گردشگری و توریسم

مدیران فراری از خبرنگار به درد مدیریت در جامعه امروز نمی‌خورند

نصرت الله علیرضایی بعدازظهر یکشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار، جلب افکار عمومی را یکی از دغدغه ها و اولویت های هر دولت دانست و افزود: در همین رابطه مدیری موفق است که از سواد رسانه ای برخوردار بوده و ضمن داشتن دانش و اطلاعات به روز، ارتباط مناسبی نیز با رسانه ها داشته باشد و از این طریق افکار عمومی را به خود جلب کند.

وی با بیان اینکه مدیران باید خبرنگاران را همدم، مشاور امین و محرم خود بدانند و ارتباط صمیمی با آنها برقرار کنند،خاطرنشان کرد: بی تعارف باید اذعان کرد اگر مدیری نبض رسانه های جامعه خود را در اختیار نداشته باشد و در جریان اخبار و اتفاقات روز نباشد و ارتباطی با خبرنگاران نداشته باشد، به درد مدیریت در دنیای امروز نمی خورد.

فرماندار آوج با بیان اینکه در دنیای امروز با مفهومی به نام “شهروند” روبرو هستیم که صاحب حقوق مختلفی از جمله حق برخورداری و دستیابی به دانش و اطلاعات و اخبار است،افزود: مدیری که در عصر فعلی خواه از سرناآگاهی و خواه آگاهی قائل به پاسخگویی به افکار عمومی و ارایه اطلاعات به رسانه ها نباشد در پیشبرد وظایف و اهداف خود موفق نخواهد بود.

این مسوول با بیان اینکه طبیعتا هیچ مدیری نباید خود را بی نیاز از رسانه بداند،افزود: البته برخی مواقع که انتخاب یک مدیر به دور از سیستم شایسته سالاری بوده و براساس روابط سیاسی پشت پرده انجام شده باشد، چنین مدیری  خود را بی نیاز از پاسخ گویی به رسانه ها می داند چرا که او تنها در پی پاسخگویی و رفع نیازهای جریان یا افرادی است که او را مدیر کرده اند.

فرماندار آوج در ادامه با تبریک ۱۷ مرداد روز خبرنگار به این قشر،افزود: نام گذاری یک روز به نام خبرنگار بیانگر اهمیت حرفه و رسالت مهم این قشر و جایگاه اصحاب رسانه در جامعه است.

وی با بیان اینکه در گذشته جایگاه افراد صاحب نفوذ با اهرم ها و مولفه هایی همچون قدرت سیاسی و ثروت سنجیده می شد،افزود: در عصر کنونی که به عصر ارتباطات معروف است، برخورداری از دانش و اطلاعات و اخبار نیز به این مولفه افزوده شده و هر کس که صاحب این امتیازات باشد نیز در زمره افراد دارای قدرت و تاثیر به شمار می رود که این مهم بیانگر جایگاه و اهمیت ارتباطات و رسانه است.

فرماندار آوج، رسانه و خبرنگاران را دارای قدرت هدایت و بسیج افکار عمومی دانست و گفت: هر خبرنگار و رسانه که از این قدرت استفاده کند، نظر مسوولان را به خود جلب می کند و آنها را وادار می سازد تا با آن رسانه و خبرنگار مصاحبه کرده و در ارتباط باشند.

علیرضایی از شجاعت و جسارت به عنوان ویژگی های ضروری یک خبرنگار نام برد و گفت: در شرایط سخت کنونی کشور قلم زدن به گونه ای که هم حقایق بیان شود و هم موجب امیدواری و نشاط جامعه شود، یک هنر است.

وی ادامه داد: شجاعت و جسارت خبرنگار البته به معنای اینکه آبروی کسی را بردن و یا پرده برداشتن از مسایل خصوصی یک مسوول نیست بلکه این صفات باید برآمده از دانایی و معرفت باشد چرا که پرداختن به حواشی و دروغ پراکنی و شایعه پراکنی توجهات را به یک نفر برای یک دوره کوتاه جلب می کند و ماندگار نیست بلکه خبرنگار باید در پرداختن به امور با مطالعه و شناخت جلو برود و بتواند به شکل تحلیلی به نقد مسایل و رخدادها بپردازد تا نقد او صحیح و اثرگذار باشد.

این مسوول با بیان اینکه امروز بود و نبود برخی رسانه ها هیچ فرقی برای جامعه ندارد،افزود: این در حالی است که رسانه ها باید با قلب افکار عمومی پیوند عمیق داشته باشند و به گونه ای فعالیت کنند که اگر یک روز در کار آنها وقفه بیافتاد، مردم در جستجو و پیگیر وضعیت آن باشند به گونه ای که انگار یک چیز را گم کرده باشند.

وی همچنین گفت: البته ممکن است برخی رسانه ها و خبرنگاران در پاسخ به اینکه چرا آنگونه که باید به رسالت خود نمی پردازند مسایل و مشکلات صنفی خود و همچنین فشارهای سیاسی و فضاهای خاص اجتماعی و امنیتی و آستانه پایین مدیران را بیان کنند ولی باید اذعان کرد این مسایل باعث نمی شود اصحاب رسانه به وظایف خود عمل نکنند.

فرماندار آوج در ادامه با بیان اینکه انتظار می رود در شرایط فعلی خبرگزاری ایرنا بیشتر منعکس کننده صدای دولت باشد،افزود: البته این موضوع باید به معنای عام باشد بدین معنا که  ایرنا باید علاوه بر بدنه اجرایی دولت، به سراغ اساتید و دانشجویان، فعالان اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خارج از بدنه دولت که حامی دولت هستند برود و تحلیل ها و ارزیابی های آنان را با هدف آسیب شناسی مسایل مرتبط با دولت جویا شده و منعکس کنند.

وی ادامه داد: باید اعتراف کرد صحبت های خیلی از مدیران امروز برای مردم کهنه و تکراری شده و روح مخاطبان را به شوق و تحریک وانمی دارد بنابراین رفتن به دنبال شنیدن و انتشار صحبت افراد یاد شده می تواند این خلاء را پر کند.

فرماندار آوج با بیان اینکه امروز مخالفان دولت در ارزیابی های خود منصفانه عمل نمی کنند و همه مشکلات کشور را به گردن دولت می اندازند،افزود: این در حالی است که برای ارزیابی کارنامه و عملکرد دولت باید همه مولفه های موجود و شرایط داخلی و بین المللی، بودجه و امکانات و اختیارات، موضوع تحریم ها و کاهش شدید درآمدهای کشور و سایر مسایل را در نظر گرفت.

علیرضایی با بیان اینکه هیچ دولتی معصوم و بی نقص نبوده و نخواهد بود و هر دولت یکسری نقاط ضعف و قوت داراست که باید همه با هم دیده و لحاظ شوند،افزود: منتقدان دولت بدون توجه به این موضوعات بنای هجمه به دولت را گذاشته اند.

فرماندار آوج با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم یک رویکرد اعتدال در پیش گرفت،افزود: بخشی از این رویکرد با هدف استفاده از نیروهای شایسته و نخبه از جریان های مختلف اتخاذ شد که البته این رویه برخی اوقات موجب سوء استفاده مخالفان دولت د در حالی که دولت در واگذاری پست ها به جریان مقابل نهایت سخاوت را به خرج داد.

وی در ادامه به خدمات ارایه شده دولت به شهرستان آوج اشاره کرد و گفت: در ۱۴ ماهی که در خدمت مردم این شهرستان بوده ام تلاش خود را برای همدلی و وفاق در بین اهالی این شهرستان و همچنین توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آوج به کار گرفته ام.

این مسوول گفت: اگرچه به لحاظ دیدگاه و تفکر سیاسی اصلاح طلب هستم اما درب اتاق و فرمانداری را در این مدت به روی همه گرایش ها و جناح بازگذاشتم و مشی سیاسی خود را در برخورد با افراد و شخصیت ها دخالت نداده و از ظرفیت همه افراد و شخصیت ها برای کمک به توسعه آوج بهره گرفتم.

علیرضایی، از آغاز اصلاح گردنه اوج، ساماندهی میدان ورودی آوج، تعیین تکلیف طرح های سرمایه گذاری گردشگری در حوزه آبگرم،واگذاری اراضی مجاور پل معلق آوج به منظور تقویت گردشگری، آغاز ساخت معدن کربنات کلسیم، آغاز ساخت صنایع تبدیلی لبنی، احداث ۶ مدرسه با همت خیران، ۷۰ هزار متر مربع آسفالت معابر روستایی و اختصاص ۳۸۰ میلیارد ریال بابت بهسازی راه های روستایی از جمله خدمات انجام شده طی یک سال اخیر در شهرستان آوج برشمرد.

این مسوول با اشاره به استقرار اداره تامین اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین مطالبات مردم این شهرستان، راه اندازی ۶ سمن و سازمان مردم نهاد برای نخستین بار را از دیگر خدمات ارایه شده در حوزه های اداری و اجتماعی در آوج طی یک سال اخیر نام برد. 

علیرضایی در ادامه بزرگترین مشکل این شهرستان را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: تنها ۴۰ درصد پست های این شهرستان دارای تصدی هستند و باید برای رفع این مشکل امتیازات ویژه ای برای کارمندان درنظر گرفته شود تا برای خدمت به آوج که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد و از امکانات لازم محروم است، بیایند که در این خصوص در حال رایزنی و تلاش هستیم.

شهرستان آوج به مرکزیت شهری به همین نام با ۲ بخش مرکزی و آبگرم در جنوب غربی استان قزوین قرار دارد.