گردشگری و توریسم

در گذر فرهنگ؛ هفته‌ای که گذشت

عرصه فرهنگ و هنر در هفته گذشته شاهد رویدادهایی بود که برخی کسب افتخارات مختلف در عرصه های هنری جهان و مسرت بخش بود، برخی چون آغاز طرح تابستانه کتاب امیدبخش و برخی نیز چون خبر درگذشت ناگهانی ماه‌چهره خلیلی بازیگر ۴۴ ساله کشور تلخ و ناگوار بود.

جمعه هفته گذشته و همزمان با روز خبرنگار و در آستانه عیدغدیر خم، درگذشت این بازیگر جوان خبر نخست صفحات فضای مجازی و رسانه هاشد و بهت بازیگران تا ساعت‌ها ادامه داشت.

خلیلی که به همراه خانواده در خارج از کشور زندگی می‌کرد، متولد ۱۳۵۵ تهران و دارای مدرک فوق لیسانس معماری از دانشگاه آکسفورد انگلستان بود. او نوه دختری پروین سلیمانی و از سال ۱۳۸۲ تا کنون مشغول به فعالیت در سینما و تلویزیون بود.

کلاه پهلوی، در چشم باد و مختارنامه از مهمترین آثار کارنامه تلویزیونی او محسوب می‌شوند و آخرین نقش‌آفرینی او در قاب تلویزیون سریال مرضیه به کارگردانی فلور سام بود.

خلیلی در سینما نیز در آثاری همچون شورشیرین، مرگ کسب و کار من است، قرارمون پارک شهر و اشنوگل نقش‌آفرینی کرده بود و آخرین فیلم اکران‌شده او یادم تو را فراموش به کارگردانی علی عطشانی بود که چند هفته پیش روانه پرده سینماها شده بود.

** طرح تابستانه کتاب از ۱۸ مرداد در کتابفروشی‌های عضو این طرح در سراسر کشور آغاز به کار کرد.

 ۷۶۱ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور در طرح «تابستانه کتاب» مشارکت کرده‌اند که از ۱۸مردادماه با یارانه۲۰ درصدی کتاب های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را به مخاطبان ارائه می کنند.

در این طرح، استان تهران با ۱۱۵ کتابفروشی، اصفهان با ۸۵ کتابفروشی و خراسان رضوی با ۸۱ کتابفروشی بیشترین مشارکت را از آن خود کرده‌اند.

اسامی و مشخصات کتابفروشی‌های عضو طرح «تابستانه کتاب ۹۹» به تفکیک هر استان بر روی سایت قابل مشاهده است. این طرح تا ۳۰مرداد ادامه خواهد داشت، سقف مجاز خرید برای هر خریدار ۱۵۰ هزار تومان است.

در «تابستانه کتاب۹۹» به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خریدهای غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل از سوی کتاب‌فروشی‌ها فراهم شده است.

** تعطیلی ۱۱ روزه سینماهای ایران در ایام سوگواری محرم

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش، گفت: سینماهای سراسر کشور از اول تا یازدهم شهریورماه به دلیل ایام سوگورای دهه اول محرم تعطیل هستند و از روز ۱۲ شهریورماه بازگشایی می‌شوند.

** حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی درباره احتمال برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین گفت: تا این لحظه در هیچ‌جای دنیا تضمینی برای سرقت نرفتن فیلم‌ها وجود ندارد و ما همچنان دنبال برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هستیم.

** با پایان یافتن زمان ارسال کتاب به «جایزه‌ شاملو»، دبیرخانه‌ این جایزه از ارسال بیش از صدوهشتاد عنوان کتاب برای داوری خبر داد.

جایزه‌ شعر شاملو هر سال از میان مجموعه‌ شعرهای نو و چاپ اول منتشرشده در سال قبل که برای دبیرخانه‌ این جایزه ارسال می‌شود، مجموعه‌ شعر برگزیده‌ سال را انتخاب و معرفی می‌کند. این جایزه‌ شامل تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی است که در مراسمی در سال‌روز تولد احمد شاملو، ۲۱ آذر، به برنده اهدا می‌شود.

** جشن حافظ

نامزدهای بهترین چهره تلویزیونی بیستمین جشن سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر (جشن حافظ) از برنامه‌هایی انتخاب شده‌اند که از بعد از نوروز ۹۸ تا نوروز ۹۹ در صداوسیما یا فضای مجازی پخش شده اند.

پژمان بازغی(کودک‌شو)، محمد دلاوری(تهران ۲۰) ،سروش صحت(کتاب باز) ،علی ضیا(فرمول یک) ،احسان علیخانی(عصرجدید) ،محمدرضا علیمردانی(چهل تیکه) و مدیری دورهمی از جمله نامزدها هستند.
با توجه به شرایط خاص امسال بجهت شیوع بیماری و ویروس کرونا در سراسر کشور و برگزار نشدن جشن به شکل سال‌های گذشته، بهترین چهره تلویزیونی جشن حافظ با انتخاب داوران معرفی خواهد شد.

جشن حافظ به عنوان تنها جشن خصوصی حوزه سینما و تلویزیون ایران، امسال به دلیل شیوع کرونا به شکل آنلاین برگزار می‌شود

همچنین ۲۰ مرداد اسامی نامزدهای دریافت جوایز بخش تلویزیون بیستمین جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ از میان مجموعه‌های تلویزیونی روی آنتن رفته و شبکه نمایش خانگی منتشر شده از فروردین ۹۸ تا فروردین ۹۹ منتشر شد.

** توقیف روزنامه جهان صنعت

دوشنبه/ ۲۰ مردادماه،  محمدرضا سعدی، مدیرمسئول روزنامه «جهان صنعت» در گفت‌وگو با ایرنا از توقیف این روزنامه خبر داد و گفت: در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات، که دو نفر از اعضای آن – ازجمله نماینده مجلس که هنوز تعیین تکلیف نشده – حضور نداشتند، به‌سبب انتشار یک مصاحبه در شماره روز گذشته (یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹)، حکم به توقیف موقت روزنامه جهان صنعت داده شد.

یک روز بعد یک منبع آگاه در هیات نظارت بر مطبوعات، گفت: دلایل پشت پرده توقیف روزنامه جهان صنعت، حمایت از کادر درمان و بهداشت در مقابله با کرونا بود چرا که این روزنامه با ارائه اطلاعات کاملا جعلی، خلاف واقع، بدون مدرک و سند اقدامات کادر بهداشت و درمان در تشخیص و پیشگیری و مقابله با کرونا را زیر سوال برد.

افتخارات ایران در عرصه فرهنگ و هنر در آن سوی مرزها

** فیلم بلند بی‌گاه به کارگردانی پویا اشتهاردی در ۲ جشنواره جهانی حضور پیدا می‌کند.

یازدهمین دوره جشنواره «یک کشور یک فیلم» که از ۳۱ آگوست تا ۶ سپتامبر برابر با ۱۰ تا ۱۶ شهریورماه در فرانسه برگزار می‌شود ۷ فیلم منتخب خود را معرفی کرد.

همچنین بی‌گاه در بیست‌وچهارمین سال برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلکر روود آیلند آمریکا از ۴ تا ۹ آگوست برابر با ۱۴ تا ۱۹ مردادماه که هم‌اکنون در حال برگزاری است به نمایش درآمده است.

** فیلم کوتاه حد ساخته جواد دارایی به بخش رقابتی شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «دتمولد» آلمان راه یافت.

**پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «البوابة» الجزایر، حبیب باوی ساجد را به عنوان یکی از اعضای ثابت هیأت گزینش و انتخاب جشنواره معرفی کرد. حبیب باوی ساجد فیلم ساز عرب خوزستانی است که پیش از این فیلم سینمایی داستانی عربی خوزستانی با نام «سامی» را کارگردانی و تهیه و تولید کرده است. 

** فیلم کوتاه انیمیشن خرچنگ تنها نماینده ایران در بخش مسابقه بین‌الملل نوزدهمین جشنواره «انیمافست» قبرس شد.

**  کلاس رانندگی به کارگردانی مرضیه ریاحی در بسته دی وی دی های فینالیست جشنواره منهتن آمریکا قرار گرفت.

** انیمیشن کوتاه خورده شده به کارگردانی محسن رضاپور در بخش رقابتی یازدهمین دوره جشنواره انیمیشن آنیبار کوزوو به نمایش درمی‌آید.

آنیبار Anibar تنها جشنواره انیمیشن کوزوو و از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی این کشور است که از ۱۷ تا ۲۳ آگوست ۲۰۲۰ برابر با ۲۷ مرداد تا ۲ شهریور ۹۹ برگزار خواهد شد.

** فیلم سینمایی قطارآن شب در نخستین حضور بین‌المللی خود در بخش رقابتی بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اشلینگل آلمان به روی پرده خواهد رفت.

در فرهنگ و هنر جهان چه گذشت

** «آنتونیو باندراس» هنرپیشه، کارگردان و تهیه‌کننده سرشناس اسپانیایی و بازیگر فیلم‌هایی چون «نقاب زورو» (۱۹۹۸) و «دسپرادو» (۱۹۹۵)، به کرونا مبتلا شد.

** با گذشت کمتر از یک ماه از انتشار، کتاب افشاگرانه برادرزاده «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، این کتاب همچنان در صدر فهرست پرفروش‌ترین آثار غیرداستانی این کشور است.

 اطلاعاتی که سرویس ان‌پی‌دی بوک اسکن از کتابفروشی‌های مستقل و زنجیره‌ای، عمده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مستقل در آمریکا جمع‌آوری کرده، نشان می‌دهد کتاب افشاگرانه بسیار زیاد و ناکافی: چگونه خانواده من خطرناک‌ترین مرد دنیا را ساخت از مری ترامپ برادرزاده رئیس‌جمهوری آمریکا، با گذشت نزدیک به یک ماه از انتشار همچنان در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتابهای غیرداستانی است.

** کمپانی «وارنر میدیا» در پی ادامه یافتن شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن قرار است به عنوان بخشی از سیاست ادغام فعالیت‌ها و جذب بیشتر مخاطب، دستکم ۸۰۰ نفر از کارکنان استودیو فیلمسازی «برادران وارنر» و شبکه «اچ. بی. او» را تعدیل ‌کند.  

اخراج حدود ۶۵۰ نفر از کارکنان استودیو فیلمسازی برادران وارنر از امروز دوشنبه آغاز می‌شود. به این ترتیب از گروه اچ.بی.او نیز بین ۱۵۰ تا ۱۷۵ نفر از کارکنان تعدیل خواهند شد.

** تصویربرداری قاتلان ماه شب چهارده وسترن جدید «اسکورسیزی» کارگردان شهیر هالیوودی، با حدود یک سال تاخیر فوریه آینده (بهمن-اسفند ۹۹) در یک قبیله بومی در اوکلاهمای آمریکا کلید می‌خورد.