه گردشگریکشور را ارائه و ذیل آن احکامی از جمله بسته دیپلماسی
گردشگری با ماهیت قانونی و لازمالاجرا شدن تعریف کرده است.»
تیموری با اشاره به اینکه بسته دیپلماسی گردشگریبه دنبال استفاده از دیپلماسی برای حرکت به سمت توسعه گردشگری
و کمک به افزایش گردشگران ورودی است، تصریح کرد: «در این بسته، ایران به دنبال معرفی چهره واقعی خود
در سطح بینالملل، اصلاح تصویر منفی و زدودن ایرانهراسی برای تقویت انگیزه سفر به ایران و افزایش گردشگران ورودی است
که با همکاری فرابخشی ذیل احکام سند توسعه راهبردی گردشگریمحقق خواهد شد.»
در حکم مربوط به بسته مزبور در سند راهبردی توسعه گردشگری آمده است: «وزارت امور خارجه با همکاری وزارتخانه،
با هدف افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور بسته دیپلماسی گردشگریرا به گونهای تهیه کند
که منجر به ایجاد و ترویج تصویر ذهنی مثبت از ایران در کشورهای بازار هدف گردشگری مورد نظر وزارتخانه شود.»