گردشگری و توریسم

بن سلمان در به در دنبال گردن مخالفان می‌گردد

بن سلمان برای کنار زدن مخالفان خود از هر ابزاری استفاده می کند و در این مسیر حتی به عموی خود و بسیاری از شاهزادگان سعودی و مخالفان نیز رحم نکرده است.

پرونده ای که این روزها رسانه های غربی به آن پرداخته اند، مربوط به “سعد الجبری” یکی از مقامات عالی رتبه امنیتی سابق عربستان بوده و از او به عنوان جعبه سیاه فراری خاندان سعودی یاد می شود، که هم اکنون در کانادا زندگی می کند و بنابر اخبار منتشره بن سلمان به دنبال بازگرداندن و یا سربه نیست کردن وی در کانادا می باشد.

الجبری پیش از روی کار آمدن بن سلمان برای مدت طولانی مشاور شاهزاده محمد نایف ولیعهد پیشین عربستان بود، اما با ولیعهد شدن بن سلمان در سال ۲۰۱۷، مشکلات الجبری نیز آغاز شد.

چندی پیش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی اعلام کرد که الجبری یکی از مسئولان امنیتی سابق عربستان که در حال حاضر در کانادا به سر می‌برد، در معرض تهدید قرار دارد و تلاش برای بازگرداندن وی به عربستان در جریان است.

این روزنامه آمریکایی همچنین از پیام‌های پی‌درپی تهدیدآمیز بن سلمان برای “سعد الجبری” خبر داد و نوشت، الجبری بعد از آنکه بن سلمان در عربستان به قدرت رسید و رقبای سیاسی خود را کنار زد، احساس کرد که دیر یا زود مورد هدف قرار می‌گیرد و به همین دلیل از عربستان خارج شد و از آن زمان تاکنون بن سلمان تلاش می‌کند،

الجبری را به کشور بازگرداند.

نیویورک تایمز می نویسد، این اسناد و پیام‌ها پیش از این منتشر نشده و بیانگر آن است که محمد بن سلمان مجدانه برای بازگرداندن الجبری به عربستان تلاش می‌کند.

الجبری بارها گفته که محمدبن سلمان قصد ترور او را داشته است

رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان که اکنون در کانادا در تبعید بسر می‌برد، پنجشنبه گذشته با ارائه شکایتی به یک دادگاه آمریکایی گفت: محمدبن سلمان ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۸ میلادی تیمی را برای ترور وی (به کانادا) اعزام کرد، اما این طرح از سوی مقامات کانادایی خنثی شد.

سایت «میدل ایست آی» درگزارشی نوشت، سعد الجبری افسر ارشد امنیتی  سابق عربستان که در حال حاضر در کانادا به سر می برد، تبدیل به بزرگترین خطر برای تاج و تخت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شده است.

بر اساس این گزارش، الجبری به مثابه دست راست ولیعهد و وزیر کشور سابق عربستان به شمار می رفت و اسراری از وزارت کشور سعودی را که می تواند برای بن سلمان دردسر ساز باشد در اختیار دارد.

بنابر اعلام منابع غربی بر خلاف دیگر مسئولان نظام کنونی عربستان، الجبری پتانسیل رویارویی با ریاض را به صورت مستقیم دارد.

رسانه ها اعلام کرده اند که تمام تلاش ها برای فریفتن الجبری با هدف بازگرداندن وی به عربستان و بازداشتش ناکام مانده و ریاض اقدام به گروگان گرفتن اعضای خانواده اش کرده است. حتی نظام کنونی عربستان یک تیم برای ترور وی اعزام کرده بود که این نقشه نیز ناکام ماند.

الجبری زمانی که همچون خاشقچی در ترکیه به سر می‌برد، بارها پیام‌های تهدیدآمیز از سوی محمد بن سلمان دریافت کرده و این مسئله باعث شد، وی به کانادا بگریزد. بن سلمان در این پیام‌ها خطاب به الجبری گفته است، “به عربستان برگرد تا شرایط را برایت توضیح دهم؛ الجبری نیز در پاسخ می‌نویسد که نمی‌تواند”.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، توضیح مورد نظر بن سلمان به الجبری همانند توضیحاتی می‌باشد (قطعه قطعه کردن) که ماموران ولیعهد سعودی به جمال خاشقچی در مهرماه سال ۱۳۹۷ در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه دادند.

به دنبال تهدیدهای امنیتی جدید علیه شخصیت های جدا شده سعودی از دستگاه حاکم عربستان، حالا پایگاه خبری الجزیره در گزارشی از احضار محمد بن سلمان و ۱۳ مقام امنیتی سعودی توسط دادگاهی در واشنگتن به دلیل تلاش برای قتل الجبری خبر داده است.

اعزام قصابان بن سلمان به کانادا

الجبری طی شکایتی به این دادگاه آمریکایی اعلام کرده که ماموران سعودی با ویزای توریستی و با همراه داشتن ابزارآلات ارّه کردن جسد و کشتن او وارد کانادا شده اند.

بن سلمان که بعد از کنار زدن ولیعهد سابق و نشستن بر روی کرسی وی نتوانست مشروعیتی را به دست بیاورد به همین دلیل تلاش می کند از دست همه مخالفان خود خلاص شود از جمال خاشقجی گرفته تا الجبری، اما قضیه الجبری با خاشقچی متفاوت است.

الجبری همچون بن سلمان رابطه خوبی با برخی مسئولان آمریکایی دارد و از حمایت آنها برخوردار است، گزینه ای که خاشقچی فاقد آن بود.

تنها امید بن سلمان برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه علیه تاج و تختش، پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا می باشد و به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه اگر ترامپ شکست بخورد احتمال بر باد رفتن رویاهای بن سلمان نیز بسیار زیاد است.

اگر ترامپ شکست بخورد، باد سردی بر کاخ آرزوهای بن سلمان در ریاض وزیدن خواهد گرفت، حتی اگر وی تا آن زمان خود را پادشاه عربستان اعلام کرده باشد.

همانگونه که سردمداران کنونی آمریکا همچون دونالد ترامپ و مایک پمپئو به دلیل دلارهای نفتی حامی بن سلمان و اقدامات او هستند، اما برخی مقامات آمریکایی با اقدامات ولیعهد سعودی مخالف هستند که یکی از آنها “رو خانا” نماینده دموکرات کنگره آمریکا می باشد.

خانا در روزهای اخیر در توییتی خواستار تحقیق در خصوص تلاش “محمد بن سلمان” ولیعهد سعودی برای قتل “جمال خاشقچی” مشاور سابقش شد.

وی می نویسد، ما به تحقیقات در مورد اتهامات مربوط به قتل مشابه وحشتناکی نیاز داریم.

این نماینده کنگره آمریکا بدون اشاره به حمایت های بی حد ترامپ و پمپئو از بن سلمان و اقداماتش می افزاید، عربستان سعودی متحد ما نیست؛ این یک خطر برای دنیای دموکراتیک است.

همکاری آمریکا و عربستان در مسایل مختلف به چند دهه پیش باز می گردد و با روی کار آمدن بن سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان در سال ۲۰۱۵ و پس از آن ولیعهد شدن وی در سال ۲۰۱۷ و خرج کردن بی حد و حصر دلارهای نفتی بن سلمان برای دونالد ترامپ و هیات حاکمه آمریکا، همکاری های دو طرف به ویژه در مسایل امنیتی و جاسوسی میان ریاض – واشنگتن بسیار گسترده شد و این مساله هم‌اکنون به کانادا کشیده شده و ریاض با همکاری سیا به دنبال جاسوسی و حذف مخالفان خود در کانادا و دیگر نقاط جهان می باشد.

هر چند همکاری‌های آمریکا و آل سعود در چند دهه گذشته به ویژه در جنگ رژیم بعث صدام علیه ایران در سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹)، جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱، جنگ دوم خلیج فارس در سال ۲۰۰۳، جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، حمله گروه تروریستی «داعش» به عراق در سال ۲۰۱۴، حمله به یمن در سال ۲۰۱۵ و تا به امروز گسترده‌تر و گسترده‌تر شده، اما اخبار منتشره در خصوص همکاری‌های جاسوسی از مخالفان عربستانی توسط آل سعود و آمریکا در دوره ترامپ ابعاد تازه‌ای از این همکاری‌ها را افشا کرده است.

البته اهداف واشنگتن و ریاض از این همکاری‌ها کاملا با هم فرق دارد؛ آمریکایی‌ها به دنبال سرپا نگهداشتن آل سعود در عربستان به عنوان عامل کاخ سفید برای دوشیدن بیشتر آنها می‌باشند و ریاض نیز برای روی پا و در قدرت ماندن نیاز به آمریکا دارد.

یکی از اقدامات گسترده و خشن آل سعود در سال‌های اخیر، جاسوسی از مخالفان و حذف آنها به صورت فیزیکی می‌باشد که قطعه قطعه کردن “جمال خاشقچی” روزنامه نگار مخالف سعودی در مهر ماه ۱۳۹۷ در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به دستور بن سلمان فقط یکی از نمونه‌ها در این زمینه می‌باشد که گفته می‌شود با همکاری سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا) صورت گرفته است.

بن سلمان حتی اگر دستش می رسید و در مقابل فشارهای بین المللی قرار نمی گرفت، شاید در سال ۱۳۹۶ هنگامی که سعد الحریری نخست وزیر وقت لبنان را در بدو ورود به ریاض ربود و بعد یک نمایش تلویزیونی از وی پخش کرد، در همانجا سربه نیست می کرد.

به هرحال، هم‌اکنون عربستان با مشکلات فراوان داخلی و منطقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که فرورفتن در باتلاق جنگ یمن و هزینه سرسام‌آور تجاوز به این کشور، تامین هزینه‌های گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق، لیبی و لبنان، مشکلات مدیریتی و در راس همه اینها خیز بن سلمان برای رسیدن به تخت شاهی به هر قیمتی از جمله دستگیری و تحت تعقیب قرار دادن خاندان سعودی و حذف مخالفان خود، علل مشکلات حکام سعودی می‌باشد که البته نگرانی بن سلمان بیشتر از مخالفانی می باشد که گردن آنها از زیر تیغ بن سلمان فرار کرده است.