گردشگری و توریسم

لرستان ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن انواع آبزیان را دارد

اسفندیار حسنی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با وجود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر طول رودخانه های لرستان، اکنون ۵۶۰ مزرعه پرورش ماهی در استان فعال بوده و سالانه ۲۵ هزار تن انواع آبزیان را به بازار مصرف عرضه می کنند.

وی اظهار داشت: شرایط آب و هوایی و زیرساخت های موجود در این بخش ظرفیت خوبی ایجاد کرده به نحوی که می توان در مدت پنج سال؛ تولید آبزیان در لرستان را تا ۵۰ هزار تن افزایش داد.

وی با بیان اینکه شیلات لرستان به طور معمول مقام اول یا دوم تولید ماهیان سردابی کشور را دارد ادامه داد: همچنین سالانه ۱۲۶ میلیون قطعه بچه ماهی توسط ۲۸  مزرعه  در استان تکثیر و تولید می‌شود که این رقم موجب کسب رتبه نخست لرستان در بین استان های غیر ساحلی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین گفت: ماهیان خاویاری از جمله گرانبها ترین محصول در بین آبزیان می باشد و پرورش آن نقش مهمی در اشتغال زایی و ارز آوری دارد و لرستان نیز مستعد تولید این محصول است و تلاش می شود فعالیت آبزی پروران استان به این حوزه هدایت گردد.

حسنی مقدم افزود: تا قبل از سال ۹۳ فعالیت پرورش خاویار  در استان صورت نمی گرفت اما در حال حاضر ظرفیت زیر ساختی بیش از یکهزار تن تولید ماهیان خاویاری ایجاد شده و  مجتمع پرورش ماهی خاویاری به ظرفیت ۶۰۰ تن در حال فعالیت است.

۱۴ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در شیلات لرستان ایجاد شده و سرانه مصرف ماهی این استان هفت تا هشت کیلوگرم می باشد در حالیکه این میزان در کشور ۱۲ کیلوگرم عنوان شده است.