گردشگری و توریسم

اوکراین خواستار استرداد اتباع زندانی روس در بلاروس شد

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: ولادیمیر زلنسکی و الکساندر لوکاشنکو بطور مفصل درخصوص مسائل مربوط به دستگیری گروهی از افراد عضو شرکت نظامی واگنر گفت و گو کردند.

هفته گذشته ۳۳ تبعه روسیه در حومه مینسک دستگیر شدند که گفته می‌شود  عضو شرکت خصوص امنیتی واگنر روسیه هستند که برای پول در هر کشوری دست به عملیات نظامی می‌زنند.

در بیانیه دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری اوکراین گفته شده است: در گفت وگو با لوکاشنکو به اهمیت همکاری موثر سازمان های مربوطه دو کشور ازجمله در تحویل افراد مظنون به شرکت در فعالیت های تروریستی در خاک اوکراین اشاره شد.

رئیس جمهوری اوکراین گفت که افراد شرکت کننده در اقدامات گروه های مسلح غیرقانونی در منطقه دونباس در شرق اوکراین نمی توانند از مجازات عادلانه بگریزند.

وی افزود: امیدوارم که همه افراد مظنون به اعمال تروریستی در اوکراین برای پیگرد قانونی مطابق اسناد بین المللی در عرصه مبارزه با تروریسم به ما (دولت اوکراین) تحویل داده شوند. 

زلنسکی و لوکاشنکو همچنین در خصوص مقدمات برگزاری همایش سوم سران مناطق اوکراین و بلاروس که در پاییز برگزار می شود و نیز همکاری دو کشور در مبارزه با ویروس کرونا گفت وگو کردند.  

 از هفته گذشته که 33 تبعه روسی در مینسک دستگیر شدند روابط روسیه و بلاروس تیره شده است و دو کشور سفرای یکدیگر را احضار کرده و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده اند. 

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که این افراد برای بی ثبات کردن اوضاع بلاروس به این کشور اعزام شده اند.

 وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ای دولت بلاروس را از تشنج آفرینی پیرامون اتباع روس دستگیر شده در این کشور برحذر داشت و خواستار آزادی فوری آنان شد.