گردشگری و توریسم

توزیع بسته‌های بهداشتی بین جانبازان شیمیایی اشنویه

فخرالدین مام‌علی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر بسته حفاظتی شامل ماده ضدعفونی کننده دست و پوست و ماسک بود و با همکاری فرمانداری و بنیاد شهید بین جانبازان این شهرستان توزیع شد.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تاثیر این بیماری بر روی افراد دارای بیماری‌های خاص و مشکلات تنفسی و جانبازان نباید از توجه و آماده‌سازی این قشر آسیب‌پذیر در برابر این بیماری غافل شد و هلال احمر همواره تلاش کرده است در کنار این افراد باشد.

رییس هلال احمر اشنویه افزود: علاوه بر توزیع بسته‌های بهداشتی توسط داوطلبان این جمعیت، اعضای جوانان هلال احمر، اقدام به فعالیت در فضای مجازی و ارائه آموزش‌های لازم برای استفاده از ماسک بین مردم کرده‌است.

مام‌علی افزود: طی هفته‌های گذشته نیز ۲۵۰ بسته بهداشتی ویژه بیماران خاص در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا نیز در این شهرستان  توزیع شد.

در ساعت ۲:۴۵ بامداد روز ۱۱ مردادماه ۱۳۶۷ مصادف با ۲ آگوست ۱۹٨٨، وقتی که ساکنان اشنویه در خواب بودند، جنگنده های رژیم بعث عراق، هشت بمب شیمیایی حامل گاز خردل را بر سر مردم اشنویه فروریختند که بر اثر این بمباران هزاران نفر از مردم این شهر مرزی مصدوم و مجروح شدند.

پس از بمباران شیمیایی، بلافاصله وزش باد و بارش باران اثرات بمباران را کاهش داد طوری که این بمباران شهید نداشت اما بیشتر مصدومان از آن زمان به مرور با تحمل آسیب‌ها آسمانی شده و بیش از ۲ هزار  نفر از مردم بی‌گناه این شهرستان میهمان خردل نامهربان شدند.

بمباران شیمیایی اشنویه بعد از آتش بس جنگ هشت ساله و تجاوز صدام مایه تعجب جهانیان و نشانگر خوی ددمنشانه رژیم بعث عراق و استکبار بود.

اشنویه و سردشت ۲ شهر مرزی آذربایجان غربی به شمار می‌روند که در جنگ تحمیلی مورد بمباران شیمیایی نیروهای بعثی عراق قرار گرفت. امسال به دلیل بیماری کرونا مراسم و آیین سالگرد بمباران شیمیایی اشنویه برگزار نشد.