گردشگری و توریسم

هشدار معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه به بانک‌های استان

هدایت حاتمی روز شنبه در نشست شورای اشتغال استان با اشاره به اینکه پرونده‌های تسهیلات موجود در بانک ها ۱۴۷ میلیارد تومان است اما تاکنون ۳۶ میلیارد تومان پرداخت شده گفت: بعضی از بانک ها شیوه نامه تسهیلات کرونا را مطالعه نکردند و باید زمانی را به این کار اختصاص دهند تا هرچه زودتر مشکلات کسب و کارهایی که از کرونا آسیب دیده اند برطرف شود و پول‌ها به دست خانواده‌های آسیب‌دیده برسد.

وی حوزه ورزش و باشگاه های ورزشی، حوزه اصناف و بازاریان و حوزه گردشگری را دارای بیشترین صنفهای آسیب دیده از کرونا توصیف کرد و گفت: عملکرد این دستگاه ها هم برای ذینفعان خود قابل قبول نیست و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید حل مشکلات مشاغل آسیب دیده از کرونا را در اولویت کاری خود قرار دهند تا در کمترین زمان پرونده خسارت‌های کرونا را ببندیم و به کارهای مهمتر استان بپردازیم.

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه، همزمان شدن میزبانی گردشگری روستایی ۲۰۲۰ در کرمانشاه و کرونا را بدشانسی توصیف کرد و گفت: مانند برخی دیگر از کشورها باید بتوانیم در همین وضعیت کرونا هم در حوزه گردشگری کار کنیم و مدیران این حوزه در آینده باید همایشی را برای سرمایه‌گذاران تدارک ببینند تا در آن پتانسیل ها و استعدادهای استان کرمانشاه را معرفی کنند.

علت توقف پروژه هتل «شیرین» چیست؟

حاتمی ساخت هتل شیرین را ظرفیت بزرگی برای اشتغال استان و جذب توریسم دانست و گفت: متاسفانه با زحمت فراوان سرمایه‌گذار این پروژه جذب شد، اما عده‌ای در داخل استان مانع ساخت این هتل هستند و به دلایل واهی معطل مانده است طرحی که می تواند نمادی برای کرمانشاه باشد و فضا و چهره شهر را تغییر می دهد.

این مقام مسوول عملکرد دستگاه‌ها را در تبصره ماده ۱۸ ضعیف توصیف کرد و گفت: بقیه استان‌ها از این تبصره نهایت استفاده را می کنند و ما هم باید مدیران بانک‌ها را کلافه کنیم تا اعتبارات لازم را برای استان جذب کنیم و مدیران استانی هم نباید اجازه دهند حتی یک ریال از این پول‌ها عودت داده شود و همه را در جهت پیشرفت و توسعه استان هزینه کنند.

حاتمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اداره کل استان اداره کل کار استان را مکلف کرد تا بانک اطلاعاتی بیکاران و استان را جمع‌آوری و تکمیل کند و در این خصوص هم گفت :امروز اطلاعات و محققان و پژوهشگران از وضعیت بیکاری در استان به روز نیست و در نظام پژوهشی ما ۹۰ درصد وقت صرف جمع آوری دیتا می‌شود و این درحالی است که در سایر کشورها بیشترین زمان صرف سیاستگذاری ،برنامه‌ریزی و آینده‌نگری می‌شود.

طرح گرمسیری فرهنگ کار را تقویت می‌کند 

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در بخش پایانی صحبت‌های خود اشاره‌ای هم به طرح گرمسیری و آبیاری مدرن ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان کرد و گفت: ۹۸ درصد پیشرفت این پروژه در ۶ سال گذشته رقم خورد و جا دارد از شخص رییس جمهوری که حتی در پیام تبریکی نوروزی به وزرا پیگیر طرح گرمسیری بود تا سایر وزرا و مدیران استانی تقدیر و تشکر کنم.

حاتمی با اشاره به مزیت های اقتصادی طرح گرمسیری گفت: این طرح در بهترین منطقه خاکی ایجاد شده و باعث ثروت انبوه و حفظ منابع آبی استان است و این در حالی است که تبدیل کشت دیم به آبی، بهره‌وری اقتصادی را تا ۶ برابر افزایش می دهد اما این طرح فقط دامنه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: مهمترین تأثیر گرمسیری تقویت فرهنگ کار است؛ در کشت دیم کشاورز ما در مجموع چند روز درگیر کار بود اما کشت آبی نیاز به الگوی کشت دقیق، زمان آبیاری و مراقبت از تجهیزات مربوطه دارد و به مراتب در کنار رشد اقتصادی، درگیری بیشتری را هم می طلبد.

۳۰ هزار هکتار از اراضی کرمانشاه تا آبان به آبیاری مدرن مجهز می‌شود

معاون استاندار کرمانشاه با اشاره به سرمایه‌گذاری حدود ۸۰ هزار میلیارد تومانی در طرح گرمسیری گفت: از امروز کار ما شروع می‌شود و باید برای هکتار به هکتار آن برنامه داشته باشیم که در این صورت است که می‌تواند منجر به اشتغال تثبیت آن و دلبستگی اهالی منطقه شود.

حاتمی اظهار داشت: برای بهره برداری درست از این طرح ارزشمند باید پنج یا ۶ پروژه بزرگ و ۵۰ پروژه متوسط را در آن منطقه تعریف کنیم.

وی از توسعه طرح گرمسیری و افتتاح مرحله ۲ این طرح تا آبان ۹۹ خبر داد و گفت: تا این زمان ما ۳۰ هزار هکتار دیگر از زمین‌ها را به آبیاری مدرن مجهز می‌کنیم و منجر به اشتغال ۶ هزار نفری در آن منطقه خواهد شد. 
۲۱ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از شبکه‌های اصلی و فرعی سامانه گرمسیری استان کرمانشاه در پانزدهمین هفته از پویش#هر_هفته_الف_ب_ایران روز پنجشنبه (۲۳ مرداد ماه) با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ۲۳ هزار هکتار از شبکه های اصلی و فرعی سامانه گرمسیری در استان های مرزی کرمانشاه و ایلام از طرح‌های مهم آب و خاک در مناطق مرزی به عنوان مجموعه پروژه بزرگی در عرصه آب و خاک کشور امروز افتتاح شد.
این ۲۳ هزار هکتار شامل ۱۱ دشت در استان کرمانشاه و یک دشت در استان ایلام است که ۵۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، ۲۲۰ کیلومتر انشعاب لوله های فرعی، هشت هزار و ۸۵۰ کیلومتر تونل دارد و برای آن هشت ایستگاه پمپاژ و ۲ ایستگاه پست فشار قوی و ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق احداث شده که ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در استان کرمانشاه و یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن در ایلام واقع است.

سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای سامانه آبیاری در سطح ۲۳ هزار هکتار اراضی یک هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان هزینه های ثابت است که خروجی آب آن به صورت آبیاری مدرن با سامانه های تحت فشار و بارانی است که با وجود تحریم هایی که علیه کشور ما تحمیل شده این تحریم ها و تهدیدها در دولت تدبیر و امید به یک فرصت شکوفایی تبدیل شده است.